()

داشتن یک ایده عالی، اصلی‌ترین بخش از کمپین یا پروژه بازاریابی محتوا محسوب می‌شود. تولید محتوای خلاقانه و ایده پردازی در بازاریابی محتوا می‌تواند وجه تمایز و ویژگی رقابتی شما در این بازار باشد. این روز‌ها همه مردم به هرشکلی که بتوانند محتوا تولید می‌کنند از ویدئو، پادکست و عکس تا وبینار و دوره های آموزشی و… اما اگر کمی ریزتر شویم متوجه می‌شویم خیلی‌ها ایده و موضوع جدیدی ارائه نمی‌دهند! اینطور بگیم که:« دیدن یکی داره سود می بره بقیه هم ریختن سود ببرن.» اما iNextPro هایی عزیز، بدانید و آگاه باشید! باید جزو ده درصد اول بازاریابی محتوا باشید، باید جذاب‌ترین و جدیدترین ایده‌ها را داشته باشید! هیجانی که در تولید محتوا برای یک ایده تازه و دست نخورده وجود دارد، عاملی است که این روند را برایتان به یک ماجراجویی جذاب تبدیل می‌کند دقیقاً مثل فیلم جومانجی! در نهایت همین تازگی ایده باعث می شود مخاطبان شما بخواهند محتوای‌تان را بارها و بارها به اشتراک بگذارند.

گذاشتن زمان و انرژی بر‌روی یک ایده‌ی بد و تکراری اصولاً می‌تواند باعث از بین رفتن منابع شود و حتی بازدیدکنندگان سایت تان را از شما ناامید کند. با این حال، اصلاً نگران باشید، ما همراه شما هستیم! شما هم می توانید ایده‌های خوبی برای روند تولید محتوای سایت‌تان داشته باشید. به دست آوردن ایده‌های مناسب می‌تواند منجر به افزایش ترافیک، نرخ تبدیل و درآمد سایت شود.

در این مقاله، قصد داریم درباره ایده پردازی در بازاریابی محتوا صحبت کنیم و به شما می‌آموزیم: چگونه و به چه روش‌هایی بهترین ایده‌ها را برای تولید و بازاریابی محتوا تولید کنید. همچنین به شما هرآنچه برای پرورش یک ایده لازم دارید آموزش می‌دهیم. پس با ما همراه باشید!

ایده‌های ما برای تولید و بازاریابی محتوا از کجا می‌آیند؟

اگر خوب به اطراف خود نگاه کنید متوجه خواهید شد که ایده‌ها در همه جا حضور دارند. برخی اوقات، باید بر روی آنها تمرکز کنید تا بتوانید ایده‌ی مناسبی بیابید. در ادامه بهترین استراتژی‌ها و منابع ممکن برای پیاده‌سازی ایده‌تان در تولید و بازاریابی محتوا را به شما آموزش می‌دهیم.

چگونه برای بازاریابی محتوا ایده‌پردازی کنیم؟
چگونه برای بازاریابی محتوا ایده‌پردازی کنیم؟
  1. استفاده از فایل‌های از رده خارج (Swipe File)

حتماً شما هم فایلی از ایده‌ها، تصاویر، استراتژی‌ها و فناوری‌هایی که الهام بخش شما بوده‌اند و علاقمند بودید که از آنها یاد بگیرید را تهیه کرده‌اید؛ ولی خیلی وقت است از آنها استفاده نکرده‌اید، همین الان وقت آن است که برای یافتن ایده به آنها مراجعه کنید. این فایل‌ها را نگهدارید تا هر زمان که نیاز به چیزی الهام بخش و تاثیرگذار داشتید به آنها مراجعه کنید.

اگر فایل‌های از رده خارج شده‌تان کم هستند کمی به گذشته بازگردید؛ زیرا ایده‌های بزرگ بارها و بارها در طی زمان به روش‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و یادآوری می‌شوند. مرور ایده‌هایی که از آنها الهام می‌گرفته‌اید، می‌تواند یک راه عالی برای یافتن ایده، قبل از یک جلسه ایده پردازی محتوا باشد.

یک فایل از رده خارج شده می‌تواند هر چیزی از جمله فایل ایمیل، برنامه‌ها یا فایل‌های فیزیکی باشد که می‌توانید هنوز هم آنها را مورد استفاده قرار دهید. همچنین می‌توانید برای یافتن ایده از میان فایل‌های از رده خارج شده از برنامه‌های کاربردی قدرتمندتر مانند Musepeak،Trello و Mural.ly استفاده کنید.

  1. استفاده از طوفان فکری در تولید محتوا

هر کسی می تواند طوفان فکری انجام دهد، اما تنها تعداد کمی از افراد هستند که قادرند این کار را به خوبی انجام دهند. بگذارید بگوییم ممکن است ایده شما قبلاً به ذهن فرد دیگری خطور کرده باشد اما مهم این است که شما آن را عملی می‌کنید نه آن‌ها!

برای اینکه جلسات طوفان فکری موفقی را داشته باشید، تدابیر زیر را دنبال کنید. این موضوع بدین معناست که فرقی نمی‌کند جلسۀ شما در اتاق یک دفتر مجلل برگزار شود یا یک تخته مشترک در Pinterest. همه ایده‌هایی که تاکنون به ذهنتان رسیده ایده‌های خوبی است. اما اگر شما قصد داشته باشید که ایده‌های خود را زیر سؤال ببرید و یا با استفاده از طوفان فکری مشکلات عملی را حل کنید، با این کار تمام خلاقیت خود را از بین خواهید برد. به یاد داشته باشید که این موضوع یک ضرورت است زیرا حتی وجود یک نفر در جلسه که دائماً ایده‌ها را زیر سوال می‌برد نیز می‌تواند باعث از بین رفتن طوفان فکری شود.

چگونه برای بازاریابی محتوا ایده‌پردازی کنیم؟
چگونه برای بازاریابی محتوا ایده‌پردازی کنیم؟

شرکت کنندگان و همفکران

یک جلسه طوفان فکری خوب، معمولاً در برگیرنده دو یا چند نفر، همفکر یا منتقد، چه به صورت حضوری و چه به صورت آنلاین و با حفظ پروتکل‌هایی بهداشتی است که دارای اهداف مشترک و موفقیت هستند. شما می‌توانید تعداد افراد را تا هر مقدار که می خواهید، افزایش دهید و افراد را به تیم‌های 3 یا 5 تایی تقسیم کنید تا فرآیند گزارش‌دهی سریع‌تر شود.

بهتر است افرادی را در جلسات خود شرکت دهید که هیچ آشنایی و تخصصی با شرکت در یک جلسه طوفان فکری ندارند زیرا این افراد بدون پیش داوری وارد بحث می شوند. همچنین بدانید وآگاه باشید! که بهتر است اعضای همه تیم‌هایتان را نیز در جلسات خود شرکت دهید. به طور مثال گاهی اوقات به یک طراح گرافیک نیاز دارید تا بتوانید آخرین تکنیک های بصری را درک کنید. در این شرایط، نه تنها طراح بلکه مثلاً وبمستر خود را در جلسه دعوت کنید تا کار را به بهترین شکل پیش ببرید. برخی از افراد، ایده‌های خوبی برای طوفان فکری دارند و برخی دیگر … توانایی های دیگر دارند. در مورد ترکیب اعضایی که در جلسات طوفان فکری شرکت می کنند زیاد نگران نباشید. شما می‌توانید برای هر ایده تا جایی که امکان دارد این ترکیب ها را عوض کنید تا بهترین اشخاص را دعوت کرده باشید و بهترین نتیجه را بگیرید.

لازمه‌های یک جلسه طوفان فکری

حتما نکات زیر را در خلسات خود رعایت کنید.

  1. خلاقیت ایجاد کنید: اگرمتوجه شدید که افراد گروهتان خیلی ساکت هستند، یک یا دو ابهام در میان آنها ایجاد کنید تا طوفان فکری در میان آنها به وجود آید.
  2. عرصه خلاقیت را باز نگه دارید: از آنجا که بهترین ایده‌ها در این مرحله شکل می‌گیرند، این می‌تواند برای برگزار کننده جلسه مهم باشد که مکالماتی همچون «بله، و …» یا «خیر، اما…» با اعضای گروه داشته باشد. این کار باعث سنجش ارزش هر ایده می‌شود و به یافتن راهی برای ترکیب ایده‌ها کمک می‌کند. برای مثال، اگر یکی از اعضای گروه پیشنهاد فروش عروسک میمون فضایی را می‌دهد، می گویید که “بله ایده میمون‌های فضایی ایده بسیار خلاقانه است، اما فکر می‌کنید که بهترین راه برای نمایش محصول چه باشد؟ “
  3. یک جرقه برای ایده پردازی محتوا پیدا کنید: شرکت New Media Guru به ما توصیه می‌کند که برای افزایش بازگشت سرمایه خود از طریق محتوا از فرمول‌های AIDA استفاده کنید. حالاAIDAاصلاً چی هست؟ به این معنا است که به دنبال ایده‌هایی باشید که باعث جلب توجه، افزایش علاقه، میل به انجام فعالیت و فعالیت‌های الهام بخش می‌شود. تمرکز دوباره اعضای گروه روی این موضوع می‌تواند باعث از بین رفتن آشفتگی‌های فکری‌شان شود و همچنین باعث می‌شود که در تولید محتوا به سود بیشتری برسید.
  4. همه چیز را یادداشت کنید: همه ایده‌ها حتی کوچک‌ترین و مضحک‌ترین آنها را روی یک تخته که همه اعضای گروه بتوانند آن را ببینند و از آن استفاده کنند، بنویسید. سپس از تمام ایده‌ها عکس بگیرید یا در جایی آنها را یادداشت کنید. این مهم است که همه ایده‌های خود را در جایی ثبت کنید و برای ایده‌های بعدی از آنها کمک بگیرید؛ البته باید به یاد داشته باشید که باید بین ایده‌های اولیه و ثانویه‌تان تفاوت‌هایی نیز وجود داشته باشد. ابزارهایی که می‌توانید از آنها برای ثبت اطلاعات و ایده‌های خود استفاده کنید عبارتند از bubble.us، MindMapper، Stormboard و برای سیستم عامل مک نیز می‌توانید از Scapple استفاده کنید.

راپ کارپنتر از Hitshop در مورد اینکه چگونه تیمش از این ایده‌ها در مراحل بعد استفاده می‌کنند، می‌گوید:«

اگر فکر می‌کنید ایده خوبی دارید، می‌توانید برای پرورش ایده پردازی محتوا خود با استفاده از موضوعات غیر از موضوع مدنظر خود از Publicate استفاده کنید؛ برای این کار می‌توانید از موضوعاتی استفاده کنید که باعث بهبود رتبه سایتتان می‌شود و شما را به هدفتان نزدیک‌تر می‌کند.

در Publicate  ما به هر قسمت از یادداشت‌های محتوایتان، مطالبی که از نظرمان محتوای شما را متفاوت می‌کند اضافه می‌کنیم. ما همچنین در محتوای خود به برخی از پست‌های شما لینک می‌دهیم و از محتوای شما نقل قول‌هایی در محتوای خود می‌آوریم. ما این کار را برای تولید محتوای خوب و منحصربفرد انجام نمی‌دهیم بلکه می‌خواهیم محتوای خود را به ۱۰ برابر بهتر از آنچه هست تبدیل کنیم.»

چگونه برای بازاریابی محتوا ایده‌پردازی کنیم؟
چگونه برای بازاریابی محتوا ایده‌پردازی کنیم؟
  1. استفاده از پژوهش رقابتی

واضح است که شما محتوای سایر رقبای خود را بررسی می‌کنید و با خود فکر می‌کنید چه چیزی برای محتوای شما را جذاب می‌کند. با این حال، به خاطر داشته باشید همیشه راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آنها رقبای‌تان را بهتر بسنجید و عملکردشان را بررسی کنید.

شما به احتمال زیاد دو نوع رقیب دارید. این موضوع برای بیشتر کسب وکارها می تواند گیج کننده باشد، به خصوص زمانی که می‌خواهند سئو و بازاریابی محتوا را با هم ترکیب کنند. شما رقبای مستقیم خود را دارید. به عنوان مثال اگر مغازه‌ای برای فروش قهوه دارید، همسایه شما ممکن است یکی از رقبای موجود باشد. اما به خاطر داشته باشید که شما ممکن است رقبای بسیاری در نتایج موتورهای جستجو داشته باشید. اغلب، بین این دو رقیب همپوشانی وجود دارد، اما هیچ کدام از آنها را به حال خود رها نکنید زیرا می‌توانید درس‌های زیادی از فعالیت‌های آن‌ها بگیرید.

برای درک بهتر از وضعیت رقبایتان باید تحقیق و پژوهش کنید. این کار را می توانید با استفاده از ابزارهای سئو انجام دهید. نمودار گردش کاری سئو می تواند ایده‌هایی را در مورد تجزیه و تحلیل شرایط خود و رقبایتان را در اختیار شما قرار دهد.

برای پژوهش خود پاسخ سوالات زیر را بیابید:

  • چه کلماتی بیشتر در گوگل سرچ می‌شوند؟
  • چه محتوایی باعث به دست آوردن لینک می‌شود؟
  • با چه کلماتی می‌توانیم ترافیک بالایی را به دست آوریم؟
  • کاربران در شبکه‌های اجتماعی چه کسانی را دنبال می‌کنند و چه چیزی به اشتراک می‌گذارند؟
  • برندهای برتر در مورد چه موضوعاتی مطلب می‌نویسند؟

چه کلماتی بیشتر سرچ می‌شوند؟

برای انجام این کار اطمینان حاصل کنید که ایده‌تان در مورد کلمات کلیدی مناسبی است، می‌توانید این کلمات را در Google Trends وارد کنید و اگر مناسب نبودند آنها را تغییر دهید. شاید تعجب کنید که چرا این راهنما به جای این که در مورد استراتژی محتوا باشد، در مورد بازاریابی محتواست!

چه محتوایی می‌تواند باعث به دست آوردن لینک می‌شود؟

شما می‌توانید از سایت Ahrefs یا Open Site Explorer برای بررسی لینک‌های دریافتی رقبای خودتان استفاده کنید. با استفاده از این ابزارها می توانید بفهمید سایت‌های رقیب از چه سایت‌های دیگری بک لینک می‌گیرند و کدام‌شان بیشترین تعداد لینک را دارند. این کار باعث می شود بینش عمیقی درباره موضوعات و محتوایی که برای مخاطبان خود ایجاد می کنید، داشته باشید. شما همچنین می‌توانید با استفاده از این ابزارها، سایت‌هایی که بیشترین لینک را به رقبایتان داده‌اند را بررسی کنید.

با چه کلماتی می‌توانیم ترافیک بالایی را به دست آوریم؟

در Similar Web جستجو کنید تا بتوانید رقبای خود را پیدا کنید و متوجه شوید که از چه کلمات کلیدی استفاده می‌کنند و کدامیک از این کلمات باعث افزایش ترافیک سایت‌شان می‌شود. یا می‌توانید به طور مستقیم به سایت Ahrefs مراجعه کنید تا متوجه شوید که کدامیک از محتوای رقبایتان از بازدهی بیشتری برخوردار است.

ممکن است در این میان تنها چند ایده جذاب برای تولید محتوا پیدا کنید. همچنین می‌توانید از Simply Measured برای تجزیه و تحلیل بهترین پست‌های رقبای خود استفاده کنید.

کاربران در شبکه‌های اجتماعی چه کسانی را دنبال می‌کنند و چه چیزی به اشتراک می‌گذارند؟

سایت BuzzSumo یک ابزار عالی برای مشاهده محتوا و پُست‌های محبوب در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی است. شما در اینستاگرام و فیسبوک نیز می توانید بفهمید که چه افرادی رقبایتان را لایک کرده اند و چه صفحات دیگری را نیز دوست دارند. ابزارهای دیگری نیز وجود دارد که به شما کمک می‌کند اطلاعات بسیار خوبی در مورد فعالیت شبکه اجتماعی رقبای خود کسب کنید. برخی از این ابزارها شامل RivalIQ و افزونه Share Metric برای کروم است.

برندهای برتر در مورد چه موضوعاتی مطلب می‌نویسند؟

استفاده از ابزاهایی مانند Fresh Web Explorer و Google Alerts به شما کمک می‌کند که متوجه شوید سایر برندها از چه نوع محتوایی استفاده می‌کنند که این به شما یاری می‌رساند که بفهمید که چه نوع محتوایی و از چه راهی باعث کسب درآمد رقبایتان می‌شود. این یک راه عالی برای یافتن فرصت‌های ارتباطی است و باعث شود که برندتان در میان مردم شناخته شود.

چگونه برای بازاریابی محتوا ایده‌پردازی کنیم؟
چگونه برای بازاریابی محتوا ایده‌پردازی کنیم؟

نکات تکمیلی پژوهش رقابتی

زمانی که در حال تجزیه و تحلیل داده‌ها هستید، فراموش نکنید که باید همه محتوای رقبای خودتان را در نظر بگیرید. برای اینکه بتوانید همه فعالیت‌های آنها را زیر نظر بگیرید، سعی کنید در سایت و کمپین‌های‌شانعضوشوید. هر چیزی که در این کمپین نظر شما را جلب کرد، بسیار با اهمیت خواهد بود. همچنین شما باید صفحات فرود، نقد و بررسی‌ها و توضیحات مرتبط با محصولات را نیز مورد بررسی قرار دهید. همانطور که قبلاً نیز گفتیم شما می توانید از ایده رقبای خود استفاده کنید. بهترین روش برای ایجاد یک محتوای قوی، الهام گرفتن از ایده‌های دیگران و ساخت ایدۀ منحصربفرد است. ممکن است شما در یک حوزه خاص برندسازی کرده باشید. بنابراین قادر خواهید بود از این حوزه استفاده کنید و خود را متمایز سازید. اما اگر می‌خواهید از ایده دیگران استفاده کنید با ما همراه شوید.

  1. استفاده کردن از تفکر افقی

در بسیاری از مواقع، بهترین روش برای به دست آوردن ایده تازه، نگاه کردن به مسئله از زاویه‌ای جدید و خاص است. به این نوع طرز فکر، تفکر افقی، عمودی یا نردبانی گفته می شود. تفکر افقی، تکنیکی است که بیشتر هنرمندان از آن استفاده می کنند. به عنوان مثال اگر می‌خواهید مقالات بیشتری در مورد یک موضوع خاص بنویسید، بهتر است آن را از زوایه دیگری مشاهده کنید. کمی به عقب برگردید و دوباره نگاهی به موضوع خود داشته باشید. در این شرایط قادر خواهید بود بهترین روش برای تولید محتوا به دست آورید. فرض کنید می‌خواهید مقاله ای درباره لوله کشی و نحوۀ انجام آن بنویسید.  ممکن است دوست نداشته باشید خیلی واضح در این مورد صحبت کنید. بهترین روش برای انجام این کار، کاوش همه روابط به صورت همپوشانی است. به همین منظور، بهتر است در ابتدا همه جوانب امر را بسنجید. شاید شما بتوانید تجزیه و تحلیل این موضوع را به بعد موکول کنید، اما اجازه بدهید با همدیگر نگاهی به تصویر بیاندازیم. شاید مرحله نصب برای شما جالب به نظر برسد، اما ما آن را رها می کنیم زیرا احتمالاً به اندازه کافی در این زمینه مهارت دارید. سعی کنید موضوع خود را از جوانب و زوایای مختلف ببینید.

چگونه برای بازاریابی محتوا ایده‌پردازی کنیم؟
چگونه برای بازاریابی محتوا ایده‌پردازی کنیم؟

 زمانی که به دنبال ایده‌های مختلف برای محتوای خود هستید، هرگز رویدادهای غیر منتظره را نادیده نگیرید. شما می‌توانید از ایده‌های مختلفی که در اطرافتان وجود دارد بهرمند شوید. یک ایده، ترکیب جالبی از عناصر غیر متصل است که به یک شکل عجیب و منحصربفردی در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

تولید محتوای به‌روز

برخی از کسب‌وکار‌ها می‌توانند همه استراتژی بازاریابی خود را براساس اخبار تهیه کنند (یعنی استراتژی خود را براساس آخرین اخباری که بطور مستقیم یا غیر مستقیم مورد توجه مردم قرار گرفته است تهیه می‌کنند)، اما اگر شما تازه شروع به کار کرده‌اید می‌توانید بین ایده‌های به موقع و ایده‌های همیشه سبز تعادل برقرار کنید تا محتوایتان برای مدت بیشتری تازگی داشته باشد.

یکی از راه‌های خلق ایده‌های به موقع این است که پیش‌بینی کنید که چه زمانی محتوای شما تازگی خواهد داشت و برای اینکه بتوانید ایده‌های به موقع خلق کنید، می‌توانید از اتفاقاتی مانند تعطیلات، انتشار فیلم‌های بزرگ، تغییرات فصلی و نمایش جوایز موسیقی استفاده کنید. بدانید و آگاه باشید!  که ایده‌هایی در زمان تعطیلات در سایت خود منتشر کرده‌اید، در فصل مدرسه به فراموشی سپرده می‌شوند. تقویمی از رویدادهایی که در زمینه فعالیت شما مهم است را تهیه کنید و آن را برای ایده‌های سال آینده خود نگه دارید.

چگونه برای بازاریابی محتوا ایده‌پردازی کنیم؟
چگونه برای بازاریابی محتوا ایده‌پردازی کنیم؟

تولید محتوا برای کسب‌وکارهای دشوار

در برخی از صنایع، تولید محتوا می تواند فرآیندی دشوار و خسته کننده باشد. بیشتر افراد هر نوع موضوعی که خارج از محدوده سرگرمی یا مُد باشد را به عنوان موضوع دشوار می‌شناسند و تولید محتوا برای آن را کاری سخت و گاه غیرممکن می‌دانند. اما بدانید و آگاه باشید و فقط از قاعده شماره 4 همین مقاله استفاده کنید. راستش را بخواهید! تولید محتوا در این شرایط فقط و فقط انگیزه می‌خواهید.  اگر درباره موضوعی هیجان و انگیزه کافی داشته باشید، نوشتن مطلب درباره آن موضوع دشوار نخواهد بود. به این فکر کنید افراد دیگری در این جهان وجود دارند که همانند شما به این موضوع خاص علاقمندند و دوست دارند مطالبی در مورد آن بخوانند. اگر خسته شده‌اید و دوست ندارید مطلبی در این حوزه ها ایجاد کنید، به عقب برگردید و سعی کنید از جلسات طوفان فکری برای به دست آوردن ایده‌های ناب استفاده کنید. درباره صنعتی که با آن سرو کار دارید، چیزهایی را یاد بگیرید. ذهن خود را برای سوالاتی که ممکن است در این مسیر پیش بیاید، باز نگه دارید. همانگونه فکر کنید که سایر افراد فعال در این صنعت فکر می‌کنند. اخباری را مطالعه کنید که آنها مطالعه می‌کنند. در این صورت قادر خواهید بود مقالات خوب و تازه‌ای برایشان بنویسید. سعی کنید به سوالات موجود پاسخ دهید و از همین روش برای تولید محتوا بهره بگیرید.

چگونه بهترین ایده‌ را شناسایی کنیم؟

زمان آن فرا رسیده است که از میان آنها، چند ایده‌ی ناب و جذاب را جدا کنید. انجام این مرحله به تنهایی یا در یک گروه کوچک بسیار ساده و آسان است. مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا همه ایده‌ها و موضوعات خسته‌کننده را از فهرست خود خط بزنید.
  2. هر چیزی که با معیارهای فعلی‌تان تطابق ندارد را کنار بگذارید. اگر ایده‌ای را دوست دارید، آن را برای آینده کنار بگذارید. بنابراین همه چیز را دور نیندازید.
  3. لیست جداگانه‌ای از ایده‌ها و موضوعاتی که دوست دارید، ایجاد کنید. ممکن است در این مرحله دقیقاً ندانید چرا به این موضوعات علاقمند هستید، اما در آینده می‌توانید این موضوع را تحلیل کنید. به خودتان اعتماد داشته باشید زیرا در طول پروژه تولید محتوا به این هیجان و علاقه فعلی‌تان نیاز خواهید داشت.
  4. به این موضوع فکر کنید آیا ایده موجود تنها برای تولید یک محتوا کافیست یا می‌توان از آن برای تولید مجموعه ای از محتواها استفاده کرد.
  5. به دنبال ایده‌های مرتبط و تاثیرگذار بگردید.

استفاده از این معیارها می‌تواند در یافتن ایده مناسب به شما کمک کند. اگر نتوانستید موضوع مناسبی پیدا کنید، نگران نباشید. به عقب برگردید و همه چیز را از ابتدا آغاز کنید.

چگونه محتوای ارزشمند تولید کنیم؟

اگر قبلاً تحقیق در مورد مخاطبان خود را به عنوان بخشی از استراتژی خود انجام نداده‌اید، می‌توانید در هر فازی از ایده خود قرار دارید این کار را انجام دهید. برخی از افراد دوست دارند از این اطلاعات استفاده کنند تا از ابتدا ایده‌هایشان را براساس شخصیت‌های مخاطبانشان شکل دهند. برخی نیز دوست دارند اول ایده‌های خود را اجرا کنند تا ببینند چقدر می‌توانند به اهداف خود برسند و سپس انتخاب‌های خود را با استفاده از اطلاعاتی که در مورد مخاطبان خود به دست آورده‌اند، محدود کنند.

برای اینکه بتوانید به هدف خود برسید می‌توانید از روش خود استفاده کنید و در عین حال حواستان به رقبایتان نیز باشد اما بدانید و آگاه باشید! که در نهایت باید بتوانید به اطلاعات بیشتری در مورد شرکت و مشتریان خود دست یابید. به این ترتیب می توانید با شناخت خود و مخاطبانتان محتوایی ارزشمند تولید کنید.

چگونه برای بازاریابی محتوا ایده‌پردازی کنیم؟
چگونه برای بازاریابی محتوا ایده‌پردازی کنیم؟

ایجاد پرسونا مخاطبلان

ساخت مدل فرضی افراد به عنوان مشتریان هدف‌تان می‌تواند فرآیندی عمیق یا یک طرح ابتدایی باشد. شما می‌توانید این کار را با استفاده از اطلاعات جمعیتی موجود و با حدس زدن برخی ویژگی‌ها انجام دهید.

فرقی نمی‌کند که از چه نوع پرسونایی استفاده می‌کنید! چه از پرسوناهای دقیق و پرجزئیات و چه از پرسوناهای ابتدایی و پایه. مسئله‌ای که اهمیت دارد این است که باید درک صحیحی از مخاطبان خود داشته باشید تا بتوانید محتوای عالی برای آنها ایجاد کنید، محتوایی که نیازشان را برطرف کند و آنها را درگیر به مطالعه و اشتراک گذاری کند.

درک نیاز مخاطب هدف

بدانید و آگاه باشید! شما این اطلاعات را جمع آوری می‌کنید که با ذهنیت مخاطبان خود به عنوان بخشی از روند کاری خود آشنا شوید زیرا تنها دانستن اینکه مخاطبانتان به یک موضوع علاقه مند هستند، کافی نیست. شما باید بفهمید که آنها چه اطلاعاتی در مورد موضوع مورد علاقه خود می‌خواهند (آیا آن‌ها می‌خواهند در این زمینه تحقیق کنند؟ خرید کنند؟ یا فروش مجدد داشته باشند؟) و از این طریق می‌توانید بازاریابی محتوای خود را تبدیل به ارزش کنید.

حتماً می‌دانید،  برای اینکه تحقیقاتتان کامل شود باید کانال‌های ارتباطی خود با مخاطبان خود مورد بررسی قرار دهید. نظرسنجی ازمخاطبان و مشتریان در مورد خدمات، تعاملات اجتماعی و پرسش و پاسخ نیز می‌توانند منابع خوبی برای جمع آوری اطلاعات باشند. همچنین باید بفهمید که مخاطبینتان می‌خواهند به چه چیزهایی دسترسی پیدا کنند و شما نیز می‌توانید چه اطلاعاتی در اختیار آنها قرار دهید.

قرابت تصادفی راهی برای تولید محتوای ارزشمند

بعد از اینکه مخاطبان خود را شناختید و نیاز آن‌ها را به خوبی درک کردید، باید به مرحله بعدی بروید و محتوایی تولید کنید که آنها را به تعامل در سایت تشویق کند. قرابت تصادفی بهترین و مطمئن‌ترین تکنیک برای انجام این کار است. شما باید به دنبال علایق و تمایلات مشترکی باشید که به ساخت روابط قوی‌تر با مشتریان و مخاطبان کمک می کند. با کمی تحقیق و بررسی می توانید افرادی را پیدا کنید که نظر و عقیده‌ای مشابه با شما دارند.

ویژگی محتوای ارزشمند

چه محتوایی ارزشمند است؟ حالا باید به این موضوع فکر کنید که چه چیزی باعث می شود یک محتوا برای مخاطب ارزشمند باشد. به معیارهای زیر توجه داشته باشید:

  1. منحصر‌به‌فرد و یونیک باشد
  2. مرتبط با معیار‌های موتور‌های جست‌وجو باشد.
  3. به سوالات مخاطب پاسخ دهد.
  4. قابلیت اشتراک گذاری داشته باشد.
چگونه برای بازاریابی محتوا ایده‌پردازی کنیم؟
چگونه برای بازاریابی محتوا ایده‌پردازی کنیم؟

اگر ایده هایی که در ذهن دارید با این معیارها هماهنگ نیست، به فکر کردن ادامه دهید. اغلب ایده‌ای که در سر دارید، تنها به تغییر اندکی نیاز دارد. برخی از مواقع نیز باید همه چیز را از همان اول شروع کنید. همه این تلاش ها زمانی معنا پیدا می‌کند که با تولید یک محتوای ارزشمند دنیای مخاطبان خود را تکان ‌دهید و به سمت خود بکشید.

چه چیزی باعث ایجاد یک ایده عالی برای تولید محتوا می‌شود؟

بر اساس مطالعات انجام شده توسط متیو براون؛ محتوای عالی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

مرتبط بودن و تازگی

به عنوان مثال زمانی که می‌خواهید محتوایی را در مورد فیلم‌های ویدئویی بنویسید به این موضوع بپردازید که یک نامزد انتخاباتی چگونه می‌تواند با استفاده از کمپین ویدئویی، جایگاه خود را بهبود ببخشد. نوشتن یک مطلب ساده درباره ایجاد فایل‌های ویدئویی مفید نخواهد بود.

محتوای طولانی

به جای اینکه همانند همه سایت‌ها خلاصه ای از موضوعات را بنویسید، سعی کنید نگاه عمیق‌تری نسبت به موضوعات داشته باشید و آنها را از یک زاویه نقد و بررسی کنید.

هدف قرار دادن مخاطبان خاص

اگر بتوانید محتوایی ارزشمند برای گروه کوچکی از افراد تولید کنید، مطمئن باشید می‌توانید طرفداران وفاداری کسب کنید.

همیشه سبز (محتوایی که به مدت طولانی قابل استفاده است)

هر چقدر منابع بیشتری را مورد بررسی قرار دهید به این نتیجه می‌رسید که چنین محتوایی می‌تواند تاثیر زیادی بر روی مخاطب داشته باشد. محتوایی تولید کنید که عمر بیشتری دارد و تا مدت زمان زیادی خوانده می‌شود.

قابلیت شخصی سازی

به کاربران خود اجازه دهید تجربه خود را کنترل کنند. شاید متن، آخرین چیزی باشد که کاربر دوست دارد ببیند. سعی کنید نحوه کنترلِ خوانشِ پُست ها را به مخاطبانتان واگذارد کنید.

شخصی

همۀ ما چیزهایی را دوست داریم که فقط برای ما ایجاد شده‌اند. به عنوان مثال می توانید از IP آدرس برای هدف قرار دادن برخی از مخاطبان استفاده کنید.

داشتن قالبی خاص

بیشتر افراد سعی می کنند برای تولید محتوای خود از قالب های استاندارد استفاده کنند. اما به خاطر داشته باشید که روزانه میلیون‌ها نفر همین کار را انجام می‌دهند. پس بهتر است کمی متفاوت باشید و کار بهتری انجام دهید. حتی بهترین ایده های شما نیز ممکن است با مواردی که در این مقاله بیان کردیم هماهنگ نباشد، اما برای شروع کار و به دست آوردن ایده‌های خوب می توانید از معیارهایی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم استفاده کنید.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که حتی بهترین ایده پردازی محتوا هم ممکن است همه  این ویژگی‌ها را نداشته باشد، پس کمال‌گرایی را کنار بگذارید، اما این ویژگی‌ها می‌تواند باعث شود که ایده های تولید محتوا شما به شهرت و کیفیت برسد و محتوایتان توسط مخاطبانتان به اشتراک گذاشته شود. برای یافتن پاسخ سوالات خود، آن‌ها را زیر همین مقاله از ما بپرسید تا در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ بگیرید.

این مقاله چقدر مفید بود؟ با کلیک روی ستاره ها رتبه بده تا بدونیم چه مدل مقالاتی بنویسیم...

میانگین امتیاز / 5. تعداد آراء: