شعار تبلیغاتی یکی از روشهای بازاریابی است. درواقع برند شما باید در قالب چند کلمه مخاطب موردنظر را هدف قرار دهد و هدفش را بیان کند. شعار تبلیغاتی جملهای است که محصول یا خدمات شرکتی را در قالب چند کلمه به مشتری توضیح میدهد. شعار تبلیغاتی نیز مانند لوگو، بهمنظور تبلیغات استفاده میشود. لوگوها نمایندهی بصری برند هستند؛ درصورتیکه شعارها اهداف برند را بهصورت نوشتاری بیان میکنند. شعار تبلیغاتی و لوگو هردو بهاندازهی نام شرکت برای جلبتوجه مشتری اهمیت دارند؛ با این مزیت که قابلفهمتر هستند و به خاطر سپردن آنها راحتتر است. هدف از ساختن شعار تبلیغاتی این است که مردم پیام برند را به خاطر بسپارند.
گاهی اوقات نام برند فراموش میشود؛ اما شعار تبلیغاتی آن در ذهن دیگران خواهد ماند. هرچقدر شعارهای تبلیغاتی خلاقانهتر طراحی شوند، شانس موفقیت شمارا افزایش میدهند. ما در این مقالهی iNextPro قصد داریم نکاتی را که باعث جذاب شدن شعار تبلیغاتی میشوند، بررسی کنیم. همچنین مراحل ساختن شعار و تعدادی از شعارهای تبلیغاتی معروفترین برندها را نیز به شما معرفی میکنیم.
مباحثی که در این مقاله به آن میپردازیم:
- چرا با نداشتن شعار تبلیغاتی ورشکست میشویم؟
- چگونه شعار تبلیغاتی مؤثر بسازیم؟
- شعار (Motto) چیست؟
- شعار برند (Slogan) چیست؟
- چطور یک شعار تبلیغاتی فوقالعاده خلق کنیم؟
- یک شعار تبلیغاتی خوب چه ویژگیهایی دارد؟
- نمونههایی از بهترین شعارهای تبلیغاتی

چرا با نداشتن شعار تبلیغاتی ورشکست میشویم؟
همانطور که گفتم شعار تبلیغاتی، مانند لوگو و نام تجاری، یکچیز خیلی حیاتی برای بقای برند شماست؛ اما چرا؟ اگر یک نگاه به موبایلتان بیندازید متوجه میشوید. روزانه چند پیام در تلگرام دریافت میکنید؟ در واتساپ چطور؟ چند پست در اینستاگرام میبینید؟ پیامک تبلیغاتی هم که غیرقابلانکار است. باید قبول کنیم امروز در دنیایی زندگی میکنیم که با سرعت نور و از همهجا مورد بمباران اطلاعات قرار میگیریم. وبسایتها، شبکههای اجتماعی، تلویزیون و… ما را متقاعد میکنند که انگار در حال غرق شدن در گرداب اطلاعات هستیم.
حالا در این شلوغی، آن برندی گوی رقابت را از دیگران میرباید که زحمت ما را کم بکند و تنها با یک جمله به هدف بزند. نقش خیرهکننده شعار تبلیغاتی در رشد کسبوکارها اینجا مشخص میشود. یک شعار یا یک شعر تبلیغاتی در شلوغی بهراحتی به ذهن سپرده میشود و مردم تا سالها آن را به خاطر میآورند. میکا میکا میکا…میکای شوکوپارس!
به چند دلیل نیاز است که هر چه سریعتر به فکر یک شعار تبلیغاتی منحصربهفرد برای برندتان باشید:
- داشتن شعار تبلیغاتی، باعث ادامه پیدا کردن برنامههای تبلیغاتی در یککمپین تبلیغاتی میشود.
- شعار تبلیغاتی به شکل یک عبارت قابلباور، قابل تکرار و بهیادماندنی درمیآید و موجب گسترش تصویر برند میشود.
- شعار تبلیغاتی باعث به وجود آمدن تبلیغات دهانبهدهان، بازاریابی ویروسی و تبلیغات مشتریان وفادار میشود.
- ویژگیهای یک محصول در عبارتی کوتاه و جذاب، سریعتر به خاطر سپرده شود.
- شعار تبلیغاتی خوب باعث میشود که انتظارات از ما بر مبنای صحیحی شکل بگیرد.
- شعار میتواند برای مدیر و کارمندان مانند یک چشمانداز باشد تا مسیر را فراموش نکنند.
- شعار تبلیغاتی میان برند، رسانه و مخاطب یک ارتباط درست برقرار میکند.
- شعار میتواند کاستیها و کمبود تبلیغات را جبران کند.
- شعار تبلیغاتی مشخص میکند که مشتری تا چه حد در سازمان شما مهم است و شما تا چه حد مشتری مدار هستید.
- شعار تبلیغاتی مشخص میکند کهچشمانداز شما برای ارائه محصولات و خدمات تا چه حد گسترده است؟
- شعار حرفهای میتواند محصول را در میان محصولات مشابه دیگر متمایز نماید.

چگونه شعار تبلیغاتی مؤثر بسازیم؟
سیاهپوستان آمریکا (African American) یکی از نژادهای مردمی جامعه ایالاتمتحده آمریکا هستند. بااینکه این کاکا سیاهها در سال 1858 رسماً بهعنوان شهروندان آمریکا شناخته شدند، اما همچنان بردههایی بدبخت هستند که نباید جایگاهی در میان آمریکاییهای واقعی داشته باشند. آنها از خانوادههایی بیاصالت هستند. چه کسی به یکمشت سیاه بدبخت اهمیت میدهد؟ انسانهای بیرگوریشه…
آیا از خواندن این جملات مشمئز شدید؟ ناراحت نشوید. خوشبختانه امروزه افکار نژادپرستانه درباره سیاهپوستان تا حد زیادی نابودشده است؛ اما این نابودی بهآسانی اتفاق نیفتاده است. سیاهپوستان بسیاری برای آزادی، مبارزه کرده و کشتهشدهاند. آنها یک جریان را به وجود آوردند. در این جریان باهم متحد شدند و با اتحادشان جهان را تغییر دادند. چه چیزی آنها را به هم نزدیک کرد؟ یک درد. چه چیزی آنها را همصدا کرد؟ یک شعار!
شعار (Motto) چیست؟
شعار یا همان “Motto” عبارتی چندکلمهای است که برای بیان نظرهای جمعی بهوسیله یک گروه ساخته میشود. این عبارت میتواند درباره یک مفهوم، جریان، سیاست، سازمان و… باشد و ویژگیهای آن را بیان کند. شعار مانند نشان و علامت یک گروه است و بهواسطه آن افراد گروه، یکدیگر را شناسایی میکنند. سیاهپوستان با شعار آزادی همینالان Freedom Now” در مقابل جامعه نژادپرست امریکا قرار گرفتند. مفهوم شعار دادن تنها به راهپیماییها و تظاهرات محدود نمیشود و بسیار فراتر میرود. امروز در پلهبرقی مترو انقلاب بودم و جلویم یک دختر چادری ایستاده بود که روی کیفش یک پیکسل داشت با مضمون I Love Hijab. شعار، گرایش و علاقهمندیهای افراد را بیان میکند و به دیگران نشان میدهد که آنها به چه گروهی تعلق دارند.
شعار برند (Slogan) چیست؟
درگذشته قبل از شروع جنگ، مبارزان با نعره کشیدن روحیه جنگجویی خودشان را به دشمنان نشان میدادند. به این نعرهها اسلوگان “Slogan” میگفتند. بهمرورزمان این کلمه وارد تبلیغات شد. شعار تبلیغاتی یا همان Slogan یک عبارت تبلیغاتی است که یک سازمان یا محصول را معرفی میکند و ویـژگیها و مزیـتهای آن را توضیح میدهد. این عبارت معمولاً در کلیه تبلیـغات سازمان تکرار میشود و در ذهـن مخاطـب میماند.
شعار تبلیغاتی یکی از اضلاع مثلث هویت برند ( لوگو، نام تجاری و شعار) است و امروز تقریباً در تمام برندهای دنیادیده میشود. شعار تبلیغاتی تصویر برند “Brand Image” را توسعه می دهد و آن را به مخاطب میشناساند. یک شعار تبلیغاتی حسابشده، برند شمارا در ذهن مصرفکننده متمایز میکند. همانطور که داشتن لوگو و نام تجاری برای یک شرکت حیاتی است، شعار تبلیغاتی نیز برای آنها معجزه میکند. لوگو، معرفی تصویری یک برند است و شعار، معرفی کلامی. مردم شاید نتوانند لوگوی شمارا ترسیم کنند، اما میتوانند شعار شمارا به خاطر بسپارند! به خاطر سپردن شعار تبلیغاتی راحت است و بیشتر در ذهن مشتری میماند. چرا شعار تبلیغاتی میسازیم؟ چون میخواهیم پیام اصلی شرکت را در ذهن مشتری حک کنیم. طوری که اگر حتی همهی تبلیغاتمان را هم فراموش کرد، شعارمان را از یاد نبرد!

چطور یک شعار تبلیغاتی فوقالعاده خلق کنیم؟
اگر میخواهید بهترین شعار تبلیغاتی را برای برندتان بسازید، باید باور کنید که یک اسلوگان خوب اسلوگانی است که مشتری بتواند آن را به یاد بیاورد حتی اگر تمام تبلیغات شمارا از یاد ببرد. برای ساختن یک شعار تبلیغاتی خوب، همین حالا دستبهکار نشوید و قلم و کاغذتان را درنیاورید! اول به چند سؤال پاسخ بدهید و بعد با آگاهی شروع به کارکنید. بسیاری از افرادی که ایده یک کسبوکار را در ذهن دارند، در مرحله اول شروع به طراحی لوگو و شعار برند خود میکنند. درصورتیکه این کار درست نیست. این کار آخرین کاری است که شما باید انجام بدهید. شما اول باید به نتیجه برسید که؛
- هدف کسبوکار شما چیست و چرا این کار را انجام میدهید؟
- ارزشهای سازمان شما کدام است؟
- مخاطبین شما چه کسانی هستند؟
- و …
زمانی که به این سؤالات پاسخ میدهید و مرحلهبهمرحله جلو میآیید، متوجه میشوید که ارزشهای برند شما مشخصشدهاند و شعار برند شما در حال نمایان شدن است. حالا تا رسیدن به بهترین شعار تبلیغاتی تنها چند قدم باقیمانده است. این چند روش را امتحان کنید تا با یک شعار کوبنده، رقبا را از راه به درکنید:

1. ساده انتخاب کنید
هرچقدر در نوشتن شعار تبلیغاتی خود، سادهتر عمل کنید، موفقتر خواهید بود. سادگی به این معنا است که کلمات ساده انتخاب کنید. هیچکس برای فهمیدن اسلوگان شما بیشتر از چند ثانیه وقت نمیگذارد. پس سعی کنید در کوتاهترین زمان ممکن منظورتان را منتقل کنید. آمار نشان میدهد که شعارهای آهنگین بیشتر در ذهن مخاطبین میمانند. میتوانید از کلمات همقافیه استفاده کنید. قافیههایی ساده و واضح پیدا کنید. کلمات همقافیه، شعار تبلیغاتی را بامزه میکنند و باعث ماندگاری بیشتر در ذهن مخاطب میشوند.
در بیشتر شعارهای تبلیغاتی شرکتهای بزرگ از عبارتهای جذاب و استعاره مانند استفاده میشود. اگر نگاهی به لیست شعارهای تبلیغاتی شرکتهای بزرگ دارای بهترین شعار تبلیغاتی در پایین بیندازید، میبینید که کمتر برندی از نام خودش در شعار استفاده کرد. بیشتر آنها روی کاری که انجام میدهند اشاره میکنند. شعارهای تبلیغاتی شرکتهای بزرگ، روی ارزشی که برای مشتری ایجاد میکنند، تأکید کردهاند. ارزش برند خود را پیدا کنید و سعی کنید با عبارتهای آهنگین، آن را ماندگار کنید.
2. حفظ یکپارچگی
یکی از مهمترین عواملی که باید در بازاریابی برند رعایت شود. این است که شعار تبلیغاتی شما با لوگو و نام شرکت همخوانی داشته باشد.

3. هرچه کوتاهتر بهتر
شعارتان نباید بیشتر از یک جمله باشد و در بیشتر موارد حتی اگر یک عبارت باشد بهتر است. هرچه شعارتان کوتاهتر باشد، راحتتر به خاطر سپرده میشود. جذابترین قسمت کارتان را در چند کلمه ساده و روان برجسته کنید (بین پنجتا ده کلمه.)
4. زمان کافی صرف کنید
واقعاً که این مرحله یکی از مهمترین مراحل شکلگیری هر برندی است. نایکی، یکشبه نایکی نشده است. (میدانستید مؤسس نایکی، اوایل کارش کفشهای خود را با وانت میفروخت؟!) برای انتخاب یک شعار تبلیغاتی خوب و خفن، حسابی وقت بگذارید. یکی از روشهایی که برای نوشتن بهترین شعار تبلیغاتی به شما کمک میکند، طوفان فکری (Brainstorming) است.
5. قابلخواندن باشد
از زبانی مبهم و سردرگم کننده برای شعارتان استفاده نکنید. از جملات معلوم و دستور زبانی درست استفاده کنید. جمله معلوم ساختاری است که فاعل انجام دهنده عمل است نه اینکه فعل به مفعول نسبت داده شود. مطمئناً شعار اگر به حالت مجهول نوشته شود آن اندازه جذاب نخواهد بود.

6. حفظ ماندگاری باگذشت زمان
بهعنوانمثال شعار تبلیغاتی اپراتور مخابراتی ورایزن را در نظر بگیرید. این شرکت سالها پیش عبارت «صدا مو میشنوی؟» را برای شعار تبلیغاتی خود استفاده کرد. تکنولوژی در آن زمان پیشرفت زیادی نکرده بود و همین موضوع باعث موفقیت این شعار تبلیغاتی شد؛ اما امروزه کیفیت مکالمهی تمام تلفنهای همراه واضح است؛ بنابراین این برند مجبور شد که برای هماهنگی با تکنولوژی روز دنیا شعار خود را عوض کند. شما هم باید پیشرفت تکنولوژی را در نظر بگیرید و از عباراتی استفاده کنید که باگذشت زمان قدیمی نشوند.
7. تمرکز بر وجه تمایز
هر برندی بر یک موضوع خاص تمرکز میکند و سعی میکند در آن موضوع قویتری از بقیه ظاهر شود. بهتر است که این موضوع در ساختن شعار تبلیغاتی نیز به کار رود. بهعنوانمثال اگر مزیت برند شما، قیمت کمتر نسبت به سایر رقبا است، این موضوع را در شعار تبلیغاتی خود نیز عنوان کنید.
8. عدم نیاز به توضیحات اضافه
از عباراتی استفاده کنید که هدف برند شمارا بهخوبی توضیح میدهند. به عبارتی مشتری با خواندن آن بتواند متوجه شود که برند شما در چه زمینهی کاری فعالیت میکند.

9. کمی طنز هم بد نیست!
شاید انتخاب یک شعار خندهدار برای کمپانی فراری، اشتباه باشد، اما همان شعار برای فولکس بسیار شایسته و بجا باشد. پس اگر طنزپردازی و کمی فان بودن، با اهداف سازمانی شما منافاتی ندارد، حتماً آن را امتحان کنید! یک شعار بامزه مخاطبان شمارا قلقلک میدهد و باعث میشود بیشتر به شعار شما توجه کنند. میتوانید در جسله طوفان فکری خود، از چند آدم بامزه هم دعوت کنید تا نمکهایشان را آنجا بپاشند. من عاشقشم! عاشق چی؟ عاشق شعار مکدونالد که میگوید: من عاشقشم!
10. صداقت داشتن
صداقت یکی از مهمترین ویژگیهایی است که باید در شعار تبلیغاتی خود رعایت کنید. از به کار بردن کلماتی مانند اولین و بهترین اجتناب کنید؛ زیرا عباراتی که با این کلمات ساخته میشوند معمولاً صحت ندارند. همچنین از میزان خلاقیت شعار تبلیغاتی میکاهند. مشتریها روی شعار تبلیغاتی شما حساب باز میکنند؛ بنابراین قولی ندهید که بعداً نتوانید به آن عمل کنید.
11. بر سود مشتری تمرکز داشته باشد
تقریباً همه شعارهای موفق حاوی دلیلی هستند که چرا مشتری باید بخواهد آن بیزنس را انتخاب کند. مثلاً Burger King میگوید، «هر طور دوست داری سفارش دهید»، State Farm میگوید، «مثل یه همسایه خوب» و DeBeers میگوید، «الماس برای همیشه». همه این شعارها توجه را به سمت فایده اصلی که مشتری از انتخاب آن محصول یا بیزنس میبرد، میکشانند: قابلیت تغییر، صمیمیت و دوام. شما میتوانید حتی با یک عبارت ساده چیزی که باعث جذابیت شرکتتان میشود را بیان کنید.
یک شعار تبلیغاتی خوب چه ویژگیهایی دارد؟
بیشتر برندهای بزرگ و مطرح دنیا، از اسم برندشان در شعار خود استفاده نکردهاند؛ اما بااینحال بازهم شعار آنها، مختص خودشان است. شعار برندهای بزرگ، همیشه و در همهجا به کار میرود؛ زیرا شعار تبلیغاتی مثل سایه، به نام شرکت وابسته است. شعار برندهای بزرگ در کارت ویزیت، تبلیغات چاپی، بروشورها، کاتالوگها، تابلوها، نامههای آنها و… استفاده نمود. یک شعار تبلیغاتی، وقتی خوب و خفن است که اگر نام برند را از آن برداریم، بازهم ما را یاد آن برند بیندازد؛ اما چرا شعار آنها تا این حد خوب و خفن است؟ پاسخ را در ادامه به شما میگوییم:
-
یک شعار تبلیغاتی خفن به یاد میماند
یک شعار تبلیغاتی خوب، باید ارزش تکرار کردن در طی سالها را داشته باشد. اگر به دوران کودکی خودمان فکر کنیم، حتماً تعدادی پیام بازرگانی به یاد میآوریم که در ذهنمان مانده باشد. مثل همان آشپز گوگولی که میخواند: میخوام سالاد درست کنم…بعد از گذشت 20 سال، هنوز هم میتوانم شعرش را کامل بخوانم! هر چیزی که حالت شعر داشته باشد بهتر در ذهن شنونده میماند. شعارهای ماندگار جهان بیشتر از یک جمله نیستند. هرچه شعار کوتاهتر باشد، راحتتر به خاطر سپرده میشود.
-
یک شعار تبلیغاتی خفن ویژگیرا نشان میدهد
یک شعار تبلیغاتی خوب و خفن مانند شعارهای تبلیغاتی شرکتهای بزرگ، محصول را مستقیماً در چشم مخاطب فرونمیکند، بلکه روی مزایای آن تأکید میکند. اسلوگان باید مزایای محصولات و خدمات یک برند را بهصورت واضح به مشتریان معرفی کند. اگر به لیست 100 شعار برندهای بزرگ در زیر نگاهی بیندازید، میبینید که تقریباً تمام آنها شامل یک دلیل هستند که چرا مشتری باید آنها را انتخاب کند. مثلاً پلیاستیشن میگوید: در دنیای خودت زندگی کن و در دنیای ما بازی کن. یا بلاگر میگوید دکمه انتشار را فشار بده. این شعارها توجه مخاطب را به سمت کاری که انجام میدهند، جلب میکنند. پس شفاف باشید و جذابترین بخش کارتان را در چند کلمه کوتاه و جذاب برجسته کنید.
-
یک شعار تبلیغاتی خفن تشخیص داده میشود
یک شعار بینقص بهسرعت قابلتشخیص است و مخاطبان بهراحتی منظور آن را میفهمند. یک شعار باید چندکلمهای، مختصر و گیرا باشد تا بتواند در تبلیغات نقش مؤثری ایفا کند. شعار کمپانی نیکون را گوش کنید: در قلب تصویر. با چند کلمه ساده حرف خود را میگوید و جایگاه دوربین نیکون را در عکاسی مشخص میکند. این شعار تبلیغاتی بر قدرت لنز دوربینهای نیکون نیز اشاره میکند؛ دقیقاً در قلب تصویر.
-
یک شعار تبلیغاتی خفن ویژگیرا نشان میدهد
یک شعار تبلیغاتی خوب و خفن مانند شعارهای تبلیغاتی شرکتهای بزرگ، محصول را مستقیماً در چشم مخاطب فرونمیکند، بلکه روی مزایای آن تأکید میکند. اسلوگان باید مزایای محصولات و خدمات یک برند را بهصورت واضح به مشتریان معرفی کند. اگر به لیست 100 شعار برندهای بزرگ در زیر نگاهی بیندازید، میبینید که تقریباً تمام آنها شامل یک دلیل هستند که چرا مشتری باید آنها را انتخاب کند. مثلاً پلیاستیشن میگوید: در دنیای خودت زندگی کن و در دنیای ما بازی کن. یا بلاگر میگوید دکمه انتشار را فشار بده. این شعارها توجه مخاطب را به سمت کاری که انجام میدهند، جلب میکنند. پس شفاف باشید و جذابترین بخش کارتان را در چند کلمه کوتاه و جذاب برجسته کنید.
-
یک شعار تبلیغاتی خفن، یک احساس خوب به شما بدهد
در شعارهای تبلیغاتی برندهای بزرگ، هیچ شعاری وجود ندارد که معنای بدی داشته باشد یا کلمات بدبینانه در آن استفادهشده باشد. بهترین شعارها آنهایی هستند که انرژی مثبت منتقل میکنند و بر مخاطب تأثیر میگذارند. استون مارتین میگوید: قدرت، زیبایی، روح. این کمپانی با یک موج مثبت سهکلمهای، ارزشهای خود را به ما یادآوری میکند.
-
یک شعار تبلیغاتی خفن برند را متمایز میکند
رقبای شما در بازار زیاد هستند. برتری شما نسبت به آنها چیست؟ آن را در شعار خود برجسته کنید. یک شعار منحصربهفرد بسازید تا از دیگر رقبا تشخیص داده شوید. چرا شبیه دیگران باشید؟ یک هویت منحصربهفرد بیشتر در ذهن مخاطبان شما میماند. شعارهای تبلیغاتی شرکتهای بزرگ، هیچکدام شبیه یکدیگر نیست، چون هرکدام ارزشی متفاوت برای مشتری ایجاد میکنند.
نمونههایی از بهترین شعارهای تبلیغاتی
در ادامهی مقاله به بررسی 5 مورد از معروفترین شعارهای تبلیغاتی جهانی و علت محبوبیت آنها میپردازیم:
1. نایک: فقط انجامش بده (Just Do It)
این برند در مدت کوتاهی توانست خودش را بهعنوان چیزی فراتر از یک برند ورزشی در ذهن دیگران ماندگار کند. درواقع این برند تبدیل به تصور ما از ورزش شده است و مشتریها را تشویق میکند که از موانع سخت عبور کنند. شعار تبلیغاتی نایک میگوید: اگر میخواهی یک قهرمان باشی، فقط انجامش بده. این تنها چیزی است که برای موفقیت تو اهمیت دارد.
آژانس تبلیغاتی این برند از همان روزهای اول میدانست که نایک باگذشت زمان خودش را بازاریابی خواهد کرد. برند نایک در اولین روزهای بعد از راهاندازی، کفشهای مخصوص دوی ماراتن تولید میکرد. همانطور که میدانید، این رشته بهعنوان یکی از سختترین ورزشها شناخته میشود. درنتیجه شعار «فقط انجامش بده» خیلی خوب هدف اصلی این برند را به مخاطبان هدف بیان میکند.

2. اپل: متفاوت فکر کن (Think Different)
این شعار تبلیغاتی تنها از 2 کلمه تشکیلشده است؛ اما هرکسی با خواندن آن متوجه میشود که با داشتن محصولات اپل حس جدیدی را تجربه خواهد کرد. طبق گزارش فوربز، یک سال بعد از پخش این شعار تبلیغاتی قیمت سهام اپل 3 برابر شد. این شعار تبلیغاتی سالهای زیادی همراه برند اپل بوده است؛ اما خریداران این محصولات همچنان خودشان را در میان کسانی تصور میکنند که طرز تفکر متفاوتی دارند.
3. لورال: چون تو ارزشش راداری (Because You’re Worth It)
چه کسی پیدا میشود که دلش نخواهد ارزش استفاده از بهترین محصولات را داشته باشد؟ خانمها به این دلیل از لوازمآرایشی استفاده میکنند که زیبا و باارزش شوند. این شعار تبلیغاتی اهمیت محصولات آرایشی را بیان نمیکند؛ بلکه تصویر شمارا در صورت استفاده از این محصولات ارائه میدهد.
4. بی ام و: طراحیشده برای لذت رانندگی (Designed for Driving Pleasure)
شرکت بیامو محصولات خود را بهتمامی کشورهای جهان میفروشد. این برند چندین سال، در آمریکای شمالی با شعار تبلیغاتی خود یعنی «نهایت رانندگی» شناخته میشد. شعار تبلیغاتی جدید آنها نیز مشتری را وادار میکند که برای تجربهی یک احساس فوقالعاده، مبلغ خوبی بابت خرید پرداخت کند.

5. مکدونالد: من عاشقشم (I’m Lovin’ It)
این شعار تبلیغاتی نمونهی بسیار خوبی از در نظر گرفتن مخاطبان هدف است. مطمئناً غذاهای مکدونالد، سالمترین انتخاب یک فرد نیستند؛ اما سالم بودن مزیت برند مکدونالد نسبت به سایر برندها نیست. بلکه طعم و مزهی غذاهای آن باعث راضی نگهداشتن مشتریها میشوند.
6. ام اند ام: دردهانتان آب میشود، نه دستتان (Melts in Your Mouth, Not in Your Hands)
شعار تبلیغاتی برند اسمارتیزهای ام اند ام توانسته است بهخوبی خودش را از رقبا متمایز کند. همهی شکلاتها دارای خاصیت مشترکی هستند و بعد از گرم شدن آب میشوند؛ بنابراین اشاره به مزیت برند نسبت به سایر رقبا میتواند تأثیر خوبی بر مخاطب بگذارد. درواقع روکش اسمارتیزهای ام ان ام مانع از آب شدن آنها در دست میشود و مخاطب بهخوبی میتواند تفاوت آن را نسبت به سایر برندها متوجه شود.
7. پورشه: هیچ جایگزینی نیست (There is no substitute)
این نوع شعارهای تبلیغاتی فقط برای برندهای لوکس مانند پورشه جواب میدهد. این شرکت سالهای سال اتومبیلهای باکیفیت تولید کرده است و مطمئناً هیچ جایگزینی برای آن پیدا نمیشود.

8. جنرال الکتریک: خیالپردازی در کار (Imagination at Work)
شعار قبلی شرکت جنرال الکتریک یعنی «ما اجناس خوبی وارد زندگیها میکنیم» بسیار محبوب بود. شعار جدید این برند بیشتر بر فرهنگ داخلی شرکت تمرکز کرده است. این شرکت فعالیتهای خود را بر پایه نوآوری بنا نهاده است. خیالپردازی اساس نوآوری است و شعار تبلیغاتی آن نیز این موضوع را بهدرستی نشان میدهد.
9. آئودی: پیشرفت از طریق تکنولوژی (Advancement Through Technology)
اولین نسل آئودی ۸۰ سری B1 یک سال بعدازاین شعار تبلیغاتی و در سال ۱۹۷۲ به بازار آمد. این شعار تبلیغاتی در آن زمان ویژگی ماشینهای خود را به بهترین نحو بیان میکرد. تکنولوژی پیشرفتهای که در آن زمان در ساخت این مدل ماشینها استفادهشده بود، توانست طرفداران زیادی را جذب این برند کند.
10. نیویورکتایمز: تمام اخباری که برای چاپ مناسب هستند (All the News That’s Fit to Print)
شعار تبلیغاتی نیویورکتایمز بر احساسات تمرکز نکرده است. درواقع این برند بر واقعیتها و داستانهای مهم برای آموزش مخاطبانش تمرکز دارد. معنی این شعار تبلیغاتی این است که تمام محتوای خود را برای چاپ مناسب میداند.
نتیجهگیری
یک شعار خوب میتواند جذابیت و حضور برند شمارا پررنگتر کند؛ اما یک شعار بد مشتریان احتمالیتان را سردرگم خواهد کرد. با رعایت نکاتی که در بالا به آنها اشاره شد، شعاری برای برندتان انتخاب کنید که در خاطرهها ماندگار شود. و در آخر اگر برندی دارید که نام آنرا انتخاب نکرده اید با ما به اشتراک بگذارید تا شمارا راهنمایی کنیم.