()

در این مقاله می‌خواهیم به یکی مهم ترین و شیرین ترین بحث ها یعنی معرفی کتاب بپردازیم. iNextPro هایی عزیز، بدانید و آگاه باشید! کتاب یکی از بهترین روش‌ها برای جذب و کسب اطلاعات مفید و کافی است. همه ما برای پا گذاشتن در یک مسیری که قبلاً نرفتیم ، 2 راه بیشتر نداریم یا خودمان وقت و عمر  و گاهاً پول خودمان را از دست بدهیم و تجربه کسب کنیم، یا عاقلانه پیش برویم و از تجربیات دیگران استفاده کنیم. انتخاب همه شما راه دوم است! در واقع وقتی شما یک کتاب میخوانید از تجربیات چند صد نفر بهره‌مند می‌شوید و می‌توانید در آینده از آن استفاده ‌کنید. شاید چطوری؟ ببینید دوستان زمانی که شما یک کتاب را مطالعه می‌کنید، از تجربیات نویسنده‌ای استفاده می‌کنید که کلی فراز و نشیب داشته است. ماجرا از آنجایی جالب‌تر می‌شود که بدانید خود نویسنده چندین کتاب خوانده و از تجربیات دیگران استفاده کرده است!

در این مقاله تیم ما لیستی از کتاب‌هایی برای طراح هایی که علاقه‌ای به تلف کردن وقت خود ندارد و علاقه‌مند به خواندن تئوری طراحی، یا مایل به یادگیری تکنیک‌های جدید هستند، یا حتی طراح‌های حرفه‌ای که نیاز به نوسازی دیدگاه خود و خلاقیت دارند، آماده کرده‌ایم. پس برو بریم!

کتاب‌هایی که یک گرافیست باید بخواند
کتاب‌هایی که یک گرافیست باید بخواند

کتاب برتری خفیف

«برتری خفیف» یا همون برتری جزیی به قلم جف اولسون یکی از بهترین کتاب ها برای آن دسته از کسانی است که می‌خواهند شروع کنند. اما برای شروع کردن خیلی سردرگم هستند و نمی‌دانند با چه برنامه‌ای رو به جلو گام بردارند. کتاب «برتری خفیف» به بهترین شکل می‌گوید که وقتی شما آهسته اما پیوسته تلاش کنید،  هر چند کم، ولی بالاخره و به‌مرور زمان موفق خواهید شد. برای مثال 3 ساعت کار و تلاش در یک روز شاید واقعاً کم به‌نظر برسد اما اگر همیشگی و مستمر و تحت یک برنامه عالی باشد، نه تنها شما هیچوقت از کار زده نمی‌شوید بلکه همیشه طعم شیرین کار و تلاش را و مزمزه خواهید کرد. در اصل این کتاب مخالف شدید از آن دست باورهایی است که معتقد به «یک شبه پولدار شدن یا یک شبه موفق شدن» هستند. از ما گفتن! اعتقاد به «ره صد ساله رو یه شبه رفتن» فقط شما رو افسرده میکند. کتاب «اثر مرکب» هم تقریباً همسو با اعتقاد جف اولسون نوشته شده. هرچند هر هشتاد میلیون ایرانی این کتاب را خوانده اما ما «اثر مرکب» را هم پیشنهاد می‌کنیم.

کتاب‌هایی که یک گرافیست باید بخواند
کتاب‌هایی که یک گرافیست باید بخواند

کتاب گاو بنفش

نظریه‌ی «گاو بنفش» به شما یاد می‌دهد که باید متفاوت و خلاقانه عمل کنید. تفاوتی که در نهایت منجر می‌شود شما در ذهن مشتری بمانید و او را تشویق کنید در میان انتخاب‌های زیاد و گوناگون بازار کالای شما را برای طراحی گرافیک انتخاب کند. در واقع شما باید خلاقیت داشته باشید و چیزی به مخاطبان خود اهدا کنید که بقیه حتی به ذهنشان هم خطور نکرده است! اگر تمام محصولات و خدمات بازار شبیه به یکدیگر باشند مشتری به سراغ ارائه‌کننده‌‌های پرسابقه و معروف می‌رود و به خودش حتی زحمت بررسی کالای شما را هم نمی‌دهد. شیوه‌های قدیمی بازاریابی دیگر اهمیتی ندارند. تنها راه نجات محصولتان در این بازار شلوغ این است که تبلیغات خود را خلاقانه آغاز کنید.

ست گودین (Seth Godin)، رهبر بازاریابی، در کتاب «گاو بنفش» همه دست اندرکاران ایجاد، طراحی یا فروش محتوا از جمله گرافیست‌ها را ملزم می‌کند که از شیوه‌های جدید برای تبلیغات کالاهای خود استفاده کنند. با مطابقت روش‌های جایگزین در تجارت‌تان، شما و شرکت‌تان نجات خواهید یافت و یک روز دیگر فرصت نوآوری خواهید داشت. شما باید یگانه باشید، شما باید همانند «گاو بنفش» باشید. او همچنین معتقد است که با توجه به اهمیت و روش‌های متمایزسازی برند، برای دستیابی موفقیت در یک کسب‌ و‌ کار، تبلیغات کافی نیست؛ بلکه شما باید یک مزیت رقابتی جدی‌تری با بقیه رقیبانتان داشته باشید. با خواندن این کتاب از تمام تبلیغات چند میلیون تومانی خلاص خواهید شد.

کتاب‌هایی که یک گرافیست باید بخواند
کتاب‌هایی که یک گرافیست باید بخواند

کتاب مبادی سواد بصری

نویسنده و پژوهشگر این کتاب«دونیس . ا. داندیس» متاسفانه، به درستی معتقد است که اغلب مردم، سواد و درک بصری ندارند، عکس، نقاشی و یا فیلم می‌بینند، بی‌آن که ادراک و دریافتی از مشاهدات خود داشته باشند.

ترجمه چنین آثاری به فارسی بسیار ضروری است، زیرا وقتی در اروپا که مرکز پیدایش عکاسی و هنر سینما است، مردمش هنوز هم درکی از تصویر ندارند، به طریق اولی مردم کشور ما، حتی نه مردم عادی و عامی، بلکه حتی فرهیختگان ما، درک و دریافت و تصویری درست و صحیح از مبانی و مبادی تصاویر، نقاشی، عکس و فیلم ندارند!

به عقیده داندیس در درک بصری، مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضوع تعادل است که برای بشر جذاب است و عدم تعادل باعث وحشت و فراری شدن بشر می‌شود. سادگی و انضباط، موجب جذابیت و آرامش خاطر است. غیر مترقبه بودن، موجب فشار و گاها فراری دادن مخاطب می‌شود که البته در زمان و مکان مناسب، بد نیست! و حتی کارآیی بصری نیز دارد و بستگی به چگونگی استفاده از فشار بصری دارد، طوری که نگاه راحت نبوده و تحت فشار قرار بگیرد و این امر بستگی به هدف و قصد طراح و گرافیست دارد. در یک کمپوزیسیون یا ترکیب‌بندی، وجود فشار بصری یا عدم وجود آن، اولین عاملی است که ذهن طراح و مخاطب و بیننده را به خود جلب و جذب می‌کند. مهم این است که چشم بیننده برای ایجاد تعادل به خط عمودی و افقی توجه دارد. در شکل‌های ساده خطوط عمودی و افقی به راحتی قابل تشخیص هستند، اما در شکل‌های بغرنج، این خطوط ساده نیستند که مراکز افقی و عمودی را به راحتی تعیین کنند. تیم ما این کتاب را به شدت به طراحان گرافیک پیشنهاد می دهد!

کتاب‌هایی که یک گرافیست باید بخواند
کتاب‌هایی که یک گرافیست باید بخواند

کتاب طراحی حسی

«دانلد نورمن» در این کتاب یه جورایی بازی با روح و روان مخاطبان را یاد می‌دهد. بگذارید اینطور ادامه دهیم: آیا تا به حال به دلایل لذت بردن از خود از محصولات اندیشیده اید؟ آیا هرگز فکر کرده اید که چرا یک اتومبیل شسته و پولیش شده به نظر بهتر و سریع تر از زمان کثیف بودن خود حرکت میکند؟ به چه دلیل کامپیوترهای اپل بعد از عرضهimac  با فروش بیشتر و قابل توجهی روبرو شدند؟ شما به‌عنوان یک گرافیست یا طراح، بدانید و آگاه باشید! تحقیقات در دهه اخیر ثابت کرده اند که انسان ها علاوه بر استفاده یک محصول (صنعتی یا فرهنگی) با آن ارتباط احساسی نیز برقرار میکنند. «دانلد نورمن» نویسنده کتاب «طراحی حسی»، دلیل عشق یا نفرت ما به اشیا روزمره به بررسی علت و چگونگی این ارتباط احساسی انسان با اشیا پیرامون خود پرداخته است. وی معتقد است که واکنش افراد در برابر اشیا در سه سطح غریزی، رفتاری و تفکری یا اندیشمند صورت میگیرد. یا به عبارت دیگر واکنش آنها در‌برابر اشیا در این سه سوال خلاصه می‌شود:

  1. آیا دوستش دارم(برخاسته از غریزه)آیا کار میکند؟
  2. (برخاسته از منطق)و آیا دوباره از آن استفاده خواهم کرد؟
  3. (برخاسته از تجربیات و فرهنگ) آیا سطح غریزی با ظاهر،حس اولیه،صدا،بو و…محصول مرتبط است؟

سطح رفتاری به نحو استفاده از آن ارتباط دارد و سطح تفکری تماما در ارتباط با معنای محصول و پیام آن به مخاطب می باشد. نویسنده در بخش دوم کتاب کاربرد این سه اصل را در طراحی محصولات مورد بررسی قرار میدهد.  این کتاب از جدید ترین کتب در ارتباط با نقش عواطف و احساسات در طراحی محصولات بوده که مرجع مناسبی جهت مطالعه در این خصوص می‌باشد.

کتاب‌هایی که یک گرافیست باید بخواند
کتاب‌هایی که یک گرافیست باید بخواند

کتاب المان‌های سبک تایپوگرافیک

این کتاب، کتابی ضروری برای تمام طراحان گرافیکی است که در طراحی‌های خود از تایپوگرافی استفاده می‌کنند. کتاب «المان‌های سبک تایپوگرافیک» اولین بار در تاریخ 1992 توسط شاعر و مترجم و تایپوگراف کانادایی «رابرت برینگهورست» نوشته شد و خیلی سریع به یکی از مهم‌ترین منابع تایپوگرافیک تبدیل شد. تایپوگراف صاحب سبک، «جاناتان هافلر» این کتاب را بهترین منبع در زمینه ی تایپوگرافی می داند و چرای آن کاملا برای مخاطب این کتاب واضح است.

کتاب «المان‌های سبک تایپوگرافیک» کتابی است که در بهترین حالت نوشته شده است، که مخاطب خود را با مطالب قابل تمرین و تئوریکال و اطلاعات تاریخی به بهترین شکل راهنمایی می‌کند، که همچنین با مطالب عمیق‌تر و فلسفی‌تر درک بهتری از موضوع را به مخاطب خود می‌دهد. اگر به دنبال کتابی هستید که نکات کلیدی را برای شما توضیح دهد با خرید این کتاب پول زیادی را صرفه جویی کردید. کارگردان «هنری سارا لای»، درباره ی این کتاب می گوید : در طی سالها این کتاب بارها ثابت کرده است که ارزشمند است، منبعی برای نگاه 360 درجه به مبحث تایپوگرافی. وقتی چنین بزرگانی از این کتاب اینگونه تعریف می‌کنند، پس حیف است که شما این منبع را از دست بدهید.

کتاب پارادوکس انتخاب: چرا زیبایی در سادگی است  

کتاب «پارادوکس انتخاب» توسط روانشناس امریکایی «بری شوارتز» نوشته شده است، در این کتاب، نوسینده اقرار می‌کند که حذف انتخاب‌های مصرف کننده می‌تواند به شدت اضطراب را برای خریداران کاهش دهد. این انتخاب‌ها در طراحی گرافیک تجربه کاربری بسیار مهم و حیاتی هستند، باید مشتریان به را سمتی هدایت کرد که با کمترین تنوع انتخاب، به نتیجه مطلوب خود برسند.

استقلال و آزادی انتخاب برای سلامتی ما حیاتی است و انتخاب برای آزادی و استقلال حیاتی است. با این وجود، اگر چه انسان‌های مدرن انتخاب‌های بیشتری نسبت به گروهی از افراد پیش از این داشته اند، و بنابراین، احتمالا، آزادی بیشتر و استقلال، شرایطی را به وجو نخواهد آورد که ما بتوانیم از لحاظ روانشناسی از آن بهره‌مند شویم و خشنود باشیم.

این نویسنده آمریکایی در کتاب «پارادوکس انتخاب»  به سبک زندگی در جوامعی می‌پردازد که افراد از آزادی عمل و قدرت انتخاب بالایی برخوردارند و در عین حال افسردگی در آن‌ها تقریباً فرا‌گیر شده‌است. « شوارتس» این وضعیت را «فوران انتخاب» می‌نامد که در آن افراد با انتظارات بالا خودشان را با دیگران مقایسه کرده و احساس ناخشنودی و می‌کنند و عدم رضایت در ان‌ها سرریز می‌شود. ایشان ب این باور است که برای کاهش احساس پشیمانی حاصل از انتخاب اشتباه باید نیاز یا تمایل به داشتن بهترین ها را در هر زمینه‌ای کم کرده و روی چیزهایی تمرکز کنیم که به اندازه کافی خوب هستند. این کتاب می‌تواند سرعت پیشرفت طراحان و گرافیست‌ها را با تجربه کاربری به سرعت بالا ببرد.

کتاب‌هایی که یک گرافیست باید بخواند
کتاب‌هایی که یک گرافیست باید بخواند

کتاب مقدمه‌ای بر گرافیک دیزاین

فرشید مثقالی، تصویرگر و طراح گرافیک مشهور ایرانی است که با خلق آثار ارزشمند و تصویرگری برای داستان های معروفی همچون ماهی سیاه کوچولو، آرش کمانگیر و بسیاری از داستان های کودک و نوجوان موفق به کسب جوایز متعدد بین المللی شده است. وی با تالیف کتب آموزشی در زمینه ی گرافیک، جز معدود افرادی است که حاصل سال ها تجربه ی خود در عرصه ی تصویرگری را به صورت اصولی تدوین کرده و در اختیار علاقمندان به این رشته قرار داده است. در همین زمینه، سه گانه ای با نام های مقدمه ای بر گرافیک دیزاین، تایپوگرافی و تصویرسازی از وی به چاپ رسیده که به شرح کتاب نخست می پردازیم. مقدمه ای بر گرافیک دیزاین به بیان نگارنده با هدف افزایش اطلاعات عمومی افرادی که در این رشته مشغول به کارند و همچنین آموزش و تدریس دانشگاهی به رشته ی تحریر درآمده است. وی معتقد است که آموزش گرافیک پیش از این به صورت تجربی و تا حد زیادی سلیقه ای بوده است؛ در حالی که تعلیم دانشجویان نیازمند اصول مدون و مشخص شده ی نظری می باشد. از ویژگی های مثبت این کتاب، تطبیق ملاحظات مطرح شده با نیازهای هنرجوی ایرانی در مقایسه با مطالب مطرح شده در نمونه های ترجمه شده ی مشابه است. نویسنده از منابع متعددی برای گردآوری مطالب استفاده کرده و اطلاعات و تجارب شخصی خود را به عنوان یکی از افراد موفق این رشته به آن افزوده است. کتاب با زبان ساده و به طور خلاصه به تبیین مرزهای حرفه ای این رشته می پردازد و نیاز های ابتدایی مخاطب برای آشنایی با این رشته را تا حد قابل قبولی پوشش می دهد. اینم یه نمونه ایرانی قابل دسترس و معتبر برای همه شما طراحان گرافیک است.

کتاب کوچولو همه چیز را می داند

این کتاب را بر اساس اندازه و جلد آن قضاوت نکنید! این کتاب به قلم «رابرات کلانتون»،  به احتمال زیاد یکی از پر کاربرد ترین کتاب‌هایی خواهد شد که شما به عنوان یک طراح و گرافیست خواهید داشت. همه چیز از نور، رنگ، پرسپکتیو، قانون و به خلاصه ترین حالت ممکن توضیح داده شده است. این کتاب از کتاب هایی هست که زمانی که شروع به خواندن آن کنید هرگز دست از خواندن آن بر نمی دارید و تا ابد به عنوان منبع و ریفرنس از آن استفاده خواهد کرد. کوچک اما پر از محتوای کاربردی….

کتاب طراحی گرافیک برای

نوبتی هم باشه نوبت «اندی کوک» است. او با مصاحبه و ارتباط گرفتن با با برخی از مهمترین استودیو های طراحی هنر، گرافیک، فیلم ، مد و لباس و … منبعی با ارزش برای راهنمایی مخاطب در طراحی تبلیغات مدرن گرد هم آورده است. به عنوان یک طراح، اندی کوک می داند که چه چیزهایی اهمیت بالایی برای پرسیدن دارند. از قبیل کمپانی های دخیل در این کتاب میتوان studio Makgill ,Fraher Architeccts, Ico Designs و … را نام برد. این کتاب بهترین راهنما و به‌روزترین راهنما در دنیای طراحی مدرن است.

کلام آخر

وظیفه شما به‌عنوان یک طراح، گرافیست و یا تولید کننده محتوا این است که همیشه در به‌روز‌ترین موقعیت ممکن به‌سر ببرید تا از بازار رقابتی گامی عقب نیوفتید. همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، کتاب کلید رسیدن به موفقیت‌های پیاپی بر اساس تجربیات دیگران است. که زمان و سرمایه کمتری نسبت و آزمون و خطا از شما می‌گیرد و همین امر گامی موثر برای موفقیت شما می‌شود. اگر هرکدام از این کتاب‌ها را خوانده اید تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید. اگر هم کتاب و منبع بهتری سراغ دارید به ما و دیگر همراهان تیم ما در بخش نظرات معرفی کنید.

این مقاله چقدر مفید بود؟ با کلیک روی ستاره ها رتبه بده تا بدونیم چه مدل مقالاتی بنویسیم...

میانگین امتیاز / 5. تعداد آراء: