()

ازآنجایی‌که تبلیغات مستلزم صرف منابع سازمانی مختلف است و از سوی دیگر به دنبال دریافت بیشترین اثربخشی هستیم، بنابراین باید به‌صورت هوشمند و هدفمند انجام شود. انجام تبلیغات نیازمند صرف بخشی از هزینه کسب‌وکارهاست و درنتیجه، گرفتن بیشترین بازدهی از تبلیغات انجام‌شده، هدف همه‌ی سازمان‌هاست. در اینجا مثالی را برای شما می‌آورم تا بیشتر متوجه شوید که بحث امروز راجع به چیست. دیروز که در خیابان مشغول قدم زدن بودم، چشمم به یک کاغذ تبلیغ افتاد. تبلیغی عجیب که به‌صورت چاپی روی جعبه برق سر چهارراه چسبانده شده بود و رویش نوشته بود: طراحی سایت_صفحه اول گوگل.

کار به نوع تبلیغ و متنش ندارم. از اینکه چگونه سایتی طراحی می‌کند که همان اول، در صفحه اول گوگل قرار می‌گیرد هم می‌گذرم. داشتم فکر می‌کردم که چه کسی ممکن است ناگهان سر چهارراه یادش بیاید که یک سایت لازم دارد که اتفاقاً در صفحه اول گوگل هم باشد. بعد با خودش بگوید: چه خوب که من این تبلیغ را اینجا دیدم. اصلاً برفرض مخاطبانش را هم پیدا کند. فکر کنید در آن شلوغی چهارراه و ترافیک زنگ بزند و بگوید من یکی از این سایت‌ها می‌خواهم، بی‌زحمت یک خوبش را برایم طراحی کن. البته که هر حضوری بهتر از حضور نداشتن در عرصه رقابت است، ولی شاید با این روش، خیلی از مشتری‌ها شمارا نبینند؛ بنابراین باید مخاطب خود را هم در نظر بگیرید و هدفمند تبلیغات کنید. با دیدن این تبلیغ یاد یک جمله راجع به تبلیغات افتادم. سال‌ها پیش، از یکی از مدیران خودروسازی دنیا پرسیده بودند، چرا برای ماشین‌های جدیدتان تبلیغات تلویزیونی ندارید؟ گفته بود: کسانی که توانایی خرید خودروی ما رادارند، این‌قدر سرشان شلوغ است که وقت تلویزیون نگاه کردن ندارند. ولی امروز، تبلیغات شمارا حیرت‌زده می‌کند؛ وقتی‌که می‌بینید، چگونه پیام شمارا مستقیم به دست کسی می‌رساند که نیاز دارد. همین‌قدر هوشمند و جذاب.

در این مقاله به سؤالات زیر پاسخ می‌دهیم:

  • تبلیغات هدفمند چیست؟
  • چرا تبلیغات هدفمند اهمیت دارد؟
  • تأثیرات تبلیغات در دنیای امروز چگونه است؟
  • چگونه تبلیغات در ذهن مخاطب ماندگار می‌شود؟
  • انواع روش‌های تبلیغات اینترنتی چیست؟
  • دلایل موفقیت تبلیغات اینترنتی چیست؟
  • شبکه‌های تبلیغاتی کمک‌کننده در تبلیغات اینترنتی کدم‌اند؟
  • مقایسه فضای آفلاین و آنلاین در تبلیغات هدفمند.
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟

تبلیغات هدفمند چیست؟

 تبلیغات در اصطلاح یعنی پیامی که به مخاطب می‌رسانید تا توجهش را به ایده، محصول، خدمت یا شرکتتان جلب کنید. این پیام درواقع یک فراخوان یا call to action عمومی است که قرار است در چند دقیقه (حتی چند ثانیه) ما را مجاب کند که با این محصول تجربه بهتری خواهیم داشت؛ اما تبلیغات هدفمند (Targeted Advertising)  درواقع شامل تبلیغاتی است که چه به‌صورت آنلاین و چه به‌صورت آفلاین، بر اساس بخش‌بندی بازار مخاطبانی را با ویژگی‌های مهم هدف قرار می‌دهد تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید. ازآنجایی‌که همیشه به دنبال دریافت بیشترین خروجی و افزایش نرخ تبدیل هستیم، بنابراین باید به روش‌های مختلف محتوای خودمان را به مخاطبان هدفی برسانیم که می‌دانیم با توجه به ویژگی‌های مشابهی که دارند، نسبت به پیام ما عکس‌العملی یکسانی نشان خواهند داد. یکی از مهم‌ترین فرایندها در تبلیغات هدفمند بخش‌‌بندی بازار یا Market Segmentation است. این کار کمک می‌کند تا برای هر بخش محتوای سفارشی و شخصی‌سازی‌شده داشته باشید و بتوانید از منابعی که در اختیاردارید به‌درستی استفاده کنید.

چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟

تأثیرات تبلیغات در دنیای امروز چگونه است؟

در سال 1957 نویسنده سابق مجله Collier به نام ونس پاکارد یک گزارش تحقیقاتی در مورد تلاش‌های صنعت تبلیغاتی آمریکا برای مصرف‌کنندگانی که قصد خرید کالاها رادارند یا ندارند، منتشر کرد. وی ادعا كرد كه تبلیغ‌کنندگان از نمادهای پنهانی استفاده می‌کنند تا ذهن ناخودآگاه تحت كنترل آن‌ها دربیاید. وی نوشت: تلاش‌های زیرکانه گسترده‌ای درزمینهٔ تبلیغات محصولات صورت گرفته است که اغلب با موفقیت چشمگیری همراه بوده‌اند. نتیجه آن‌ها هم مشخص است بسیاری از ماتحت تأثیر این تبلیغات قرارگرفته و برای خرید روانه می‌شویم. «وی ادعا کرد برخی از آژانس‌های تبلیغاتی برای تأثیر بیشتر تبلیغات خود از» محققان انگیزشی آموزش‌دیده برای دستیابی به شکافه‌ای عمیق روانی ذهن استفاده می‌کنند و بدین شکل می‌توانند هرگونه تغییر رفتاری مطلوب را برای خود ایجاد نمایند. مشاهده کردید؟ دنیای تبلیغات دنیای عجیبی است. دنیایی پر از پیام‌ها، فکرها و احساس‌ها. ما به هرجایی که می‌رویم و هرجایی که نگاه می‌کنیم، با پیام‎ها درگیر هستیم. تبلیغات کاری کرده است که ما دیگر لازم نیست به خودمان فکر کنیم که چند وقت بعد، چه چیزی برای ما جذاب خواهد بود. ما باید روی یک نیمکت راحت بنشینیم و شما با تبلیغات خود به ما بگویید که چگونه زندگی کنیم، دنبال چه چیزی باشیم، چه چیزی بخوریم، خانه ما چه شکلی باشد، چگونه با مردم ارتباط برقرار کنیم یا هر جنبه‌ای از زندگی که برای ما مهم است. این است قدرت تبلیغات. یک تبلیغ خوب به ما می‌گوید که به چه چیزی نیاز داریم، قبل از اینکه حتی ما به آن فکر کنیم. در دنیای امروز که تغییرات با سرعتی وصف‌ناپذیر در حال انجام هستند، برندی موفق و ماندگار است که بتواند خدمات خود را با فناوری‌های روز همسو گرداند. از طریق تبلیغ در رسانه‌های اجتماعی و یا بیلبوردهای دیداری افراد می‌توانند از اخبار و سرگرمی‌ها باخبر شوند. این روزها همه‌چیز در فضای مجازی است! وقتی توی مترو یا خیابان هستید به مردم نگاه کنید، کسی به تبلیغات روی دیوار نگاه نمی‌کند چون گوشی‌ها و تبلت‌ها حضور دارند. از طریق اینترنت مسیریابی می‌کنیم، از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، رستوران پیدا می‌کنیم و از فروشگاه‌های آنلاین خرید می‌کنیم. تبلیغات اینترنتی خیلی جلوتر از همه حرکت می‌کند؛ هم مخاطب بیشتری را درگیر می‌کند و هم رسانه بزرگ‌تری است.

چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟

چگونه تبلیغات در ذهن مخاطب ماندگار میشود؟

امروزه با گسترش روزافزون تولیدات در ابعاد مختلف اقتصادی، لزوم بهبود وضعیت بازاریابی و انجام مؤثرتر تبلیغات کاملاً به چشم می‌آید. در این خصوص، پژوهشگران کشور، مهندسی صحیح یک تصویر تبلیغاتی را به‌منظور ماندگاری آن در یاد مخاطبان بررسی کرده‌اند. بر اساس نظر محققین، قرار دادن تداعی‌ها در دستور کار یک تبلیغ، ممکن است به‌جای ایجاد ارتباط مستقیم با یک پیام کلامی، از طریق اشکال تداعی‌کننده، به‌طور غیرمستقیم دست به ایجاد ارتباط بزند. در حالت طبیعی، حجم زیادی از محرک‌های بصری هم‌زمان برای جلب مصرف‌کنندگان در حال پردازش هستند و توجه و تمرکز روی این محرک‌ها توسط مصرف‌کننده صورت می‌گیرد، اما پردازش آن‌ها به‌صورت مخفیانه در مغز انجام می‌شود و این موضوع در بیشتر حالت‌های طبیعی رخ می‌دهد. این محققین ادامه می‌دهند: «عناصر یک تبلیغ می‌بایست در قالب یک راهنما، سناریویی را طراحی کنند که حاصل آن‌یک مسیر بصری از قبل طراحی‌شده باشد. در دنیای تبلیغات، خلاقیت عامل اصلی ایجاد یک ارتباط بصری مؤثر است، ولی باید گفت این شرط لازم است، ولی کافی نیست. در تبلیغات، عنصر هدف باید مشخص شود. به‌عنوان‌مثال، در یک تبلیغ بیلبوردی برای صاحب تبلیغ، عنصر محصول (شکل و طرح) هدف است، به همین دلیل باید با استفاده از تئوری یاربوس، سایر عناصر را پیرو آن کرده و تبلیغ را طوری طراحی کنیم که ارتباط بین عناصر پیرو با عنصر رهبر بر اساس میدان دید، بلندترین ساکادها را ایجاد کند و در مرحله بعد، با ایجاد خلاقیت و بالا بردن طول‌موج به کمک رنگ‌ها و سمبل‌هایی مثل لوگو روی عنصر هدف، افزایش میلی‌ثانیه‌ای فیکسیشن ایجاد کنیم.»

حالا خود را در این شرایط فرض کنید:

فرض کنید که در جاده در حال رانندگی هستید. درراه کلی بیلبورد تبلیغاتی هست که اصلاً به آن‌ها توجه نمی‌کنید؛ اما در همان شرایط اگر گرسنه باشید، رفتارتان کاملاً تغییر می‌کند. وقتی گرسنه‌اید، شروع می‌کنید به دنبال کردن بیلبوردهای تبلیغاتی اطراف جاده تا ببینید که کجا یک رستوران خوب می‌توانید پیدا کنید. شما دیگر حواستان به بیلبوردهای تبلیغاتی هست چون به آن نیاز دارید و در بین آن‌ها به دنبال چیزی می‌گردید که مشکلتان را حل کند. بهترین آگهی تبلیغات زمانی ارائه می‌شود که مشکلی وجود دارد و شرکت شما می‌تواند آن را حل کند چون در زمان نیاز، احتمال خرید مشتری خیلی بالاست. خب این شد یک تبلیغ خوب که در بهترین زمان و مکان ارائه می‌شود. مثلاً، در آگهی تبلیغاتی خود می‌گویند: امروز به دلیل خانه‌های آپارتمانی و کمبود نور آفتاب، 80 درصد مردم کمبود ویتامین D دارند و به‌احتمال‌زیاد در آینده به پوکی استخوان دچار می‌شوند. ما این ویتامین را به محصولاتمان اضافه کردیم (ایجاد نیاز و راه‌حل). شما نه به این موضوع فکر کرده بودید و نه به دنبال چنین محصولی بوده‌اید اما حالا شد یکی از دغدغه‌های شما. پس نکته دوم تبلیغات هم مشخص شد. یک تبلیغ خوب به ما می‌گوید چه چیزی نیاز داریم، قبل از اینکه ما به آن فکر کنیم. یک زندگی ایدئال‌تر، بدن ایدئال، سلامتی بیشتر و راحتی بیشتر و خیلی چیزهای دیگر. همین‌جا صبر کنید. دقت کردید که مدام از نیاز مشتری حرف می‌زنیم؟ نکته‌ها یکی‌یکی خودشان را نشان می‌دهند. برای اینکه بهترین تبلیغ را داشته باشید، باید ببینید مشتریان شما چه کسانی هستند و چه نیازهایی دارند، سبک زندگی آن‌ها چگونه است و با چه چیزهایی مرتبط هستند.

چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟

چرا تبلیغات هدفمند اهمیت دارد؟

بدون شک مدیران از صرف هزینه در برنامه‌های تبلیغاتی دنبال خروجی‌های مطلوب هستند و از سوی دیگر منابعی که در اختیار بازاریاب‌ها و تیم‌های تبلیغات یک کسب‌وکار قرار دارد، محدود است. ضمن اینکه نمی‌توانیم بدون هدف کارکنیم و اگر نتوانیم به‌درستی محتوای تبلیغاتی خود را به مخاطبان هدف برسانیم، بدون شک نه‌تنها اسیر فرایندهای بی‌نتیجه و فرسایشی می‌شوید، بلکه منابع تمام‌شده و باید منتظر شکست سخت کسب‌وکار باشیم. از سوی دیگر تبلیغات هدفمند مزایای بسیار زیادی دارد و اگر بتوانیم به‌درستی آن را پیاده‌سازی کنیم، می‌توانید سرعت پیشرفت ما را دوچندان کند. درنهایت افزایش نرخ تبدیل و بیشتر شدن مشتریان وفادار باعث می‌شود بتوانیم از رقبا پیشی بگیریم.

مزایای تبلیغات هدفمند:

چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
  • بیشترین منافع به مصرفکننده میرسد:  یکی از مهم‌تری مزایای تبلیغات هدفمند این است که بیشترین منفعت نصیب مشتری و مصرف‌کننده می‌شود. پیام‌های شما به‌صورت سفارشی و شخصی‌سازی‌شده به آن‌ها می‌رسد، می‌توانید به‌صورت مؤثر خدمات و محصولات خود را مستقیماً به دست آن‌ها برسانید، نیاز آن‌ها به‌درستی برطرف می‌شود و چیزی را دریافت می‌کنند که به آن‌ها ارتباط داشته و موردعلاقه‌شان است.
  • اثربخشی بالای تبلیغات هدفمند:در طرف مقابل کسب‌وکارها و تبلیغ دهندگان نیز از هدفمند و هوشمند بودن برنامه‌های خود منفعت زیادی کسب می‌کنند. کمپین‌های آن‌ها اثربخشی بیشتری دارد، منابع آن‌ها به‌درستی صرف می‌شود، هزینه تبلیغاتشان کاهش می‌یابد، نرخ بازگشت سرمایه بهتری دارند، فروش آن‌ها بالاتر رفته و درنهایت مشتریان راضی و وفادارشان بیشتر می‌شود.
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟

تبلیغات اینترنتی

تبلیغات آنلاین به‌ظاهر خیلی پیچیده است، چون رؤیای جذب مشتری را به‌آرامی به واقعیت تبدیل می‌کند بدون اینکه شمارا درگیر بازاریابی‎های وقت‌گیر کند. بر همین اساس، بزرگ‌ترین مزیت تبلیغات دیجیتال این است که شما بجای اینکه وقت و هزینه خود را بگذارید و دنبال مشتری بگردید، کاری می‌کنید که شرکت و محصول شما جلوی چشم مخاطب قرار بگیرد و مشتری خودش به محصول شما جذب شود. جذابیت دیگر دنیای تبلیغات آنلاین این است که می‌توانید به‌دقت داده‌ها و نتایج آن را اندازه‌گیری کنید و بر این اساس خیلی دقیق و حساب‌شده پیش بروید. وقتی این شرایط را داشته باشید، مطمئنید که تصمیمی که گرفته‌اید، تصمیم سودآوری است.

چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟

دلایل موفقیت تبلیغات اینترنتی چیست؟

دلایل موفقیت این نوع از تبلیغات بسیار زیاد است ازجمله دلایل موفقیت تبلیغات اینترنتی می‌توان به دلایل زیر اشاره کرد:

  • ارزان بودن

تصور کنید به ازای هر بنری که در فضای مجازی مشاهده می‌کنید یک بیلبورد و یا حتی تراکت ساخته می‌شد. بدون نیاز پیدا کردن این قیاس به‌راحتی می‌توانید متوجه تفاوت هزینه‌ها شوید.

  • حوزه گسترش

هر بنری که در یک وب‌سایت قرار می‌دهید می‌تواند حتی فراتر از مرزهای کشور گسترش پیدا کند و دیده شود! کاربرانی که به وب‌سایت‌های مختلف سر می‌زنند از شهرها و گاها کشور‌های مختلف هستند، بنابراین به‌راحتی می‌توانید محصولتان را در گستره وسیعی به نمایش دربیاورید.

  • دقت

ابزارها و تکنولوژی جدید به شما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی مشخص کنید که چه کسانی، در چه زمانی و یا در چه موقعیت‌های مکانی تبلیغ شمارا ببینند.

  • توانایی ارزیابی

ابزارهای موجود همواره به شما این توانایی را می‌دهد تا تبلیغات خود را به‌دقت ارزیابی کنید و بفهمید چه تعداد تبلیغ شمارا دیده‌اند و رفتار آن‌ها بعد از مشاهده تبلیغ شما چه بوده است، بدین‌صورت می‌توانید برای آینده تبلیغات خود به‌درستی تصمیم بگیرید.

چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟

انواع روشهای تبلیغات اینترنتی چیست؟

انواع مختلفی از تبلیغات اینترنتی وجود دارد که در کانال‌ها و رسانه‌های گوناگون اجرا می‌شوند. هرکس با توجه به کسب‌وکار کاری که دارد و هدفی که از آن تبلیغ دنبال می‌کند، باید یک روش مناسب انتخاب کند. در ادامه 11 روش تبلیغات در اینترنت را باهم می‌خوانیم.

 1. تبلیغات موتور جستجو (SEM)

دومین روش پرکاربرد و پربازده دیجیتال مارکتینگ در بین انواع تبلیغات اینترنتی، بازاریابی موتورهای جستجو است. اولین روش ایمیل مارکتینگ است که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت. در مقابل SEO که به‌صورت بدون هزینه و بر مبنای بهینه‌سازی محتوای سایت صورت می‌گیرد؛ SEM قرار دارد که به‌صورت پرداختی است. به‌عنوان‌مثال در سیستم موتور جستجو گوگل (تبلیغاتی که تحت عنوان Adwords شناخته می‌شوند) لینک وب‌سایت‌ها در معرض نمایش قرار داده می‌شوند و درازای هر کلیکی که کاربران گوگل بر روی لینک‌ وب‌سایت تبلیغ دهنده می‌کنند، هزینه مشخصی از حساب وب‌سایت کم می‌شود. این سیستم در موتور جستجو گوگل اصطلاحاً تحت عنوان کلیکی و یا PPC/CPC است که در ادامه مبحث در مورد آن توضیح خواهیم داد.

چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟

2. تبلیغات ایمیلی (ایمیل مارکتینگ)

در ایمیل مارکتینگ یا تبلیغات ایمیلی، شما از طریق ایمیل، محصول خود را تبلیغ می‌کنید یا مطالب مختلف را با کاربرانتان به اشتراک می‌گذارید. این کار از دو روش انجام می‌شود. روش اول اینکه شما یک بانک ایمیل دارید و پیام خود را از طریق این بانک به افراد ارسال می‌کنید. یا اینکه به کاربران خودتان که در خبرنامه شما عضو هستند، ایمیل می‌زنید. بر اساس تحقیقات بالغ‌بر ۵۴ درصد افراد، تمایل به کسب‌وکارهایی دارند که به آن‌ها ایمیل می‌زنند و حدود ۷۱ درصد از این افراد مدعی هستند که اسم شرکت‌هایی که برای آن‌ها به‌صورت مستمر ایمیل می‌فرستند، در هنگام خرید کردن به‌صورت ناخودآگاه در ذهنشان یادآوری می‌شود. این اعداد به‌خوبی نشان‌دهنده اهمیت ایمیل مارکتینگ در آموزش دیجیتال مارکتینگ به‌عنوان یکی از انواع تبلیغات اینترنتی و  روش جذب مشتری برای فروشگاه اینترنتی است. شاید در نگاه اول این روش را نپسندید، چراکه با آمدن اسم ایمیل مارکتینگ به یاد صندوق دریافتتان که پر از ایمیل بی‌معنی است، می‌افتید! اگر حدسی که زده شد درست باشد، باید بگویم که در اشتباه هستید! این روش ناخوشید درواقع بانام اسپم مارکتینگ شناخته می‌شود که پیام‌های تبلیغاتی مربوط به این دسته اغلب بدون خوانده شدن پاک می‌شوند. مسئله حائز اهمیت در انجام یک ایمیل مارکتینگ درست، داشتن لیست ایمیلی مناسب و مخصوص خودتان است. فرآیند ایمیل مارکتینگ چیزی فراتر از خریدن یک لیست ایمیلی و بمباران کردن صندوق دریافت ایمیل‌های موجود با پیغام‌های بدون استراتژی فکر شده است. درواقع برای داشتن یک ایمیل مارکتینگ موفق و رسیدن به این اعداد و ارقام، لازم است تا لیست ایمیلی خودتان را، از کسب‌وکار خودتان بسازید. بسیاری از افراد در جلسات مشاوره تیم لرن مارکتینگ، از ایمیل مارکتینگ به عنوان یک تجربه ناموفق یاد می‌کنند. ولی بعد از بررسی دقیق‌تر متوجه این قضیه می‌شویم که آن‌ها نیز مرتکب این اشتباه رایج در انجام فرآیند ایمیل مارکتینگ شده‌اند. هرگز فراموش نکنید که برای تبدیل ایمیل مارکتینگ به‌عنوان یکی از بهترین انواع تبلیغات اینترنتی برای جذب مشتری نیاز به رعایت نکات و ظرافت‌هایی است که آموزش بازاریابی دیجیتال به شما آموزش خواهیم داد و لازم است که آن‌ها را در حین انجام ایمیل مارکتینگ رعایت کنید.

چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟

3. تبلیغات در شبکههای اجتماعی

این‌یک مورد را دیگر خیلی خوب می‌شناسید. اول با شبکه پرطرفدار اینستاگرام شروع می‌کنیم. اولین راه این است که شما یک پیج برای شرکت یا فروشگاه یا کسب‌وکار خود داشته باشید و تبلیغات خود را در آن پیج قرار دهید. دومین راه، اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی توسط افراد تأثیرگذار است که جدیداً در شبکه‌های اجتماعی به‌شدت رواج پیداکرده است. در این روش به کمک افراد محبوب مثل هنرمندان، ورزشکاران، چهره‌های مشهور و… که مردم آن‌ها را دوست دارند و دنبال می‌کنند، پیام تبلیغاتی خود را به مردم می‌رسانید.

چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟

4. تبلیغات کلیکی (CPC / PPC)

در این روش، بنا بر قرارداد هر کسب‌وکار درازای هر کلیک بر روی لینک یا بنری که منتهی به وب سایتش می شود، مبلغ مشخصی به سایت لینک دهنده پرداخت می‌کند. این مبلغ برای سایت‌های تبلیغاتی داخلی حدود 150 تا 2000 تومان درازای هر کلیک تغییر است؛ و هزینه آن در هر شرکت تبلیغاتی با کمک شاخص‌های مختلف تعیین می‌شود. این نوع از انواع تبلیغات اینترنتی، ممکن است در نگاه اول هزینه‌برتر از روش‌های بنری باشد. ولی با توجه به اینکه شما فقط درازای افرادی که بر روی بنر شما کلیک کرده‌اند هزینه پرداخت می‌کنید. درواقع این روش بهینه‌تر از روش‌های دیگر است. پس بهتر است که بگوییم درواقع از معقول‌ترین انواع تبلیغات در فضای مجازی است. تعداد کاربرانی که با کلیک بر روی لینک موردنظر وارد وب‌سایت شما شده‌اند با کمک نرم‌افزار و یا افزونه‌های مختلف مانند گوگل آنالیتیکس و وب مستر،  قابل‌اندازه‌گیری هستند. بدین ترتیب از صحت تعداد کلیک‌ها می‌توانید مطمئن شوید و بر آن نظارت کنید. البته توجه داشته باشید که استفاده از این دو ابزار فقط و فقط مربوط به تبلیغات کلیکی نمی‌شود! بلکه، شما باید به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار اینترنتی به‌صورت روزمره، ورود و خروج کاربران را رصد کنید تا با توجه به این اطلاعات بتوانید برای برنامه‌های آینده وب‌سایت خود تصمیم بگیرید.

چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟

5. رپورتاژ خبری

 تبلیغات غیرمستقیم به کمک یک گزارش یا مقاله آموزشی است. در این گزارش با لحنی بی‌طرفانه درباره مزایای یک محصول یا یک کسب‌وکار صحبت می‌کنید که مخاطب متوجه تبلیغاتی بودن آن نشود و از این طریق اعتمادش را جلب می‌کنید. این گزارش باید در سایت‌های مرتبط و پربازدید منتشر شود تا بیشترین مخاطب را به کسب‌وکار شما جذب کند. با انتشار یک رپورتاژ خبری خوب در سایت‌های معتبر، نه‌تنها آگاهی کاربران نسبت به کسب‌وکار شما بیشتر می‌شود، بلکه بک لینک‌هایی دریافت می‌کنید که در افزایش رتبه گوگل (و بهبود سئو) شما تأثیر چشم‌گیری خواهند داشت. برای مثال فرض کنید که یک متخصص پوست می‌خواهد از این روش برای خود تبلیغ کند؛ بنابراین اقدام به نوشتن یک مقاله و مطلب علمی درزمینهٔ زیبایی (برای مثال از بین بردن لکه‌های پوستی) کرده و در یک وب‌سایت مرتبط مانند وب‌سایت «زیبا شو» آن را منتشر می‌کند و در انتها نام خود و کانالی برای ارتباط با خود در وب‌سایت موردنظر قرار می‌دهد. کاربران با خواندن مطلب به‌عنوان یک پست علمی و اعتماد این پزشک (باوجوداین باور که کسی که مقاله می‌نویسد همه‌چیز را می‌داند)، تنها راه‌حل مشکل خود را ارتباط مراجعه به او خواهند دید.

6. تبلیغات نمایشی

تبلیغات نمایشی و یا بنری یکی از انواع تبلیغات اینترنتی است. حتماً با این شیوه از انواع تبلیغات اینترنتی را دیده‌اید! در این روش وب‌سایت تبلیغ دهنده با طراحی بنر تبلیغاتی موردنظر خود و اجاره جایگاه بنری موجود در وب‌سایت‌های پربازدید اقدام به معرفی محصول خود می‌کند. روش پرداختی هزینه این نوع تبلیغات تواند به صورت‌های CPM که مخفف عبارت cost per mille و یا CPT که مخفف عبارت Cost Per Time است باشد.

درروش پرداخت CPM ، تبلیغ دهنده درازای هر ۱۰۰۰ باید مبلغ مشخصی بنا به قرارداد فی‌مابین به سایت تبلیغ‌کننده پرداخت کند.

درروش پرداخت CPT ، تبلیغ دهنده درازای زمان مشخصی نمایش بنر، هزینه مشخصی را به سایت تبلیغ‌کننده پرداخت کند.

هر دو این روش‌های پرداختی می‌تواند بنا به موقعیت‌، در تبلیغات مورداستفاده قرار بگیرند.

نکته‌ای که در هنگام استفاده از یک روش تبلغاتی باید به آن توجه داشت، هدف تبلیغ است. درواقع تبلیغات بنری اغلب باهدف برندسازی استفاده می‌شود و در طولانی‌مدت نتیجه می‌دهند؛ بنابراین توجه داشته باشید که تبلیغات بنری را جز روش‌های باهدف طولانی‌مدت در نظر بگیرید.

7. تبلیغات همسان

تبلیغ همسان، نوعی از تبلیغ بنری است که شبیه محتوا و یا مطالب میزبان است. سایت میزبان تبلیغ شمارا در کنار دیگر مطالب سایتش و یکپارچه با قالب خود قرار می‌دهد. این باعث می‌شود که کاربر اعتماد بیشتری به آن مطلب داشته باشد و آن را نادیده نگیرد. کاربر با کلیک بر روی این تبلیغ، مستقیم به صفحه اصلی سایت شما یا هرجایی که شما لینک داده باشید، هدایت می‌شود.

چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟

8. تبلیغات اسپانسری

تبلیغات اسپانسری یعنی یک شرکت می‌خواهد، درازای پرداخت هزینه‌های یک برنامه، نام شرکتش را تبلیغ کنند. این روش هم در تبلیغات اینترنتی دیده می‌شود هم در برگزاری رویداد و برنامه‌های تلویزیونی، اما من در دسته‌بندی اینترنتی قرارش دادم، به خاطر اینکه در حال حاضر بیشتر ویدئوهای فضای مجازی با این روش ساخته می‌شود ولی به‌هرحال در تلویزیون و رویدادها هم کاربرد زیادی دارد.

9. تبلیغات بنری

وقتی وارد سایت‌های پربازدید می‌شوید، حاشیه‌ها و اطراف آن، عکس‌ها و تصاویر تبلیغاتی را می‌بینید که با طراحی‌های جذاب، خودنمایی می‌کند. این‌ها تبلیغات بنری هستند. تبلیغات بنری یعنی اینکه شما برای یک مدت‌زمان مشخص، بنری از یک سایت را می‌خرید تا تبلیغات خود را در آن‌ قرار دهید.

10. تبلیغات نوتیفیکیشن

این‌یکی را هم مطمئنم زیاد با آن برخورد داشته‌اید. فرض کنید، وارد یک سایت یک فروشگاه اینترنتی شده‌اید و چرخی زده‌اید، هنگام خروج، آن بالای صفحه از شما می‌پرسد که می‌خواهید مطالب یا محصولات جدید به شما اطلاع داده شود یا خیر؟ وقتی شما این سؤال را تائید می‌کنید؛ از این به بعد روی سیستم شما نوتیفیکیشن محصولات یا مطالب جدید نشان داده می‌شود بدون اینکه حتی به اینترنت وصل باشید. این هم از تبلیغات نوتیفیکیشن که به Push notification هم شناخته می‌شود.

چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟

11. تبلیغات ویدئویی

ساخت تبلیغات ویدئویی و موشن‌گرافی از انواع تبلیغات اینترنتی است که این روزها شاهد آن هستیم. بستر شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های پخش ویدئو همچون آپارات، نماشا و صد البته یوتیوب و چندین وب‌سایت دیگر به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که با ساخت ویدئو و یا موشن‌گرافی به‌عنوان یکی از انواع تبلیغات اینترنتی و انتشار آن از طریق این شبکه‌ها به تبلیغ مؤثر کسب‌وکار خود بپردازند. البته شرکت‌های بزرگی و متعددی برای ساخت ویدئو شما وجود دارند ولی در قدم اول می‌توانید خودتان به ساخت ویدئو مناسب (مثلاً از روش تولید کالا و یا خدماتتان) پرداخته و با استفاده از این وب‌سایت‌ها آن را پروموت کنید!

انواع هدفگیری در تبلیغات اینترنتی

قبل از تبلیغات مشتری خود را بشناسید و مرتبط با آن‌ها تبلیغات کنید. نگران نباشید در تبلیغات دیجیتال این کار هوشمند و اتوماتیک انجام می‌شود. شما فقط باید بدانید نوع هدف‌گیری مخاطب توسط شبکه‌های تبلیغاتی بر چه اساسی است.

نوع مخاطب (Audience): تبلیغات شمارا بر اساس اینکه مخاطب شما کیست، نشان می‌دهد. اینکه مخاطب شما چه شغلی دارد؟ چه علایقی دارد؟ چه چیزهایی را دنبال می‌کند. مخاطبان یک سایت ورزشی قطعاً علاقه‌مندان به ورزش هستند پس تبلیغات ورزشی در آنجا ممکن است بسیار دیده شود.

چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟

ویژگی های جمعیت شناختی (Demographic):  اینکه کاربران چه رده سنی دارند؟ جنسیت آن‌ها چیست؟ درنهایت، تبلیغات مرتبط با هر گروه داشته باشید.

موضوع (Topic): تبلیغات بر اساس موضوعاتی که کاربران علاقه دارند، برایشان نمایش داده شود. مثلاً کالاهای ورزشی برای علاقه‌مندان به ورزش نشان داده شود.

ریمارکتینگ (Remarketing ): ریمارکتینگ یک روش هوشمندانه برای هدف‌گیری دوباره بازدیدکنندگان سایتتان است که یک یا چند بار وارد سایت شما شده‌اند ولی در آن لحظه ممکن است درخواست یا خریدی نداشته باشند. این نوع هدف‌گیری، اطلاعات مخاطب را ذخیره می‌کند و در جای دیگری تبلیغ سایت شما برایش نشان داده شود.

مثلاً فرض کنید من وارد سایت دیجی‌کالا شده‌ام، دیجی کالا می‌فهمد که من به سایتش علاقه دارم یا دنبال چیزی می‌گشتم ولی در آن لحظه به هر دلیلی از سایتش بیرون رفتم. چه اتفاقی می‌افتد؟ اطلاعات من در آن سایت ذخیره می‌شود، وقتی در حال وبگردی هستم، تبلیغ دیجی کالا در سایت‌های دیگر برای من نمایش داده می‌شود.

جستجو (Search): تبلیغات بر اساس جستجوها و کلمه‌های کلیدی که یک کاربر سرچ می‌کند، برای او نمایش داده می‌شود. مثلاً من مدتی آموزش‌های ورد پرس را دنبال می‌کردم و دنبال محتواهای خوب در این زمینه می‌گشتم، در آن مدت، تبلیغات زیادی درزمینهٔ آموزش ورد پرس، افزونه‎هایش و طراحی سایت‌های ورد پرس در جستجوهای اول گوگل برای من نمایش داده می‌شد.

شبکههای تبلیغاتی کمککننده در تبلیغات اینترنتی

حالا که با تمام جوانب تبلیغات آشنا شدید، باید تصمیم بگیرید چه نوع تبلیغاتی را با چه نوع پرداختی و چه مخاطب هدفی انجام دهید. دقت کنید که هر نوعی از تبلیغات را خودتان نمی‌توانید انجام دهید. اگر هم بشود وقت و هزینه زیادی لازم است تا تبلیغ کارآمدی از آب دربیاید؛ برای همین می‌توانید از شبکه‌های تبلیغاتی کمک بگیرید. گوگل، شبکه‌های اجتماعی و انواع تبلیغات اینترنتی می‌توانند پیغام تبلیغاتی شمارا به مشتری هدف برسانند. حتی وقتی‌که مشتریان دنبال چیزی می‌گردند، آن‌ها را به سمت هدفشان هدایت کنند و به گام بعدی که انتخاب است، بفرستند. پس اجازه دهید ابتدا با قوی‌ترین سرویس تبلیغات یعنی گوگل آشنا شویم و بعد سراغ شبکه‌های تبلیغاتی دیگر برویم.

چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟

گوگل

گوگل بزرگ‌ترین شبکه تبلیغاتی جهان است که هدفمندترین تبلیغات را به نام خودش ثبت کرده است. بله درست شنیدید، بزرگ‌ترین شبکه جهان! هم در اطلاعات و هم در تبلیغات! موتور جستجوی گوگل، گوگل پلی، گوگل مپ و همه سایت‌هایی که می‌خواهند از طریق تبلیغات درآمدزایی کنند، همه ابزارهای تبلیغات گوگل هستند. گوگل دو سرویس تبلیغاتی بانام‌های گوگل ادز و گوگل ادسنس دارد که در ادامه می‌خوانیم که این دو سرویس چیست.

1. گوگل ادز (Google Ads)

فرض کنید شما به‌تازگی یک عکاسی راه‌اندازی کرده‌اید. همه‌چیز خوب و حساب‌شده پیش رفته است و حالا وقت جذب مشتری است. از کجا شروع می‌کنید؟ چگونه تبلیغ می‌کنید؟ مشتری‌های خود را چگونه پیدا می‌کنید؟ از کجا می‌فهمید چه کسی به عکاس نیاز دارد بدون اینکه وقت و هزینه شما هدر رود؟

اگر پاسخ این سؤالات را نمی‌دانید، نگران نباشید چون گوگل ادز به شما کمک می‌کند که کسب‌وکار خود را به‌صورت هدفمند در رسانه‌‌های گوگل نمایش دهید؛ یعنی شما می‌توانید به گوگل بگویید که تبلیغ شمارا برای کسانی که در این ماه کلمه «عکاس مراسم» را جستجو می‌کنند نمایش دهد. یا اینکه تبلیغتان برای آقایان بالای 20 سال که در شهر شما زندگی می‌کنند و نیاز به عکاس دارند، نمایش داده شود. از این دقیق‌تر هم مگر داریم؟ گوگل برای تبلیغات خود، دو شبکۀ تبلیغاتی بزرگ دارد که بر اساس نیاز کاربر، هرکدام را به کار می‌گیرد و تبلیغات را در آن نمایش می‌دهد.

  • شبکه نمایش گوگل (Display Network)

 تابه‌حال این ایده را داشته‌اید که در وب‌سایت‌های مشهور و پربازدید، کسب‌وکار خود را در قالب عکس یا ویدئو معرفی کنید؟ با گوگل می‌توانید این کار را  انجام دهید. شبکه نمایش گوگل با میلیون‌ها وب‌سایت، وبلاگ، اپلیکیشن‌های موبایل و رسانه‌های دیگر به 90 درصد کابران اینترنت دسترسی دارد. تبلیغات در این شبکه این شانس را به شما می‌دهد که پیام تبلیغاتی خود را در جای درست، زمان درست و به مخاطب خاص خودش برسانید؛ بنابراین، با استفاده از شبکه نمایش گوگل، شما می‌توانید تبلیغات بنری، ویدئویی و متنی خود را در سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که در این شبکه وجود دارند، نمایش دهید.

چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
  • شبکه جستجوی گوگل (Search Network)

وقتی افراد چیزی را در اینترنت جستجو می‌کنند، برندها و شرکت‌ها دوست دارند که در صدر نتایج گوگل باشند تا مخاطب، آن‌ها را برای بازدید و خرید انتخاب کند؛ می‌دانید که نتایج اول گوگل همیشه بیشترین احتمال کلیک رادارند. خب حالا گوگل با شبکه جستجوی خود به شما کمک می‌کند یکی از آن جایگاه‌های بالای نتایج را از آن خود کنید و درازای آن باید مبلغی را به گوگل پرداخت کنید. درواقع، این شبکه برای تبلیغات شما، میلیون‌ها کاربری را هدف قرار می‌دهد که روزانه کلمات کلیدی شمارا در موتور جستجوی گوگل، نقشۀ گوگل و سیستم‌های همکار گوگل جستجو می‌کنند.

بیایید با یک مثال نحوه کار سرچ گوگل را بشناسیم.

فرض کنید شما یک شرکت طراحی سایت هستید. چند وقتی است که تصمیم دارید، تبلیغات آنلاین داشته باشید تا کسانی که برای شرکت و کسب‌وکار خود به سایت نیاز دارند به شما مراجعه کنند. شرکت شما دو نوع محصول دارد یکی ساخت فروشگاه و دیگری ساخت سایت و برای هرکدام کلمات کلیدی جداگانه‌ای در نظر گرفته‌اید که متناسب با همان بخش از کسب‌وکارتان است. شما می‌توانید با استفاده از گوگل ادز، دو کمپین برای دو محصول خود ایجاد کنید و کلمات کلیدی مرتبط با آن‌ها به کار بگیرید. این کار باعث می‌شود که اگر کسی کلمات کلیدی شمارا جستجو کرد، سایت شما در نتایج بالای گوگل برایش نشان داده شود. در این‌طرف داستان من به دنبال یک شرکت خوب طراحی سایت می‌گردم. می‌نشینم پشت سیستم و جستجو می‌کنم «طراحی سایت فروشگاه.» دو سری از نتایج برای من نشان داده می‌شود.  یکسری از نتایج از اواسط صفحه به بعد هستند که به‌طور طبیعی در صفحه اول گوگل قرارگرفته‌اند و با کلمه‌ای که سرچ کردم همخوانی دارند. تجربه نشان داده است که کاربران به این نتایج کمتر توجه می‌کنند، مخصوصاً اگر چیزی که می‌خواهند، در نتایج 1 و 2 گوگل پیدا کنند. دومین دسته Paid Result ها یا نتایج پولی هستند که در لینک‌های اول گوگل قرار می‌گیرند. این دسته همان کسب‌وکارهایی هستند که از تبلیغات جستجوی گوگل استفاده می‌کنند و گوگل آن‌ها را جلوی چشم کاربر می‌گذارد. خب حالا با این اوصاف، شما فکر می‌کنید تبلیغ شما برای من نمایش داده می‌شود یا نه؟ خب باید بگویم بستگی دارد گوگل را راضی کرده باشید یا نه! شرکت‌های زیادی مثل شما هستند که دوست دارند با همین کلمات کلیدی صدر جدول نتایج باشند و برای این از گوگل ادز استفاده می‌کنند. چیزی شبیه مزایده با کلی متقاضی اتفاق افتاده است که گوگل باید تعیین کند که هر کس در چه جایگاهی از نتایج گوگل باشد. گوگل برای مشخص کردن رتبه‌ها از دو شاخص استفاده می‌کند. یکی اینکه تبلیغ‌کننده به ازای هر کلیک چقدر پرداخت می‌کند. دوم اینکه، وبسایت شما چقدر کیفیت دارد، چقدر برای کاربر مفید است و کلمات کلیدی‌تان چقدر با محتوای وب‌سایتتان مربوط است. دقت کنید که گوگل از دو شاخص استفاده می‌کند، این یعنی قرار نیست هر کس که پول بیشتر داده، رتبه بالاتری بگیرد. تلفیق این دو عامل جایگاه شما در نتایج اول گوگل را تعیین می‌کند.

چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟
چگونه تبلیغاتی مؤثر بنویسیم؟

2. گوگل ادسنس (Google AdSence)

قبل از هر چیزی باید بگویم کسب درآمد از گوگل ادسنس برای ما ایرانیان کمی دشوار است و دردسرهای بسیاری را به دنبال دارد (برای مثال گوگل ادسنس از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند). بااین‌حال اگر وبلاگ‌نویس یا وب‌مستری هستید که شرایط انجامش را دارید، پس بد نیست که با آن آشنا شوید.

بگذارید با یک مثال شروع کنم.

علی یک طراح گرافیک است و قصد دارد حرفه خود را تبلیغ کند و به همه نشان دهد که چه طرح‌های زیبایی را خلق کرده است. بابک برعکس علی، یک سایت آموزشی دارد که در حوزه هنر و معماری فعالیت می‌کند. او چند وقتی است به علت اینکه هزینه‌های سایتش بالا رفته، تصمیم گرفته که در سایت خود تبلیغ کند و از این راه کسب درآمد کند.

بابک دنبال کسی است که برای کسب‌وکار خود به تبلیغ نیاز داشته باشد؛ علی هم باید دنبال یک سایت بزرگ و مرتبط باشد باکارش باشد که تبلیغات او را قبول کند، ولی هیچ‌کدام از آن‌ها وقت این کار را ندارند. جالب اینجاست که این دو نفر می‌توانند به هم کمک کنند ولی همدیگر را پیدا نمی‌کنند. حالا این وسط گوگل به کمک این‌ دو نفر می‌آید و مشکلشان را حل می‌کند. چگونه؟ باهم بخوانیم.

ادسنس یک برنامه است که اجازه می‌دهد بلا گرها و وب‌سایت‌ها، تبلیغات دیگران را در سایتشان بگذارند و از این راه کسب درآمد کنند. کسانی هم که می‌خواهند، کار و محصولشان را تبلیغ کنند، از گوگل ادز استفاده می‌کنند، گوگل به‌صورت اتوماتیک این کار را برایشان انجام می‌دهد؛ یعنی گوگل واسطه بین کسب‌وکارهاست و از این طریق یک رابطه برد-برد را برای همه به وجود می‌آورد. گفتم برد-برد چون در مثال ما، قبلاً، علی مجبور بود به سایت‌های مختلف سر بزند. آن‌ها هم یا تبلیغش را قبول نمی‌کردند یا هزینه زیادی از او می‌خواستند، اما حالا تبلیغاتش، به‌صورت اتوماتیک روی سایت‌های خوب نمایش داده می‌شود و هرروز مشتری‌هایش بیشتر می‌شود. بابک هم توسط گوگل، کلی تبلیغ در سایتش نمایش می‌دهد، بدون اینکه کار دردسر خاصی داشته باشد. خب تا اینجا فهمیدیم که تبلیغات گوگل چه کار می‌کند و چگونه می‌تواند به ما کمک کند؛ اما هوشمندی گوگل در امکاناتی که دارد، خودش را نشان می‌دهد. درآمد حاصل از نمایش تبلیغات گوگل ادسنس از طریق چک یا واریز اینترنتی به حسابی که در هنگام ثبت‌نام وارد کرده‌اید، پرداخت می‌شود. آمار گوگل نشان می‌دهد در سه ماه ابتدایی سال 2014، گوگل مبلغ 3.4 میلیارد دلار از گوگل ادسنس درآمد داشت که تا انتهای سال 2014 به میزان 13.6 میلیارد دلار رسید. اگر بخواهم از امکانات تبلیغ گوگل برایتان حرف بزنم، حالا حالاها باید درگیر این مقاله باشید. پس به عنوان نتیجه این را بگویم که هیچ چیز از چشم گوگل پنهان نمی‌ماند و این قابلیتش را برای تبلیغات شما خرج می‌کند. این سیستم هوشمند، در هر سطحی، با توجه به اینکه پیام تبلیغاتی شما چه باشد و چه گروهی را می‌خواهید هدف بگیرید، اینقدر امکانات به شما می‌دهد که می‌توانید هرچقدر که می‌خواهید تبلیغات خود را بهینه کنید.

 رسانههای تبلیغاتی داخلی

در ایران هم چندین شرکت مثل تپسل، یکتا نت، کانگورو، مدیا اد و شرکت‌های دیگر به‌عنوان شبکه‌ تبلیغاتی فعالیت می‌کنند؛ یعنی همین کاری که گوگل در جهان می‌کند، سایت‌های ایرانی در ایران انجام‌ می‌دهند. مثلاً سایت فیلیمو یک جایگاهش را در سایت به یکتانت می‌دهد و به ازای هر کلیک مبلغی می‌گیرد. این نکته را بدانید که درست است که آن‌ها کاری شبیه گوگل را انجام می‌دهند و سرویس‌های کلیکی دارند ولی هیچ‌کدام به قدرتمندی گوگل نیستند. عجیب هم نیست، چون گوگل یک سرویس بسیار گسترده است با یک پایگاه داده بزرگ و کلی ابزار قدرتمند تبلیغات، ولی شرکت‌های داخلی با فضا و داده‌های محدودتری نسبت به گوگل سروکار دارند.

مقایسه فضای آفلاین و آنلاین در تبلیغات هدفمند

فرض کنید برای تبلیغ کسب‌وکارتان قصد اجاره بیلبورد دارید. لازم است مدتی را منتظر خالی شدن جایگاه موردنظرتان باشید. بعد از آماده کردن طرح موردنظر و نصب روی بیلبورد، تبلیغات شما به نمایش افراد درمی‌آید. بعد از گذشت چند ماه و اتمام تبلیغات، شما احتمالاً هیچ دیدی از نتیجه هزینه و تبلیغاتتان ندارید! لازم است گروهی را برای جستجو و پرسش و نظرسنجی از مردم استخدام کنید تا متوجه شوید چه تعداد از افراد تبلیغات شمارا روی بیلبورد دیده‌اند و چه حسی نسبت به تبلیغ شما گرفته‌اند و آیا متوجه محصول شما شده‌اند یا نه! و تازه افرادی که تبلیغات شما نظرشان را جلب کرده است، ممکن است اصلاً نیازی به محصول یا خدمات شما نداشته باشند و این یک باخت کامل است! اینجاست که اهمیت تبلیغات هدفمند روشن می‌شود. در فضای آفلاین و تبلیغاتِ مشابه تبلیغات بیلبوردی، تنها شما هستید که به‌صورت یک‌سویه صحبت می‌کنید و امکانی برای شنیدن نظرات و بازخورد کاربران ندارید؛ اما در فضاهایی مثل اینستاگرام یا توییتر، امکان نظر دادن در مورد تبلیغ و محصول و شکل‌گیری تعامل اثربخش با مخاطبان به‌خوبی فراهم است. از طرفی شما با دسته‌بندی بازار که بالاتر توضیح دادیم، می‌توانید تبلیغات را فقط به افرادی که محصول یا خدمات شمارا نیاز دارند نشان دهید و خب این یعنی بیشترین بازدهی از تبلیغات! نکته دیگر اینکه در فضای آفلاین مانند بیلبورد، اکثر تبلیغات به‌صورت ثابت و صامت است درحالی‌که در فضای آنلاین و دیجیتال امکان تبلیغات صوتی و ویدیویی به‌راحتی فراهم است که این تبلیغات باعث ارتباط بهتر کاربر با موضوع و بهتر درک کردن موضوع مورد هدف تبلیغ می‌شود.

نتیجهگیری

هر چه از تبلیغات و شگفتی‌هایش بگوییم، کم گفتیم. تبلیغات خاصیتی که دارد این است که هر چه بیشتر بدانید، دنیای جدیدی به رویتان باز می‌شود که منتظر ماجراجویی شماست. تا اینجا یاد گرفتیم تبلیغات چیست و چگونه دارد خودش را به هوشمندی انسان نزدیک می‌کند. اگر عمری باقی ماند و توانی، در مقاله بعدی راهنمای کاملی برای تبلیغات برایتان می‌نویسیم که تا پایان راه همراه شما شویم. در پایان شمارا به خواندن کتاب «راهنمای جامع تبلیغات، بازاریابی و فروش اینترنتی» دعوت می‌کنیم.

 

 

 

این مقاله چقدر مفید بود؟ با کلیک روی ستاره ها رتبه بده تا بدونیم چه مدل مقالاتی بنویسیم...

میانگین امتیاز / 5. تعداد آراء: