()

تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت آنقدر فراگیر شده است که ذهن اغلب وبمستران را به خود مشغول کرده است، حتی خود شما بعنوان یک وبمستر به‌دنبال این موضوع هستید.  اما این سوال پیش می‌آید که آیا از طریق این شبکه ها می توان سئو یک سایت را بهبود بخشید و رتبه آن را بالا برد؟

جمع‌بندی نتایج در سال 2010 نشان می‌داد که داده‌های استخراجی از فیس‌بوک به‌طور گسترده توسط گوگل استفاده نمی‌شود، اما در مقابل آن، ریتوئیت شدن توسط کاربران توئیتر، به عنوان یکی از راه‌های لینک سازی شناخته شد. در نتیجه، توئیتر از آن زمان مورد توجه وب‌سایت‌ها و کسب و کارهای اینترنتی قرار گرفت.
امروزه در تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو هیچ شکی نیست اما این که سیگنال های شبکه های اجتماعی تا چه میزان می توانند در رتبه بندی گوگل تاثیر داشته باشند همچنان مبهم است. ، اما اهمیت و مزایای این سیگنال های شبکه های اجتماعی در همه آن ها به وضوح نشان داده می شود.

در این مقاله به سوالات زیر پاسخ می‌دهیم:

  • چگونه شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت تاثیرگذار است؟
  • چگونه شبکه‌های اجتماعی به طور مستقیم یا غیرمستقیم بر سئو سایت تاثیرگذار است؟
  • چرا سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی موجب بهبود رتبه سایت می‌شوند؟
  • آینده سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی چگونه است؟
  • چگونه با شبکه اجتماعی سئو سایت را بهبود ببخشیم؟

با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

چرا و چگونه سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی موجب بهبود سئو سایت می‌شوند؟

شبکه های اجتماعی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر رتبه‌بندی سایت‌ها در موتورهای جستجو تاثیر می‌گذارند. تأثیرات مستقیم ناشی از عوامل زیر است:

  • تعداد افرادی که برند شما را در فیس‌بوک و اینستاگرام لایک می‌کنند
  • تعداد اشتراک‌گذاری در فیس‌بوک و اینستاگرام
  • تعداد فالوئرهای توئیتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی
  • تعداد توئیت هایی که نام تجاری شما را منشن کرده یا لینک ‌سایتتان را در آن قرار می‌دهند

تاثیرات غیرمستقیم شبکه‌های اجتماعی شامل موارد زیر است:

  • افزایش رضایت مشتریان و یا کاربران
  • افزایش Inbound Link به منظور بازدید بیشتر و آگاهی کاربران از اسم تجاری شما
  • افزایش مدت زمان ماندگاری کاربر در یک وب سایت، کاهش نرخ بانس ریت و بازدید مجدد از سایت

همانطور که خواندید، اثرات مستقیم بسیار ساده و بدیهی هستند، ترجیح می‌دهیم که در مورد اثرات غیرمستقیم شبکه اجتماعی بر سئو سایت کمی بیشتر توضیح دهیم.

چگونه شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت تاثیرگذار است؟
چگونه شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت تاثیرگذار است؟

افزایش رضایت مشتریان و یا کاربران

بسیاری از کسب‌وکارها و شرکت‌های معتبر امروزه از شبکه‌های اجتماعی برای گسترش ارتباط و ارائه خدمات به مشتریان استفاده می‌کنند. کاربران می‌توانند به‌راحتی به کمپانی‌ها توئیت کنند یا دایرکت دهید و از آنها انتظار پاسخ داشته باشند. دسترسی آسان کاربر به یک کمپانی می‌تواند موجب ایجاد حس نزدیکی، ایجاد یک ارتباط طبیعی با برند، افزایش وفاداری مشتریان و در نتیجه بالا رفتن اعتماد آنها شود.

پیامی که کمپانی‌ها از طریق شبکه‌های اجتماعی و در قالب پست و بنر ارسال می‌کنند می‌تواند ذهنیت مشخصی از آن‌ها در کاربران ایجاد کند و آنها را از سایر رقبا متفاوت نشان دهد. برای مثال به تبلیغات مشهور “I’m a Mac, I’m a PC” شرکت اپل که به‌طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی بازنشر می‌شد توجه کنید! هم اکنون بیشتر کسب‌وکارهای آنلاین خودمان هم در شبکه‌های اجتماعی فعالیت زیادی دارند. ار دیجی‌کالا گرفته تا رامک ! کافی است در یکی از شبکه‌های اجتماعی توئیتر، فیسبوک، لینکدین یا اینستاگرام حساب کاربری داشته باشید. همین! تیم پشتیبانی این شرکت‌ها حتماً در اسرع وقت به شما پاسخ خواهند داد. برخی وبمستر‌ها، بر اساس تجربیات تبلیغات اپل، عقیده دارند که افزایش اظهارنظرها درباره کسب وکارها در فضای مجازی و مثبت بودن آنها دو عامل مهم در بهبود رتبه وب‌سایت‌ها به شمار می‌روند. اگر واقعاً این چنین باشد، بعید نیست که گوگل از این اطلاعات برای رتبه‌بندی منطقه‌ای وب‌سایت‌ها نیز استفاده کند. ضمناً مقاله ما رو راجع به ارائه بهترین خدمات به مشتریان مطالعه کنید تا رضایت آن‌ها را به شکل چشم‌گیری افزایش دهید.

افزایش Inbound Link به منظور بازدید بیشتر و آگاهی کاربران ازنام برند شما

یکی از مهم‌ترین تأثیرات شبکه‌های اجتماعی قابلیت تولید Inbound Link به‌وسیله افزایش آگاهی از نام تجاری و برند شما و بازدید بیشتر آنلاین از آن است.  لینک‌های ارجاعی، در واقع لینک‌هایی هستند که در بین محتوای متنی سایت‌های دیگر به صفحات سایت شما داده می‌شود و از نظر گوگل بیشترین ارزش را در میان لینک‌های ورودی و خروجی دارد زیرا امکان دیده شدن و کلیک بر روی آن توسط کاربران بیشتر است. هنگامی که نام تجاری و برند شما در فضای مجازی بر سر زبان‌ها باشد، احتمال درج لینک وب‌سایت و صفحات آن افزایش می‌یابد. همانطور که می‌دانید، لینک‌ها همچنان مهم‌ترین و با ارزش‌ترین معیار موتورهای جستجو برای رتبه‌بندی و بهبود سئو سایت محسوب می‌شود.

چگونه شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت تاثیرگذار است؟
چگونه شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت تاثیرگذار است؟

کاهش بانس ریت و بازدید مجدد از سایت و افزایش TIMES ON SITE

تجربه نشان داده است که بازدیدکنندگانی که به واسطه شبکه های اجتماعی با یک برند انس می گیرند، اغلب با احتمال خیلی بیشتری به مشتری همیشگی و دائم تبدیل می گردند، این موضوع یکی از اهداف بزرگ سئو می باشد، بنابراین فعالیت در شبکه های اجتماعی موجب برند سازی در یک کسب وکار می‌گردد. وبمسترها اغلب معتقدند که نرخ بانس ریت تاثیر زیادی بر رتبه بندی یک سایت دارد با این وجود خیلی از سئوکاران معتقدند با این که این معیار نشان دهنده کیفیت بالای محتوای یک سایت می باشد اما تاثیر مستقیمی بر افزایش رتبه آن ندارد. این در حالی است که افزایش ماندگاری کاربر یکی از قدرتمندترین بهانه‌های رتبه بندی موتورهای جستجو می باشد، بنابراین کاهش بانس ریت و افزایش ماندگاری تاثیر مستقیم شبکه های اجتماعی را بر سئو دو چندان می کند.

در مقابل، تحلیل‌ها نشان می‌دهد که Time On Site می‌تواند به‌عنوان یک معیار برای رتبه‌بندی جستجوها مورد استفاده قرار گیرد. در واقع این معیار در مقایسه با بانس ریت از پیچیدگی بیشتری برخوردار است و گوگل با اندازه‌گیری مدت‌زمانی که کاربر پس از کلیک بر روی یک لینک، دوباره به صفحه جستجو بازمی‌گردد و سپس با تجزیه و تحلیل عبارت جدید مورد جستجوی او مفید بودن مطالب یک سایت را تشخیص داده و نتیجه می‌گیرد که آیا وب‌سایت بازدید شده توانسته به کاربر پاسخ یا اطلاعات مناسب دهد یا خیر.

چگونه شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت تاثیرگذار است؟
چگونه شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت تاثیرگذار است؟

 آینده سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی به کجا می‌رود؟

با وجود اینکه گوگل از به‌روزرسانی‌های خود اطلاعات دقیق و رسمی منتشر نمی‌کند، اما شواهد نشان می‌دهد که سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی به شِکلی جدید از لینک در الگوریتم‌های رتبه‌بندی تبدیل شده‌اند. گرچه از میزان ارزش این لینک‌ها اطلاعات دقیقی در دست نیست و نمی‌توان با قطعیت از کاهش تاثیر لینک‌های ورودی و خروجی در رتبه‌بندی سخن گفت، اما می‌توان انتظار داشت که تأثیرات مستقیم و غیرمستقیم سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی به‌عنوان یک معیار ارزشیابی وب‌سایت‌ها در نهایت از لینک‌ها نیز بالاتر رود.

  1. دنیا به سوی اجتماعی شدن حرکت می‌کند. قابل پیش‌بینی است که در آینده نزدیک، مشتریان زمان بیشتری را در شبکه‌های اجتماعی بگذرانند و در نتیجه موجب افزایش سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی شوند. البته با حضور کرونا و افزایش قرنطینه‌های خانگی
  2. مردم به طور معمول به وب‌سایت‌هایی که از طریق دوستان توصیه می‌شود بیش از نتایج حاصل از جستجوی طبیعی اعتماد می‌کنند. در نتیجه سایت‌هایی که حضور قوی‌تری در شبکه‌های اجتماعی، شانس بیشتری برای جا گرفتن در این پیشنهادات دارند. موتورهای جستجو نیز این پیشنهادات را بررسی کرده و نتایج آن را در افزایش و بهبود سئو وب‌سایت تاثیر می‌دهد.
  3. وب‌سایت‌هایی با حضور قدرتمندتر در شبکه‌های اجتماعی از نرخ تبدیل بهتر، مشتریانی وفادارتر، فروش و سود بیشتر و اسم و آوازه‌ای بلندتر برخوردارند که همگی در افزایش نظرات مثبت و لینک‌های ارجاعی تاثیر دارند.

چگونه تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت را بهبود ببخشیم؟

شما بعنوان یک وبمستر می‌دانید که همانند سئو، در بحث شبکه‌های اجتماعی نیز با دو بخش On-Site و Off-Site روبرو هستیم و در هنگام حضور در این شبکه‌ها باید به هر بخش نیز به یک میزان توجه نمود. عناصر On-Site عبارت‌اند از:

  • دکمه های اتصال مثل Like صفحه در فیسبوک، تگ های فالو در توئیتر و لینکدین
  • دکمه های share جهت به اشتراک گذاشتن مطالب در شبکه های اجتماعی پرطرفدار

عناصر دخیل در بخش Off-Site نیز عبارت‌اند از:

  • صفحه فیس‌بوک
  • حساب توئیتر
  • صفحه لینکدین
  • حساب کاربری پینترست
  • حساب کاربری یوتیوب و
چگونه شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت تاثیرگذار است؟
چگونه شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت تاثیرگذار است؟

قدم به قدم تاثیرگذاری شبکه اجتماعی در سئو سایت

  1. در گام اول، حساب‌های کاربری با نام کسب وکار خود در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کنید. هرچه در شبکه‌های متنوع‌تری حضور یابید تعداد لینک‌های بیشتری نیز دریافت می‌کنید هرچند میزان این لینک‌ها در شبکه‌ها مختلف یکسان نخواهد بود، اما در هر حال هر شبکه اجتماعی مخاطبان مربوط به خود را دارد. برای مثال امروزه اینستاگرام بیشتر پذیرای جوانان است این در حالی است که فیس‌بوک فضایی مبتنی بر متن دارد و مورد علاقه افراد میانسال است و لینکدین برای صاحبان کسب‌وکار.
  2. یک وبلاگ یا وب‌سایت برای کسب وکار خود ایجاد کنید و با داشتن یک تقویم محتوایی مناسب، به‌طور منظم حداقل هر هفته یک مطلب در آن قرار دهید. به‌طور ایده آل، فعالیت وبلاگ به شکلی که بیشتر مورد توجه موتورهای جستجو قرار گیرد، باید روزانه و به‌طور منظم باشد. به یاد داشته باشید که صرفاً ساختن یک وبلاگ و فعالیت آن اهمیت ندارد، بلکه باید سرشار از مطالب مفید، با ارزش و قابل اطمینان داشته باشد. چنانچه شما صاحب کسب و کار باشید یا یک وبمستر یا برنامه نویس، به بحث مدیریت محتوا در شبکه های اجتماع و در وبسایتتان نیاز خواهید داشت. به نکات زیر در تولید محتوا توجه کنید:
  • برای کاربران جذاب باشد
  • آنها را کنجکاو کندجدید و بروز باشد
  • کپی نباشد
  • قابل درک و فهم برای رنج های سنی متفاوت باشد
  • دارای زمان بندی باشد
  • چکیده و خلاصه بندی
چگونه شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت تاثیرگذار است؟
چگونه شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت تاثیرگذار است؟
  1. اگر زمان کافی برای مدیریت شبکه‌های اجتماعی خود ندارید بهتر است یک ادمین را برای این کار استخدام کنید. در حال حاضر، آگهی‌های فراوانی برای استخدام افرادی با این مهارت در فضای مجازی مشاهده می‌کنید. شاید سرمایه کافی برای تامین یک ادمین حرفه‌ای نداشته باشید اما بدانید، بسیاری از دانشجویان با شبکه‌های اجتماعی به‌خوبی آشنا هستند و با کمی آموزش می‌توانند تا حدودی فعالیت‌های مرتبط با شبکه‌های اجتماعی کسب و کار شما را انجام دهند.

محتوای On-Site و Off-Site خود را با یکدیگر هماهنگ کنید. برای مثال هنگامی که در وبلاگ خود مطلبی را منتشر می‌کنید با یک چکیده کوتاه به همراه لینک و عکس آن را در شبکه‌های اجتماعی خود قرار دهید. در مقابل، خوانندگان وبلاگ یا وب‌سایت خود را نیز تشویق کنید تا با کلیک بر روی دکمه‌های Like یا Follow شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنند. افزون بر این، قرار دادن دکمه Share در جایی با دید مناسب، می‌تواند به انتشار محتوای شما در توئیتر، فیس‌بوک و گوگل پلاس کمک کند. به یاد داشته باشید از عکسی مناسب و باکیفیت و مرتبط برای پست‌های شبکه اجتماعی خود استفاده کنید. اگر در شبکه های اجتماعی به فعالیت مکرر خود ادامه بدهید به زودی شما تبدیل به یک برند محبوب خواهید شد و کاربران نیز می توانند برند شما را به یکدیگر معرفی کنند. لذا این موضوع خود نوعی از تبلیغات مؤثر است که به محبوبیت برند شما خواهد افزود.

بررسی این تاثیر از نظر آماری

به طور میانگین حضور کسب و کارها در شبکه‌های اجتماعی تاثیری مثبت بر رتبه وب‌سایت آنها می‌گذارند و این ارتباط تا حدودی خطی است . همان ظور که می‌دانید به این معنی که وب‌سایت‌هایی با رتبه بهتر، فعالیت بیشتری در شبکه‌های اجتماعی داشته‌اند. با این وجود، هر قدر که به انتهای صفحه نتایج نزدیک شویم سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی تاثیر خطی خود را از دست می‌دهند. از نگاه آمار فعالیت در اینستاگرام، فیس‌بوک و گوگل پلاس نظیر Like، Share  و Comment ارتباطی خطی‌تری با رتبه‌بندی نتایج جستجو دارند. بر این اساس، وب‌سایت‌هایی با رتبه‌های بهتر در نتایج جستجو، حضوری فعال‌تر و موثرتری در این شبکه‌ها دارند. افزون بر این، ارتباط لینکدین با رتبه از تاثیر کمتری برخوردار است و از سوی دیگر پینترست یکی از شبکه‌های اجتماعی است که رتبه‌های نخست نتایج جستجو، فعالیت بیشتری نسبت به سایرین در آن ندارند.

چگونه شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت تاثیرگذار است؟
چگونه شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت تاثیرگذار است؟

تاثیر فیس‌بوک روی نتایج جستوجو

براساس تحقیقات صورت گرفته همواره 4رتبه اول نتایج موتورهای جستجو در فیسبوک فعالیت زیادی داشته اند، اما با همه این اوصاف نتایج بدست آمده از بررسی های فیسبوک کمی دشوار تر و پیچیده تر می باشد، به عبارتی نمودار خطی برای رتبه دوم نتایج جستجو می شکند، اما به غیر از این نتایج یک ارتباط خطی را تا رتبه پنجم نیز می توان مشاهده نمود.

تاثیر گوگل پلاس روی نتایج جستوجو

در بررسی سیگنال‌های حاصل از گوگل پلاس نیز یک ارتباط نسبتاً خطی را میبینید. با وجود اینکه در نمودارِ مربوط به اشتراک‌گذاری در گوگل پلاس، نقاط شکست زیادی (از رتبه چهارم به بعد) مشاهده می‌شود، اما ما به شما اطمینان می‌دهیم وب‌سایت‌هایی که در رتبه اول نتایج جستجو قرار می‌گیرند، به طور میانگین از اشتراک‌گذاری بسیار بالاتری (حتی نسبت به رتبه دوم) در گوگل پلاس برخوردارند.

ارتباط اشتراک گذاری در لینکدین و رتبه یک سایت

اگر با دقت سیگنال های لینکدین را در رتبه بندی 10 سایت اول بررسی متوجه خواهید شد که هیچ رابطه خطی میان فعالیت های این شبکه اجتماعی و رتبه سایت نمی باشد و نتایج بدست آمده از آن تقریبا نامنظم می باشد. البته ممکن است به صورت مقطعی در رتبه های 6 تا 8 یک رابطه خطی دیده شود اما در مجموع در 10 رتبه اول نتایج نمودار میله ای دیده نمی شود ولی باید بدانید همواره رتبه های اول نتایج گوگل سیگنال های بیشتری از لینکدین دریافت می کنند.

چگونه شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت تاثیرگذار است؟
چگونه شبکه‌های اجتماعی بر سئو سایت تاثیرگذار است؟

اشتراک‌گذاری بیشتر در پینترست، ارتباطی با رتبه‌بندی بهتر ندارد

پینترست از جمله شبکه‌های اجتماعی پربازدید است که به چند دلیل زیر نمی‌توان برای کسب رتبه بهتر به آن تکیه کرد:

  1. نخست آنکه با مشاهده میانگین فعالیت‌ها در این شبکه اجتماعی درمی‌یابیم که هیچ ارتباط خطی میان میزان فعالیت در آن و کسب رتبه بهتر وجود ندارد.
  2. طبق نتایج زیر، وب‌سایت‌هایی با بیشترین فعالیت به‌طور میانگین در رتبه‌های 7 و 8 قرار می‌گیرند و در مقابل وب‌سایت‌هایی که در جایگاه نخست نتایج جستجو قرار می‌گیرند، از لحاظ فعالیت در پینترست به‌طور متوسط رتبه‌ای بهتر از نهم را به خود اختصاص نداده‌اند!

البته نتایج فوق به معنای دست کشیدن از فعالیت و حضور در این شبکه اجتماعی و چشم‌پوشی از اشتراک‌گذاری مطالب در آن نیست، بلکه با توجه به نتایج حاصل‌شده، پینترست شاخص خوبی برای رتبه‌بندی نتایج جستجو به نظر نمی‌رسد.

نتیجه گیری

جمعیت حدود 8 میلیاردی کره زمین در حدود 4 میلیارد نفر، به عنوان کاربر فعال شبکه‌های اجتماعی شناخته می‌شوند و با توجه به افزایش روزافزون کاربران این شبکه‌ها به نظر می‌رسد که سیگنال‌های حاصل از آنها در آینده تاثیر بیشتری بر رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها خواهد گذاشت.

حتما این را می‌دانید، پس از روی کار آمدن اینستاگرام و پیام‌رسان تلگرام، بار محتوای تجاری و تبلیغاتی در ایران به این دو اپلیکیشن منتقل شد. با این وصف، حضور در تمام شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به‌نوعی موجب افزایش سودآوری شما شود. در بحث انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی مدیریت محتوا هم یک شرط مهم است و صرفاً درج محتوا در شبکه های اجتماعی نمی تواند به تنهایی به بهبود سئو وبسایت شما کمک کند و در نهایت مقالات ما را درباره اینستاگرام مطالعه کنید و اگر درباره تولید محتوا ابهامی داشتید با ما در بخش نظرات به اشتراک گذارید.

 

 

 

این مقاله چقدر مفید بود؟ با کلیک روی ستاره ها رتبه بده تا بدونیم چه مدل مقالاتی بنویسیم...

میانگین امتیاز / 5. تعداد آراء: