()

انتخاب اسم برند اولین قدم درراه برای ساختن یک برند قدرتمند است اما یکی از اساسی‌ترین قدم‌ها محسوب می‌شود. برای این کار سعی و حوصله به خرج بدهید و مطمئن باشید ارزشش را دارد. همین الآن اسم بعضی از برندها در ایران بیش از 300 میلیارد تومان ارزش دارد! باورتان می‌شود!

دهه 60 که تعداد بچه‌ها زیاد بود، اغلب خانواده‌ها اسم‌گذاری نوزادان جدید برایشان مهم نبود. از بین 4 اسم رایجی که وجود داشت، یکی را انتخاب می‌کردند و تمام! مثلاً اولی را می‌گذاشتند حسین، دومی را می‌گذاشتند امیرحسین و مهم هم نبود که تکراری باشد یا اینکه 60 تا حسین در فامیل وجود داشته باشد. اما الآن زمانه عوض شده و اسم‌گذاری نوزاد یک فرآیند دورودراز است. اول اینکه هزاران اسم را زیرورو می‌کنند، تحقیق می‌کنند که اسم معنی داشته باشد، خاص و منحصربه‌فرد باشد، کسی قبلاً نگذاشته باشد، حروف اسم جدید با حروف اسم بچه قبلی یا پدر و مادر همخوانی داشته باشد و هزاران قانون عجیب‌وغریب دیگر که نگویم برایتان!

انتخاب اسم برند هم مثل انتخاب اسم نوزادی است که بعداً قرار است هویت داشته باشد. پس برای خودش رسم و اصولی دارد. می‌دانید اگر الآن از روی عجله و سهل‌انگاری اسمی انتخاب کنید و چند سال بعد متوجه شوید که این اسم مناسب برند شما نیست، باید چه هزینه گزافی را برای جا انداختن یک نام تجاری جدید کنید؟

پس یک‌بار برای همیشه با صرف 8 دقیقه وقت و خواندن این مقاله به خودتان (و صدالبته جیبتان!) لطف کنید؛ چون ما در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم تا یک اسم مناسب برای برندتان انتخاب کنید.

در این مقاله می‌خوانید:

  • چگونه اسمی انتخاب کنیم که جذاب و گیرا باشد؟
  • چگونه اسم برند شما شخصیت برند شما باشد؟
  • چگونه اسمی انتخاب کنیم که به خاطر سپردنش برای مردم راحت باشد؟
  • چگونه اسم برند ما هنگام نمایش در تبلیغات آفلاین و آنلاین چشم‌گیر و جذاب به نظر برسد؟
  • چگونه اسمی انتخاب کنیم که دامنه‌ اینترنتی و اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی اشغال‌شده نداشته باشد؟

شما بابت پاسخ با این سؤال‌ها و درنهایت پیدا کردن اسمی جواب سؤالات بالا را در خود داشته باشد باید اسکناس خرج کنید شاید عده‌ای به شما بگویند پیدا کردن چنین اسمی غیرممکن است (البته اگر چند میلیون تومان به آن‌ها بدهید، کاملاً ممکن می‌شود!)؛ اما تجربه ما نشان می‌دهد که این کار کاملاً امکان‌پذیر است فقط به مقداری صبر و حوصله و تفکر عمیق احتیاج دارد.

راستش را بخواهید هیچ فرمولی تضمین‌شده‌ای برای انتخاب اسم برند وجود ندارد؛ بااین‌حال اگر اسم برندتان یک سری ویژگی‌ها را داشته باشد، هم استفاده‌اش برای شما و هم به خاطر سپردنش برای مردم آسان‌تر می‌شود.

در ادامه ویژگی‌های یک نام برند ایده‌آل را باهم بررسی می‌کنیم:

1.بامعنا باشد

تابه‌حال به انتخاب اسم برند شرکت‌های تولیدکننده نوشابه‌های انرژی‌زا دقت کرده‌اید؟

همه این نام‌ها ازنظر معنا و مفهوم داری یک انرژی خاص هستند انگار هر کس از آن‌ها استفاده کند مثل یک بمب، ستاره راک اندرول! پرقدرت و پرانرژی می‌شود!

اسم برند شما باید معنای محصول یا خدمات شمارا به مخاطب القا کند مفهومی که دربرگیرنده ارزش‌های شرکت است

  • MONESTER(هیولا)
  • REDBULL(گاو قرمز)
  • TNT(بمب)
  • ROCKSTAR(راک استار)
  • BURN(سوختن)
  • BIG BEAR(خرس بزرگ)

2.متمایز باشد

اسم برند باید منحصربه‌فرد، به‌یادماندنی و از سایر رقبای شما متمایز باشد. فکر نکنید اگر اسمی نزدیک به یک نام تجاری مشهور انتخاب کنید، زرنگی کرده‌اید! مخصوصاً اگر یک شرکت تازه تأسیس هستید هیچ‌گاه از اسم‌های مشابه برندهای بزرگ استفاده نکنید؛ چون این باعث می‌شود شما یک شرکت فیک و کپی‌شده به نظر برسید. در ضمن این شرکت‌ها وکلای درجه‌یک و تیم حقوقی قدرتمندی دارند که حاضرند برای محافظت از اسم برند خود میلیون‌ها تومان هزینه کنند و کارتان را در دادگاه یکسره کنند!

3.راحت باشد

یعنی هرکسی به‌راحتی بتواند اسم برند را بخواند، تلفظ کند، بنویسد و گوگل کند (حتی اگر می‌خواهید برای اسم شرکت خود از یک نام تجاری من‌درآوردی یا عجیب استفاده کنید باید این شرایط را در نظر بگیرید) برای سادگی و راحتی اسم برندتان از سه نکته زیر استفاده کنید:

سعی کنید از کلمات دو تلفظی استفاده نکنید.

سعی کنید از کلمات مخفف استفاده نکنید چراکه اکثر کلمات مخفف ترکیب جالبی ایجاد نمی‌کند.

همواره این نکته را در نظر داشته باشید، زیبایی در سادگی است.

چگونه برای برند خود اسم انتخاب کنیم؟
چگونه برای برند خود اسم انتخاب کنیم؟

4.قابل ثبت باشد

اسم برند شما باید هم به‌صورت قانونی و هم دامنه‌های اینترنتی قابل ثبت باشد. اگر نتوانید به‌صورت قانونی برند خود را ثبت کنید، هر چه برای ثبت‌نام تجاری خود وقت گذاشته‌اید، به هدررفته‌ است. پس قبل از هر چیز از آخرین تغییرات قوانین انتخاب اسم برند مطلع شوید. برای «ثبت دامنه» هم کافی است همین عبارت را در گوگل سرچ کنید تا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات سرور را پیداکرده و به‌صورت آنلاین دامنه‌ی موردنظرتان را بررسی و خریداری کنید. قوانین انتخاب اسم برند در ایران به شرح زیر است:

چند نکته برای انتخاب اسم برند در ایران

  • برای بررسی اسم‌های مشابه و استعلام اسم شرکت می‌توانید به سایت جستجوی علائم تجاری مراجعه کنید.
  • اسم برندتان حتماً باید دارای ریشه فارسی بوده و معنی‌دار باشد؛ ملاک داوری هم لغت‌نامه دهخدا است.
  • فقط در صورتی می‌توانید از یک اسم باریشه خارجی (لاتین، آذری و…) یا ساختگی استفاده کنید که کارت بازرگانی یا کارت عضویت اتاق بازرگانی داشته باشید. بین خودمان باشد! (گرفتن کارت عضویت راحت‌تر است).
  • هر اسم برند تنها 10 سال در مالکیت شماست و بعدازاین مدت درصورتی‌که اقدام به تمدید نکنید هر فرد دیگری می‌تواند اسم برندتان را صاحب شود. در مورد فرارسیدن تاریخ اتمام اعتبار به شما هشداری داده نخواهد شد (!) پس حسابی حواستان را جمع کنید.

5.آینده‌نگرانه باشد

برای انتخاب اسم برند باید آینده‌نگر باشید و تفکر خود را فراتر از مرزهای جغرافیایی و وضعیت امروز خود ببرید؛ یعنی نیم‌نگاهی هم به چشم‌انداز آینده خود داشته باشید. شاید الآن حوزه فعالیت شما در حد یک استان و نهایتاً شهرهای اطراف باشد ولی از کجا می‌دانید که در آینده فعالیت خود را به کشورهای همسایه یا حتی قاره‌های دیگر گسترش نمی‌دهید؟ برای انتخاب اسم‌های آینده‌نگرانه به دو نکته زیر توجه کنید:

  • حساسیت‌زا نباشد

نام تجاری شما نباید باعث حساسیت قشرهایی از مردم بشود، مثلاً اگر اسم برند خود را «پرسپولیس» بگذارید ممکن است طرفداران استقلال از شما خرید نکنند و حتی بدتر با شما دشمنی کنند؛ شاید به نظرتان مسخره‌ برسد ولی این موارد واقعاً پیش می‌آید! می‌گویید نه؟

یک مثال وطنی و واقعی از اسم‌های حساسیت‌برانگیز فروشگاه‌ زنجیره‌ای «افق کوروش» است که وقتی فعالیتش را در استان قم شروع کرد، علماء این شهر به دلیل اینکه این اسم را یادآور زمان طاغوت می‌دانستند نسبت به آن اعتراض کردند؛ درنتیجه این مجموعه مجبور شد نام کوروش را از سَردَر تمام شعب قم بردارد و با همان نام «افق» به کارش ادامه دهد!

  • هویت بنیادین برند خود را تعریف کنید

قبل از اینکه وارد فرآیند انتخاب اسم برند بشوید باید به این سؤال پاسخ روشنی بدهید که شما چه شرکتی هستید و قصد دارید به چه چیزی تبدیل بشوید؟ چشم‌انداز، مأموریت و ارزش‌های خود را بنویسید

6. بصری باشد

یعنی بتوان آن را از طریق المان‌های گرافیکی و طراحی به شکل مناسبی بیان کرد. برندهایی مثل اپل، جگوار، عقاب، ردبول مثال‌های خوبی برای یک اسم بصری هستند؛ چون هم‌زمان یک تصویر واضح از آن‌ها در ذهن شکل می‌گیرد، بنابراین دست طراح برای مانور روی ویژگی‌های بصری باز است.

تیم iNextPro برای شما پیشنهادی دارد! اگر در انتخاب نام برند خود به مشکل برخورده‌اید، می‌توانید از طرق آدرس ایمیل ما inextpro.ir@gmail.com نام‌های پیشنهادی را خود را با ما به اشتراک بگذارید. تیم ما نام‌های انتخابی شمارا بررسی خواهد کرد و شمارا به سمت بهترین نام راهنمایی خواهد کرد.

این مقاله چقدر مفید بود؟ با کلیک روی ستاره ها رتبه بده تا بدونیم چه مدل مقالاتی بنویسیم...

میانگین امتیاز / 5. تعداد آراء: