()

هنگامی که یک کاربر وارد صفحه اینستاگرام شما می‌شود، اولین چیزی که نظرش را جلب می‌کند تصویر پروفایل شما است. پس از تصویر پروفایل محتویات بیو اینستاگرام بسیار مهم است؛ به‌طوری‌که کاربر با خواندن آن تصمیم می‌گیرد شما را فالو کند یا نه!

همان‌طور که می‌دانید، اینستاگرام فضای بسیار محدودی را برای جلب توجه مخاطب در اختیار ما قرار نمی‌دهد. به همین خاطر است که تیم ما تأکید دارد، انتخاب آیدی پیج و نگارش متن برای بیو اینستاگرام از اهمیت زیادی برای هر کسب‌و‌کار برخوردار است. هرچند این مشکل، تنها مسئلۀ شرکت‌ها و تجارت‌ها نیست. بسیاری از اشخاص نیز برای نوشتن متن بیو اینستاگرام خود با مشکل روبرو هستند.

پیش از آن که بخواهیم به شما آموزش دهیم که چطور یک بیو حرفه‌ای داشته باشید، باید بگوییم که یک بیو عالی باید نشان‌دهنده شخصیت و معرف برند شما باشد. مهم‌ترین راز داشتن بیو مناسب همین است! یعنی شما بتوانید تنها در چند کلمه محصولات یا خدماتی که برند شما برای کاربران ارائه می‌دهید را، به بهترین نحو معرفی کنید.

اجزای تشکیل‌دهنده بیو اینستاگرام

برای آنکه بتوانید در نگارش متن بیو برای اینستاگرام صفحه تجاری خود به بهترین شکل ممکن عمل کنید، باید اجزای تشکیل دهنده بیو اینستاگرام را بشناسید. می‌پپرسید چرا؟ خب، پاسخ ساده است. داشتن درک درست از اجزای تشکیل دهنده بیو اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا از همان ابتدا بیو اینستاگرام‌تان را با اطلاعات درست بیارایید. به این ترتیب، زمانی که کاربران صفحه اینستاگرام شما را مشاهده می‌کنند، دقیقاً از فعالیت شما آگاه می‌شوند و می‌دانند با دنبال کردن صفحه اینستاگرام شما، چه چیزی عایدشان می‌شود.

شناخت اجزای تشکیل دهندۀ بیو اینستاگرام، اولین قدم برای انتقال پیام به مخاطبان‌تان است. یک بیو اینستاگرام از موارد زیر تشکیل شده است:

 

عکس پروفایل

تصویر پروفایل یا اصطلاحاً آواتار باید عکسی مرتبط با فعالیت تجاری شما باشد. این تصویر می‌تواند لوگوی مجموعۀ شما یا یک عکس از محصولات‌تان باشد. این تصویر هرچه هست، باید بتواند حتی با وجود کوچک بودن در فید جستجوی اینستاگرام، باز هم کاربران را به سمت خود جذب کند.

برخی از شرکت‌ها و افراد مشهور، در کنار پروفایل خود یک تیک آبی دارند که نشان می‌دهد این حساب، اکانت رسمی آن‌ها در اینستاگرام است. با این حال، هنوز امکان درخواست این تیک آبی وجود ندارد و اینستاگرام، بر اساس قوانین خاص خود یک اکانت را تایید (یا به اصطلاح) Verifyمی‌کند.

نام و نام کاربری

نام کاربری شما در بالای صفحه‌ی پروفایل نمایش داده می‌شود. دیگر صفحات اینستاگرام با استفاده از نام کاربری، قادر به تگ کردن شما در پُست‌های خود هستند. نام شما نیز به شکل پررنگ در زیر تصویر پروفایل و در بالای بخش بیوگرافی قرار دارد. نام و نام کاربری اینستاگرام، هر دو قابلیت جست‌وجو شدن در اینستاگرام را دارند. بنابراین، بهتز است نام و نام کاربری خود را با دقت انتخاب کنید.

بیو اینستاگرام

در این قسمت، شما باید با استفاده از 150 کاراکتر شرکت خود را به مخاطبان معرفی کنید و آن‌ها را ترغیب به انجام کاری در صفحه اینستاگرام خود کنید. در ادامۀ همین مقاله، متن بیو برخی از شرکت‌های ایرانی و خارجی را با هم بررسی می‌کنیم.

وب‌سایت

تنها یک محل در اینستاگرام وجود دارد که شما می‌توانید مستقیماً لینک یک وب‌سایت را در آن قرار دهید و آن محل، بخش بیو است. پس بهتر است از این فضا هوشمندانه استفاده کنید.

7 گام موثر برای نوشتن جذاب‌ترین بیو اینستاگرام
7 گام موثر برای نوشتن جذاب‌ترین بیو اینستاگرام

دکمه‌های Call To Action در بیو اینستاگرام

اینستاگرام چندین لینک اضافی به حساب‌های تجاری افزوده است که به عدم اشغال فضای اختصاصی بیو کمک می‌کند. شرکت‌ها، قبل از معرفی این قابلیت مجبور بودند تا آدرس شرکت و ایمیل خود را در قسمت بیو در اختیار مخاطبان قرار دهند. این دکمه‌ها تنها در اپلیکیشن اینستاگرام نمایش داده شده و از طریق صفحات وب قابل مشاهده نیستند.

شما می‌توانید از درون اپلیکیشن اینستاگرام با کلیک بر روی گزینه‌های Edit Profile و سپس Contact Options به این موارد دسترسی داشته باشید. اگر قادر به مشاهده این گزینه‌ها نیستید، بهتر است در ابتدا مطمئن شوید که حساب کاربری‌تان تجاری است. علاوه بر اینکه افزودن اطلاعات تماس در این بخش می‌تواند باعث کاهش تعداد کاراکتر در متن بیو اینستاگرام شود، این حسن را نیز دارد که زحمت پاسخ دادن به سؤالات ساده در مورد اطلاعات تماس از دوش شما برداشته می‌شود.

ایمیل

وارد کردن آدرس ایمیل در این بخش باعث ایجاد یک دکمه‌ی ایمیل در پروفایل شما می‌شود. این دکمه در زیر تمامی اطلاعات دیگر قرار می‌گیرد. زمانی که مشتری بر روی دکمه ایمیل کلیک می‌کند، اینستاگرام او را به اپلیکیشن ایمیل موجود در تلفن همراه هدایت می‌کند.

آدرس

اگر کسب‌و‌کارتان از یک مکان واقعی اداره می‌شود، وارد کردن آدرس کامل به مشتریان کمک می‌کند تا دفتر کار شما را راحت‌تر بیابند. زمانی که مشتریان بر روی دکمه Direction کلیک می‌کنند، آدرس محل کار شما به همراه شماره تلفن‌تان بر روی نقشه به آن‌ها نمایش داده می‌شود.

تماس تلفنی

راه دیگر نمایش اطلاعات تماس در پروفایل تجاری اینستاگرام، افزودن یک شماره تلفن است. زمانی که فردی بر روی این دکمه کلیک کرد، قادر است در لحظه با شماره تلفن شما تماس بگیرد.

دسته‌بندی یا  Category 

دسته‌بندی یا Category که در زیر نام شرکت ظاهر می‌شود، مستقیماً با دسته‌بندی انتخاب‌شده در لینک صفحه‌ی فیس‌بوک شما در ارتباط است. برای آنکه نوع تجارت شما در اینستاگرام مشخص باشد، حتماً باید حساب کاربری تجاری داشته باشید. مزیت مشخص کردن نوع تجارت در اینستاگرام این است که دیگر نیازی ندارید از فضای اختصاصی Bio برای توضیح نوع فعالیت تجاری‌تان استفاده کنید.

حال چند گام برای نوشن موثرترین بیو اینستاگرام به شما معرفی می کنیم.

بیو اینستاگرام کسب و کار شما باید چه اهدافی را دنبال کند؟! یک بیوی جذاب اینستاگرام باید چند هدف را به طور همزمان پوشش دهد:

  1. در صورتی که صفحه‌ای تجاری دارید، فعالیت تجاری شما را به مخاطب معرفی کند.
  2. به مخاطب نحوه‌ی برقراری ارتباط با شما را نشان دهد.
  3. شخصیت و اهداف شما را به نمایش می‌گذارد.
  4. مخاطب را به‌ انجام کاری وادار کند.
7 گام موثر برای نوشتن جذاب‌ترین بیو اینستاگرام
7 گام موثر برای نوشتن جذاب‌ترین بیو اینستاگرام

قدم اول، انتخاب اسم و نوشتن و استفاده از کلمات کلیدی در بخش نام

در صفحه پروفایل اینستاگرام، اولین چیزی که کاربران می‌بینند نام آن کاربر است! این بخش به صورت برجسته‌تر نوشته شده تا کاربران سریع‌تر آن را ببینند. این بخش از بیو اینستاگرام به شما اجازه درج بیش از ۳۰ کاراکتر را نمی‌دهد؛. با وجود این محدود شما به راحتی می‌توانید کلمات کلیدی و نام کسی وکارتان را بنویسید تا در نتایج جستجوی اینستاگرام هم دیده شوید. به عبارت ساده‌تر هنگامی که کاربری یک کلمه کلیدی را جستجو می‌کند، نتایج نشان‌ داده شده بر اساس کلماتی است که در بخش نام نوشته‌اید! در این بخش شما می‌توانید از اموجی‌ها هم استفاده کنید و جالب است بدانید که این اموجی‌ها توسط کاربران قابل جستجو هستند. پیشنهادی که ما داریم، این است که از اموجی در بخش نام استفاده نکنید؛ مگر آن‌که بخواهید کلماتی را از هم جدا کنید! زیرا تعداد بسیار کمی از کاربران اموجی را جستجو می‌کنند و جستجو‌های آن‌ها هدفمند نیست. بنابراین شما نیازی به استفاده از اموجی در بخش نام ندارید و تنها کافی است نام کسب‌وکارتان را به همراه کلمه کلیدی آن بنویسید.

قدم دوم؛ نوشتن متن مناسب و جذاب برای بیو اینستاگرام

متن بیو اینستاگرام باید آن قدر حرفه‌ای و جذاب نوشته شود که روی مخاطبان تاثیر مستقیم بگذارد. این متن باید در مورد کسب‌وکارتان باشد؛ به عبارت ساده‌تر هنگامی که کاربر آن را می‌خواند، اطلاعات کلی و البته شفافی در مورد کسب‌وکارتان داشته باشد. مثلاً اگر کار شما طراحی دکوراسیون است، در بخش بیو به کاربران بگویید که می‌توانند طراحی داخلی ساختمان خود را به شما بسپارند.

علاوه بر این، باید کاربران را تشویق به انجام کاری کنید؛ مثلاً می‌توانید آن‌ها را به سایت خود هدایت کنید. البته کاربران تنها با دعوت کردن سایت شما را نمی‌بینند و باید کمی خلاقیت به خرج دهید! مثلاً می‌توانید به آن‌ها وعده تخفیف بدهید و هنگامی که وارد سایت شما شدند، ایمیل آن‌ها را بگیرید و کد تخفیف برایشان ارسال کنید. با این کار، با یک تیر دو نشان زده‌اید؛ یعنی هم به سایت شما آمده‌اند و هم ایمیل خود را در اختیار شما قرار داده‌اند.

در بخش توضیحات بیو اینستاگرام چه چیزهایی باید بنویسیم؟

بیو اینستاگرام محدودیت دارد! یعنی شما تنها قادر به نوشتن ۱۵۰ کاراکتر در آن هستید. با وجود این محدودیت چگونه می‌توان یک توضیح جذاب و تاثیرگذار نوشت؟ بیو تاثیرگذار نیازمند رعایت چند مورد است، در این بخش مواردی که باید در بیو اینستاگرام بنویسید را بررسی می‌کنیم:

  • درج حوزه فعالیت خود برای کاربران

هر کسب‌وکاری در یک حوزه خاص فعالیت می‌کند؛ لازم است حوزه فعالیتی خود را به کاربران بگویید. گاهی اوقات مدیران کسب‌وکارها می‌گویند که صفحه اینستاگرام ما پیشرفتی نمی‌کند و این در حالی است که توضیحاتی در بیو قرار نداده‌اند. کاربران باید بدانند که صفحه شما در مورد چیست و چه خدماتی ارائه می‌کنند تا شما را دنبال کنند! از طرف دیگر اگر کاربران بدون دانستن خدمات کسب‌وکارتان شما را دنبال کنند، مخاطبان هدف جذب نکرده‌اید و احتمال تبدیل شدن آن‌ها به مشتری نزدیک به صفر است! بنابراین در بخشی از توضیحات بیو باید خدمات و سرویس‌های خود را بنویسید تا کاربران هدف جذب کنید و با تولید محتوای جذاب، آن‌ها را به مشتریان کسب‌وکارتان تبدیل کنید.

  • نوشتن مهارت‌ها و تجربه‌های کسب‌وکارتان

در بخش توضیحات از مهارت‌ها و تجربیات خود به کاربران بگویید؛ مثلاً ممکن است در بخش قبلی نوشته باشید که برنامه‌نویس هستید اما کاربران نمی‌دانند در کدام پلتفرم‌ها فعالیت می‌کنید! بنابراین اگر برنامه‌نویس اندروید هستید، در کنار نام برنامه‌نویسی، اندروید را هم بنویسید. همچنین می‌توانید از برجسته‌ترین سابقه کاریتان را هم درج کنید تا کاربران اعتماد زیادی به شما پیدا کنند! از طرف دیگر از کاربری در صفحه شما بخواند که با چند شرکت شناخته‌شده کار کرده‌اید، حس خوبی نسبت به توانایی‌های شما پیدا می‌کند و به همین سادگی مشتریان کسب‌وکارتان هم زیاد می‌شوند.

  • نوشتن علایق در کسب‌وکارهای شخصی

اگر کسب‌وکار شما شخصی است و به صورت انفرادی فعالیت می‌کنید، کاربران به دانستن زندگی شخصی شما هم علاقه دارند. مثلاً می‌توانید به کاربران از تفریحات و کارهایی که در اوقات فراغت خود انجام می‌دهید، بگویید. این مورد را نمی‌توان در شرکت‌های بزرگ که چندین نفر در آن فعالیت می‌کنند، پیاده‌سازی کرد اما اگر کمی خلاق باشید، می‌توانید علایق شرکت خود را در قالب کار بنویسید! مثلاً به کاربران خود بگویید در هنگام استراحت، در مورد ایده‌های کاری صحبت می‌کنیم. اگر کمی خلاقیت داشته باشید، به راحتی می‌توانید کاربران را جذب توضیحات بیو اینستاگرام خود کنید تا از محصولات یا خدمات شما استفاده کنند!

  • در شناساندن شخصیت برند به کاربران، از طنز استفاده کنید!

انسان‌ها به صورت طبیعی طنز و خندیدن همراه آن را دوست دارند؛ البته منظور ما طنزهای اجتماعی و تلخ نیست! بلکه تنزهایی که حتی برای ۱ ثانیه خنده را بر صورت کاربر بنشاند. هر برندی شخصیتی دارد و بسیاری از کسب‌وکارها برای شناساندن بیشتر برند، از ویدئو و پادکست استفاده می‌کنند! در این دو مورد به راحتی می‌توانید با کاربران به زبان طنز حرف بزنید. معمولاً کاربران صدا یا تصویر بازیگران ویدئوی شما را می‌شناسند و به همین دلیل است که علاقه زیادی به چنین کسب‌وکارهایی پیدا می‌کنند! از طرف دیگر هنگامی که شما با کاربران خود شوخی می‌کنید، جایگاه مناسبی در ذهن آن‌ها پیدا می‌کنید و راحت‌تر می‌توانید مخاطبان صحفه اینستاگرام خود را افزایش دهید. در بیو اینستاگرام هم می‌توانید با زبانی شیرین و طنزآمیز توضیحات خود را وارد کنید؛ البته باز هم می‌گوییم طنزی که باعث خنده کاربر شود و باعث ناراحتی از برند شما نشود! به عبارت ساده‌تر، باید سعی کنید در چند خطی که کاربر در مورد برند شما می‌خواند، حس خوبی در آن ایجاد کنید تا صفحه شما را دنبال کند.

شاید چیزهای دیگری هم باشند که باید در بخش توضیحات و نوشتن متن استفاده کنید، اما با توجه به محدودیت ۱۵۰ کاراکتری این بخش، بیایید به سراغ نکاتی غیر از توضیحات برویم! اگر شما بتوانید همین ۴ مورد را به خوبی رعایت کنید، توضیحات بیو اینستاگرام شما بسیار تاثیرگذار می‌شود و می‌توانید کاربران زیادی را جذب کنید.

از دکمه ی space استفاده کنید

از خاصیتی که دکمه ی اسپیس space در اینستاگرام برای شما فراهم کرده استفاده کنید. دکمه ی به شما این اجازه را می دهد که مانند اینتر بتوانید به خط بعدی بروید و فاصله عمودی ایجاد کنید.

به این ترتیب محتوایی که ایجاد می کنید خواناتر و مشخص تر خواهد بود. البته این را بدانید که با استفاده از space شما نمی توانید فاصله اضافه در متن ایجاد کنید.

قدم سوم؛ استفاده از اموجی در بخش بیو

بخش بیو می‌تواند محلی برای آشنایی با شخصیت شما باشد. برخی از برندها از ایموجی‌ها به منظور نمایش صفات شخصیتی خود در کنار کلمات استفاده می‌کنند. در اکانت دیرین‌دیرین این ایموجی‌ها به‌وضوح قابل‌مشاهده هستند. گاهی این تصاویر در نقش یک جمله‌ی کوتاه ظاهر شده و درک پیام را برای مخاطب ساده‌تر می‌کنند.

دقت کرده‌اید که کاربران اینستاگرام چقدر از اموجی استفاده می‌کنند؟ دلیل آن هم این است که آن را دوست دارند و گاهی حس خود را با استفاده از آن منتقل می‌کنند! به همین دلیل استفاده از اموجی‌ها به برندسازی شما کمک زیادی می‌کند و با استفاده درست از اموجی‌ها، می‌توانید احساس خوبی را در کاربران ایجاد کنید.

یکی دیگر از مزیت‌های استفاده از اموجی‌ها این است که کاراکترهای کمتری استفاده می‌کنند؛ مثلاً به جای نوشتن کلمه شماره تماس، می‌توانید از اموجی تلفن استفاده کنید. با این کار در استفاده از کلمات صرفه‌جویی می‌کنید و می‌توانید اطلاعات بیشتری به کاربران بدهید.

۳ نکته را در مورد اموجی‌ها فراموش نکنید:

  • از اموجی‌ها در کنار کلمات استفاده کنید تا تاثیر بیشتری بر مخاطب بگذارید.
  • از اموجی‌ها برای خلاصه‌تر کردن متن استفاده کنید تا خواندن آن راحت‌تر شود.
  • اموجی‌ها باید با کسب‌وکارتان مرتبط باشند و به ارزش برند شما بیفزایند.

سعی کنید همیشه این سه نکته را رعایت کنید! اگر بدون استفاده از کلمات، از اموجی‌ها استفاده کنید، فقط کاربر را گیج کرده‌اید و تنها بخش بیو اینستاگرام را که می‌تواند یک محیط عالی برای تبلیغ، افزایش ترافیک سایت و برندسازی است، از دست داده‌اید. همیشه سعی کنید از شبکه‌های اجتماعی بیشترین بهره را ببرید تا روز به روز کسب‌وکارتان بهبود پیدا کند! همچنین باید توجه داشته باشید که از اموجی‌های یکسان استفاده نکنید؛ هزاران اموجی در اختیار شما هستند! از اموجی‌های مختلف استفاده کنید تا کاربران با سلیقه‌های متفاوت هم بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

بخش بیو می‌تواند محلی برای آشنایی با شخصیت شما باشد. برخی از برندها از ایموجی‌ها به منظور نمایش صفات شخصیتی خود در کنار کلمات استفاده می‌کنند. در اکانت دیرین‌دیرین این ایموجی‌ها به‌وضوح قابل‌مشاهده هستند. گاهی این تصاویر در نقش یک جمله‌ی کوتاه ظاهر شده و درک پیام را برای مخاطب ساده‌تر می‌کنند.

قدم چهارم؛ استفاده از هشتگ‌ها در بخش بیو

برای آن که بتوانید عملکرد بهتری در میان رقیبان داشته باشید، از هشتگ‌ها استفاده کنید. یکی از قابلیت‌های عالی ، قابلیت استفاده از هشتگ در بیو اینستاگرام است! یعنی شما می‌توانید هشتگ موردنظر خود را در بیو قرار دهید و کاربران با کلیک بر روی آن، وارد صفحه آن هشتگ شوند. پیشنهاد می‌کنم از دو نوع هشتگ استفاده کنید:

نوع اول: از هشتگ‌های پرطرفدار حوزه فعالیتی خود استفاده کنید! می‌توانید از دو یا سه هشتگ پرجستجو استفاده کنید و آن را در بیو اینستاگرام قرار دهید! این کار به افزایش کاربران صفحه اینستاگرام شما و البته معرفی شما به عنوان یک فعال در حوزه موردنظر کمک می‌کند.

نوع دوم: هشتگ اختصاصی برند خود را در بیو اینستاگرام درج کنید! کاربران زیادی هستند که می‌خواهند پست‌هایی مرتبط با صفحه شما منتشر کنند. برای آن که بتوانید پست‌های مربوط به صفحه خود را به آسانی پیدا کنید، هشتگ اختصاصی خود را در بیو اینستاگرام قرار دهید و از کاربران بخواهید تصاویر مربوط به شما در با آن هشتگ منتشر کنند.

استفاده از دو نوع هشتگ بالا و به خصوص هشتگ نوع دوم، کمک زیادی به افزایش تعامل و برندسازی کسب‌وکارتان می‌کند. هر چقدر در میان کاربران شناخته‌شده‌تر باشید، می‌توانید مخاطبان بیشتری جذب کنید و درآمد کسب‌وکارتان را هم بیشتر کنید.

حساب‌هایی که با استفاده از محتوای تولید شده توسط کاربر در اینستاگرام فعالیت دارند، یک هشتگ معروف را در بیوی خود قرار می‌دهند. برای مثال شرکت Apple (که به تازگی اکانت اینستاگرام خود را راه‌اندازی کرده است)، در متن بیو اینستاگرام خود ار کاربران می‌خواهد که برای ارسال عکس‌های خود از هشتگ    #shotoniphone  استفاده کنند.

قدم پنجم؛ ایجاد دکمه‌های عمل (CALL TO ACTION)

علاوه بر اینکه افزودن اطلاعات تماس در این بخش می‌تواند باعث کاهش تعداد کاراکتر در متن بیو اینستاگرام شود، این حسن را نیز دارد که زحمت پاسخ دادن به سؤالات ساده در مورد اطلاعات تماس از دوش شما برداشته می‌شود.

بیو اینستاگرام بخش مناسبی است تا از کاربران بخواهید کاری را انجام دهند! این شبکه اجتماعی هم با اضافه کردن دکمه تماس اینستاگرام و سایر دکمه‌های عمل این کار را برای شما راحت کرده است. مثلاً می‌توانید ایمیل و شماره تماس خود را در این دکمه‌های عمل قرار دهید و از کاربران بخواهید تا برای مشاورۀ یا مطرح کردن سوالات با شما در ارتباط باشند. به خصوص ایمیل یک راه ارتباطی بسیار عالی است تا بتوانید سوالات و ایمیل‌های کاربران را برای همیشه نگه‌داری کنید. همچنین شما این امکان را دارید که در صفحه تجاری اینستاگرام آدرس شرکت یا فروشگاه خود را قرار دهید و از کاربران بخواهید در زمان مشخص‌شده به آن مراجعه کنند؛ در مقاله “فعال‌سازی دکمه تماس در اینستاگرام” به آموزش کامل استفاده از دکمه‌های عمل پرداخته‌ایم که می‌توانید نحوه فعال‌سازی آن را یاد بگیرید.

شما می‌توانید از درون اپلیکیشن اینستاگرام با کلیک بر روی گزینه‌های Edit Profile و سپس Contact Options به این موارد دسترسی داشته باشید. اگر قادر به مشاهده این گزینه‌ها نیستید، بهتر است در ابتدا مطمئن شوید که حساب کاربری‌تان تجاری است.

علاوه بر اینکه افزودن اطلاعات تماس در این بخش می‌تواند باعث کاهش تعداد کاراکتر در متن بیو اینستاگرام شود، این حسن را نیز دارد که زحمت پاسخ دادن به سؤالات ساده در مورد اطلاعات تماس از دوش شما برداشته می‌شود.

امکان ارتباط با ادمین

برخی از اکانت‌ها (به‌ ویژه اکانت‌های هنری) سعی می‌کنند تا کاربر را به‌طور مستقیم با ادمین‌های خود در ارتباط قرار دهند. با این عمل مخاطبین می‌توانند به روشی آسان از ادمین‌ها و آثار آن‌ها قدردانی کنند. مجله عکاسی این روش را برای برقراری ارتباط با کاربر در قسمت متن برای بیو اینستاگرام خود برگزیده است.

اگر اکانت اینستاگرام خود را به یک اکانت تجاری (Business Account) تغییر داده‌اید، با مراجعه به بخش Analytics آن می‌توانید از تعداد بازدیدها، کلیک‌ها و Enagagement کاربران با صفحه اینستاگرام خود مطلع شوید و رفتار مخاطبانتان را زیر نظر بگیرید.

قدم ششم؛ قرار دادن لینک سایت کسب‌وکارتان در بخش بیو

اگر برای کسب‌وکار آنلاین خود سایت ندارید و فقط بر روی پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید، پیشنهاد می‌کنم حتماً یک سایت راه‌اندازی کنید! اما اگر سایت دارید، حتماً لینک خود را در بخش بیو اینستاگرام قرار دهید. این بخش به شما کمک می‌کند تا از کاربران بخواهید بر روی آن کلیک کنند و با این کار ترافیک سایت خود را افزایش دهید. توجه داشته باشید که کاربران به صورت خودکار کاری را انجام نمی‌دهند و باید از آن‌ها بخواهید! مثلاً اگر لینک یک مطلب را در بیو قرار داده‌اید و آن مطلب از سایت خود را در یک پست معرفی کرده‌اید، حتماً باید از کاربران بخواهید که به بیو اینستاگرام شما مراجعه کنند و با کلیک بر روی آن لینک، وارد سایت شوند.

مزیت این قسمت از بیو (برخلاف لینک‌هایی که در پست‌ها قرار می‌دهیم!) قابل کلیک بودن آن است؛ یعنی اگر کاربران بر روی آن کلیک کنند، مستقیم وارد سایت می‌شوند. شما می‌توانید برای معرفی جدیدترین محصولات، وبینارها، همایش‌ها و… از این بخش استفاده کنید! مثلاً به تصویر زیر دقت کنید:

یک نکته! توجه داشته باشید که لینک مربوط به بیو اینستاگرام را همیشه آپدیت کنید و پس از آپدیت مطمئن شوید که لینک به درستی کار می‌کند. اگر لینک شما درست نباشد، کاربران وارد صفحه موردنظر نمی‌شوند و این مسئله روی برند شما تاثیر منفی می‌گذارد.

استفاده از لینک در بیو اینستاگرام

استفاده از لینک به این روش، ترافیک وب‌سایت شما را افزایش می‌دهد. زومیت این لینک را در طور هفته مرتباً به‌روزرسانی می‌کند تا کاربران مشتاق را به وب‌سایت خود منتقل کند.

لینک دانلود

از آنجایی‌ که لینک وب‌سایت از اهمیت بالایی برخوردار است، برخی از اکانت‌ها از آن برای ارجاع شما به آخرین خدمات خود بهره می‌برند. برای مثال صفحه اینستاگرام اسنپ در متن برای بیو اینستاگرام، شما را به دانلود اپلیکیشن‌ خود دعوت می‌کند.

قدم هفتم؛ انتخاب یک تصویر پروفایل جذاب و شفاف

اگر از اینستاگرام برای برندسازی استفاده می‌کنید، این بخش تمام هویت شما است! در این بخش باید تصویری استفاده کنید که در هیچ صفحه‌ای استفاده نشده باشد و ساده‌ترین تصویری که این ویژگی را دارد، لوگوی برندتان است. در واقع لوگو نشان‌دهنده هویت یک شرکت است و باید توجه داشته باشدی که این لوگو کاملاً واضح و باکیفیت باشد.

اگر از لوگوی برند خود در این صفحه استفاده می‌کنید، همان لوگو را در سایت و کانال‌های اجتماعی دیگر هم قرار دهید. بسیاری از کاربران علاوه بر صفحه اینستاگرام شما، کانال‌های اجتماعی دیگر را هم چک می‌کنند و اگر لوگوی شما یکسان نباشد، از کانال‌های دیگر خارج می‌شوند. همچنین اگر از لوگوی برند خود استفاده نکنید و از تصویر دیگری استفاده کنید، کاربران شما را نمی‌توانند پیدا کنند! خودتان را جای کاربری قرار دهید که به دنبال پیدا کردن صفحه شما است؛ در این‌صورت اینستاگرام شما را جستجو می‌کند و اگر صفحه شما لوگوی سایت را داشته باشد، شما را دنبال می‌کند اما اگر یک تصویر دیگر باشد، احتمالاً فکر می‌کند که صفحه شما نیست و شما را دنبال نمی‌کند. به همین سادگی دنبال‌کننده‌ای که می‌تواند به مشتری کسب‌وکارتان تبدیل شود، از دست می‌رود!

ایده‌ها و نمونه‌هایی از متن برای بیو اینستاگرام

شرکت‌ها از بخش بیو اینستاگرام خود به اشکال مختلف استفاده می‌کنند.حال این استفاده می‌تواند به‌کارگیری هشتگ‌های اختصاصی باشد یا هدایت افراد برای ثبت‌نام در وب‌سایت. همه چیز به شما بستگی دارد. شما نیز می‌توانید با کمی آزمون و خطا بهترین گزینه را با توجه به کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

در ادامه نمونه‌های مختلفی از نحوه استفاده متن برای بیو اینستاگرام را بررسی می‌کنیم که توسط شرکت‌ها یا اشخاص در این محدوده‌ی ۱۵۰ کاراکتری جای گرفته‌اند.

قوانین شبکه‌های اجتماعی

برخی از اکانت‌ها دارای قوانین مختص به خود در شبکه‌های اجتماعی هستند. برای مثال اکانت رسمی مسابقات هاکی روی یخ آمریکا (NHL)، در متن بیو اینستاگرام خود لینکی از قوانین شبکه‌های اجتماعی را قرار داده است. هرچند این کار باعث مصرف مقادیر زیادی از کاراکترها شده است، اما ازنظر آن‌ها یک موضوعِ قانونی مهم تلقی می‌شود.

اکانت‌های رسمی اینستاگرام

برندهای شناخته‌شده‌تر که ممکن است با خطر کپی شدن مواجه شوند، استفاده از اکانت رسمی با تیک آبی را در دستور کار خود قرار می‌دهند. برای مثال اکانت رسمی شبکه‌ی نشنال‌جئوگرافی با تیک آبی در بیو اینستاگرام خود اقدام به انتشار یک جمله‌ی نسبتاً کوتاه برای جذب مخاطب کرده و درنهایت هم لینک وب‌سایت خود را در انتهای بیو قرار داده است.

7 گام موثر برای نوشتن جذاب‌ترین بیو اینستاگرام
7 گام موثر برای نوشتن جذاب‌ترین بیو اینستاگرام

شعار تبلیغاتی (TAG LINE)

همه ما شرکت موفق و بزرگ خودروسازی بوگاتی را میشناسیم، که از شعار کوتاه خود

  (If comparable, it is no longer Bugatti)در متن بیو اینستاگرام خود استفاده می‌کند. تگ‌لاین با استفاده از کمترین کلمات ممکن، ویژگی اکانت و برند شما را به مخاطب نشان می‌دهد. شما نیز می‌توانید از جملات کوتاه خود برای توصیف کسب‌وکارتان استفاده کنید.

7 گام موثر برای نوشتن جذاب‌ترین بیو اینستاگرام
7 گام موثر برای نوشتن جذاب‌ترین بیو اینستاگرام

کوتاه نویسی

برخی از افراد معتقدند که مختصر نویسی یکی از روش‌های نوشتن متن برای بیو اینستاگرام است. برای مثال اکانت شرکت لبنی رامک، اقدام به معرفی کوتاه این حساب به‌عنوان حساب رسمی خود کرده و لینک بازی جایزه دار خود را در بیو اینستاگرام قرار داده است. گاهی اوقات، یک بیوی ساده به مخاطب کمک می‌کند تا به‌راحتی هدف آن برند برای انتقال پیام را متوجه شود.

سایر حساب‌های شبکه‌های اجتماعی

یکی دیگر از برندهایی که به سراغ ساده‌نویسی رفته است گوچی است. این برند همچنین با قرار دادن یک ایموجی به مخاطبان خود اعلام می‌کند که می‌توان گوچی را در اسنپ‌چت هم دنبال کرد. سایر برندها ممکن است به‌جای اسنپ‌چت، آدرس فیس‌بوک، توییتر یا اکانت تلگرام خود را در بیو اضافه کنند (همانطور که در مثالا بالا دیدیم، دیجی‌کالا آدرس کانال تلگرام خود را در متن بیو اینستاگرامش قرار داده است.)

قابلیت خرید از طریق اپلیکیشن اینستاگرام

  Serena & Lily  در بیوی خود از مخاطبان درخواست کرده است تا به بخش خرید این اکانت در اینستاگرام مراجعه کنند. ازآنجایی‌که تنها بخش لینک دار اینستاگرام قسمت بیو است، شرکت‌ها می‌توانند از مشتریان خود درخواست کنند تا برای دیدن خدمات و دریافت آن‌ها به بخش خرید اینترنتی اینستاگرام مراجعه کنند. البته این بخش تنها برای برخی از شرکت‌های خاص در آمریکا فعال است.

7 گام موثر برای نوشتن جذاب‌ترین بیو اینستاگرام
7 گام موثر برای نوشتن جذاب‌ترین بیو اینستاگرام

هیچ چیزی ننویسید

اگر شما به‌اندازه‌ی کافی مشهور باشید، احتیاجی به نوشتن متن برای بیو اینستاگرام خود ندارید.

برای مثال حساب کاربری استاد همایون شجریان بدون حتی یک کلمه و تنها به‌واسطه‌ی شهرت ایشان دارای بیش از سه میلیون دنبال کننده است. با این‌حال به یاد داشته باشید که شما همایون شجریان نیستید! توصیه‌ی اکید ما این است که حتماً یک متن برای بیو اینستاگرام خود انتخاب کنید تا دیگران بیشتر با شما آشنا شوند.

جمع‌بندی

توصیه‌ی ما به شما استفاده از ابزار تحلیلی اکانت اینستاگرام و بررسی ترافیک ارسالی به وب‌سایت‌تان است. از آزمون و خطای متن برای بیو اینستاگرام نترسید! آنقدر برای حساب کاربری خود بیو بنویسید که تا در انتها به ساختار موردعلاقه‌ی خود برسید.

با رعایت ۷ قدمی که پیش روی شما گذاشتیم، گامی موثر در جذب فالوور و افزایش فروش اینستاگرامی خود بردارید و  با مطالعه دیگر مقالات تیم ما خود را به قله موفقیت در اینستاگرام برسانید . البته حتماً نباید پروفایل اینستاگرام شما ثابت باشد؛ باید گاهی آن را بروزرسانی کرده و ایده‌های خلاقانه دیگری برای افزایش جذابیت آن استفاده کنید. ساده‌ترین مورد تغییر اموجی‌ها است که تغییر زیادی هم در بیو صفحه خود نمی‌دهید. با تغییر بیو اینستاگرام و بهینه‌سازی آن، کسب‌وکار شما متحول می‌شود و می‌توانید کسب‌وکار موفق‌تری داشته باشید.

اکنون شما بگویید!  به نظر شما بیو اینستاگرام چقدر مهم است و چگونه می‌توان آن را بهینه‌تر و البته جذاب‌تر کرد؟ در بخش نظرات، تجربیات خود را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

این مقاله چقدر مفید بود؟ با کلیک روی ستاره ها رتبه بده تا بدونیم چه مدل مقالاتی بنویسیم...

میانگین امتیاز / 5. تعداد آراء: