در سرتاسر جهان، زنان کارآفرین هرروز نقش بزرگتری در اقتصاد کشور خود ایفا میکنند.
در کشورهای ثروتمند، نرخ پایین رشد جمعیت به همراه پیر شدن جمعیت، دولتها را به لزوم فعالیت اقتصادی زنان آگاه کرده است؛ زیرا نیمی از جمعیت آنها را زنان تشکیل میدهند و محروم شدن اقتصاد از تواناییهای این قشر ضررهای فراوانی در پی خواهد داشت.
در همین راستا دولتها با اصلاح قوانین کار، تأسیس مراکز آموزشی و حمایت از زنان کارآفرین و شاغل، سعی کردهاند زمینه را برای ورود آنها به بازار کار فراهم کنند.
آیا میخواهید یاد بگیرید چطور یک کسبوکار را از صفر شروع کنید و با موفقیت آن را توسعه دهید؟ آیا میخواهید یک زن موفق صاحب کسبوکار و یک کارآفرین شوید؟ پس به شما توصیه میکنم که این مطلب را بخوانید چراکه برخی نکات عملی برای تبدیلشدن به یک زن و یا کارآفرین موفق را به اشتراک گذاشتهام.
برای تبدیلشدن به یک زن کارآفرین موفق چهکارهایی باید انجام داد؟
این اغلب سؤالی است که کارآفرینان زن و تازهکارها از من میپرسند. این زنان دوروبر من در مورد وارد شدن به فرآیند کارآفرینی برای ایجاد یک کسبوکار هیجانزده هستند؛ آنها برای چالشهای کسبوکار پیش رو آمادهاند، اما میخواهند بدانند که آیا شانس عادلانهای در دنیای کسبوکار دارند (حوزهای که تحت سلطه مردان است.)
خب، در پاسخ به سؤال بالا؛ من میگویم که هیچچیز خاصی برای تبدیلشدن به یک کارآفرین موفق لازم نیست. صرفنظر از سن، جنسیت، نژاد، ملیت یا مذهب؛ اصول موفقیت در کارآفرینی به یکشکل باقی است.
در این مقاله، من برخی از گامهای عملی را که شما میتوانید بهعنوان یک زن برای ایجاد یک کسبوکار موفق به کار ببرید، بیان خواهم کرد. مراحلی که با شما درمیان خواهم گذاشت توسط زنان کارآفرین موفق مثل آنیتا رادیک، دبی فیلدز، جنی کریگ،آریانا هفینگتون، اپرا وینفری، کوکو شنل، استی لودر، مری کیاش و دیگران مورد تائید قرار گرفتهاست.

-
به خودتان ایمان داشته باشید
کلید اصلی موفقیت در کسبوکار خودباوری است و زنان بهطور طبیعی به خاطر ناچیز شمردن تواناییهایشان مشهور هستند. برای موفقیت در کار، باید به خودتان ایمان داشته باشید. این بسیار مهم است زیرا هیچکس به شما و محصول و یا سرویس شما اعتقاد ندارد اگر در ابتدا شما به خودتان ایمان نداشته باشید. اگر اعتمادبهنفس پایینی داشته باشید هیچ سرمایهگذاری با شما سرمایهگذاری نخواهد کرد و کارمندان شما حداکثر توان خود را به کار نخواهند بست چون شما فاقد روح لازم برای الهام بخشیدن به آنها هستید.
درواقع، بدون اعتقاد به نفس؛ هیچ تلاشی برای کسبوکار نتایج مثبتی به دست نخواهد داد. بنابراین اعتمادبهنفس خود را امروز افزایش دهید؛ این باور را ایجاد کنید که در درون شما چیزی ارزشمند وجود دارد که جهان میخواهد و چنین خواهد شد.

-
یک هدف والا داشته باشید
چرا میخواهید کسبوکاری را شروع کنید؟ این سؤال ممکن است معمولی به نظر برسد اما اینیک عامل نامرئی است که تعیینکننده موفقیت یا شکست یک کارآفرین است. نگاهی به موفقترین زنان کارآفرین دنیا بیندازید خواهید دید که همه آنها دلیلی قوی برای شروع کسبوکار دارند و این دلیل هدف کسبوکار آنها است.
یکبار دیگر میپرسم: دلیل شما برای شروع یک کسبوکار چیست؟ میدانم که نمیتوانم به این سؤال بهجای شما پاسخ دهم اما چیزی که میخواهم در ذهن داشته باشید، ایجاد یک کسبوکار موفق باهدفی مشخص است.
-
غلبه بر موانع
بررسیهای انجامشده نشان میدهد در ایالاتمتحده 70 درصد شرکتهای تازه تأسیس به علت ناتوانی مدیران آنها در حل مشکلات سه سال نخست، منحل میشوند. این در حالی است که نرخ انحلال شرکتهایی که توسط زنان تأسیسشدهاند کمتر از شرکتهای دیگر است. زنان کارآفرین در اغلب موارد میتوانند از موانع در جهت منافع شرکت استفاده کنند. زنان کارآفرین باید عادت کنند از هر مانعی که به وجود میآید پندی بگیرند. بهتدریج مشاهده خواهند کرد مشکل آنقدرها که ابتدا تصور میشد بزرگ و منفی نبوده است.
-
طرز فکر خود را آمادهتر کنید
موفقیت در کسبوکار بهشدت به طرز تفکری بستگی دارد که شروع کسبوکار بر آن بنانهاده شده است. برای تبدیلشدن به یک کارآفرین موفق، باید طرز فکر درستی داشته باشید. هرگز نباید به خودتان بهعنوان جنسیت ضعیفتر نگاه کنید. شما باید این طرز فکر را داشته باشید تا با هر چیزی که پیش میآید، سروکار داشته باشید. موفقیت در یک سینی طلا به شما داده نمیشود چون یک زن هستید. شما باید خطرپذیر باشید حتی اگر این به معنای تغییر خودتان باشد.
-
از شکست استقبال کنید
بدون توجه به جنسیت، اصول موفقیت هرگز نمیتواند کنار گذاشته شود. این بدین معنی است که برای رسیدن به یک موفقیت، باید از شکست نهراسید. کسبوکار یک ریسک است اما پاداش آن ارزشش را دارد. من متوجه که موفقترین زنان در امر کسبوکار، زنانی هستند که در موقع شکست خود را نمیبازند. بنابراین اگر قرار است جزو معدود زنانی باشید که کارهایی را که میخواهند انجام میدهند، پس باید شکست را بهعنوان بخشی از روند موفقیت قبول کنید.
-
حس کمک به دیگران
تحقیقات نشان میدهد زنان بیش از مردان با کمک به دیگران در آنها نفوذ میکنند. اشتیاق به ایجاد تغییری مثبت در زندگی دیگران از مهمترین ویژگیهای زنان کارآفرین موفق است و انگیزه بالایی برای فعالیتهای اقتصادی آنها است. نظرسنجیهای انجامشده در بین زنان کارآفرین نشان میدهد در بین انگیزههای مختلف نظیر کسب درآمد بالا، اثبات توانایی، استفاده از تحصیلات و… حس کمک به دیگران و ایجاد تغییر در زندگی آنها عامل اصلی مهمتر در فعالیت اقتصادی زنان است.
-
مهارتهای کسبوکار خود را افزایش دهید
برخی از کارآفرینان بااستعداد به دنیا آمدهاند، و برخی دیگر باکار سخت خود را به صدر آوردهاند. اگر یک امپراتوری کسبوکار توسط خانوادهتان به شما تحویل داده نشده باشد، پس باید آن را ایجاد کنید و به آن برسید، و باید مهارتهای کارآفرینی موردنیاز را تقویت کنید. در اوقات فراغت چهکار میکنید؟
پاسخ به این سؤال مشخص خواهد کرد که آیا موفق خواهید شد یا نه. بهجای تماشای یک فیلم یا خرید در اوقات فراغت خود، چرا در یک سمینار شرکت نمیکنید یا یک کتاب درزمینهٔ کسبوکار نمیخوانید. هرگز نمیدانید چه وضعیتی فردا پیدا خواهید کرد و دانشی که در زمان فراغت خود به دست میآورید، میتواند سرنوشتساز باشد.

-
توازن بین زندگی و کار
باآنکه زنان همواره مسئولیت زندگی شخصی و خانوادگی را به عهدهدارند، آن دسته از آنها که بین کار وزندگی خانوادگی توازن برقرار میکنند موفقتر هستند. زندگی متوازن ذهن را برای ایدههای خلاق آماده میکند. در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی که کشورهایی پیشرفته هستند، در آمارها مشخصشده آن دسته از زنان کارآفرین که به زندگی خانوادگی، دوستان، سلامتی و روح خود توجه بیشتری دارند، موفقتر هستند. ویژگی ششم بهویژه در مورد زنان مصداق دارد؛ زیرا آنها در هر سطح شغلی که باشند بر خانواده بیش از مردان تأثیر میگذارند.
-
به این روند کار متعهد باشید
از تمام نکاتی که من در اینجا بیان کردم، شروع یک کسبوکار مهمترین امر ماجراست؛ و بعد داشتن ثبات قدم درروند توسعه کار. آمار نشان میدهد که 90% همه کسبوکارها در ده سال اول شکست میخورند. دلیل آن این است که همهکسانی که کسبوکاری را آغاز میکنند، دل به کار نمیدهند. فرآیند کارآفرینی و ایجاد یک کسبوکار موفق، چالشبرانگیز است؛ شما باید بدون از دست دادن شور و اشتیاق خود، از یک مشکل به مشکلی دیگر بپرید. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، یک زن موفق در کسبوکار خواهید بود.

-
هدفمندی
اهداف همان رؤیاها هستند که با برنامه عملی و شفاف تجهیز شدهاند. اگر اهداف نوشته نشوند، دستیابی به اهداف ممکن نخواهد بود و در حد رؤیا و آرزو باقی میمانند. تحقیقات نشان میدهد زنانی که برای مدیریت شرکت و کسبوکار خود برنامهای شفاف و مرحلهبندی شده دارند موفقتر عمل میکنند. البته این ویژگی برای تمام کارآفرینها مفید است؛ اما ازآنجاکه زنان وظایف خانوادگی گستردهتری دارند، برنامهریزی به آنها کمک میکند توازن لازم را بین کار وزندگی خانوادگی برقرار کنند.
-
دقت
تشخیص خلأ در بازار که میتوان آن را از طریق کارآفرینی پر کرد اقدامی استراتژیک در هر برنامه برای کارآفرینی است. کشف نیازهایی که تاکنون پاسخ داده نشدهاند یا به میزان لازم تأمین نشدهاند کلید تولید موفق است. زنان به علت ریزبینی و دقت بالای خود نسبت به مردان توانایی بالاتری در کشف این نیازها دارند. از سوی دیگر آمارها نشان میدهد تقریباً در تمام کشورها میزان مصرف زنان بیش از مردان است به همین دلیل آنها نیازهای بازار را بهتر تشخیص میدهند و کالاهایی که تولید میکنند نیاز واقعی بازار است.
-
نگاه بلندمدت
بالاترین شدت مقاومت قبل از شکست صورت میگیرد. احتیاط و آیندهنگری جزوه ویژگیهای اصلی زنان کارآفرین است. به دلیل نگاه بلندمدت، سرسختی زنان در مواجهه با مشکلات بیشتر است. البته احتیاط باعث نمیشود زنان کارآفرین جرئت برداشتن قدم بعدی را نداشته باشند. باآنکه در سرتاسر جهان تعداد زنان کارآفرین بسیار پایینتر از مردان است اما در شرایط برابر موفقیت آنها بیشتر است. باآنکه در اکثر کشورهای جهان قوانین برای حضور زنان در عرصه اقتصاد مناسب نیست و هنوز نسبت به توانایی زنان در کارآفرینی آنطور که باید اعتماد به وجود نیامده اما روند نقشآفرینی زنان در حوزه کارآفرینی روندی رو به رشد است.
در بین 500 شرکت برتر آمریکایی، مدیر تنها 10 شرکت زن هستند. واقعیت این است که هر چه سطح مسئولیتها بالاتر میرود تعداد زنان کمتر میشود؛ اما بهتدریج تعداد آنها رو به افزایش است. در شرکتهای کوچک و متوسط شاهد حضور زنان در شغلهای ردهبالا در حد مالکیت و مدیریت هستیم.
5 نفر از موفقترین زنان کارآفرین ایرانی
-
مرضیه سنوئی محصل
مرضیه سنوئی محصل کارشناس شیمی است و در گروه کالایی صنایع غذایی فعالیت میکند و مدیرعامل شرکت داروسازی اکسیر گل سرخ است که در سال 1384 تأسیسشده است.
وی عضو فعال انجمن گیاهان دارویی، عضو هیات مدیره کانون کارآفرینان کشور، عضو انجمن حمایت از حقوق مصرفکنندگان، عضو انجمن مدیران استان خراسان، عضو هیات مدیره کانون زنان بازرگان، عضو اتحادیه صادرکنندگان کشور و … عضو شبکه ملی گیاهان دارویی، عضو و رئیس هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان داروهای گیاهی خراسان، عضو انجمن تولیدکنندگان داروهای گیاهی کشور و عضو انجمن توسعه و ترویج تولید و تجارت محصولات حلال است و دریافت گواهی عنوان واحد فناور برتر در پارکهای علم و فناوری کشور، لوح تقدیر از استانداری خراسان رضوی، تأییدیه علمی از پژوهشکده، لوح تقدیر از اتاق بازرگانی بهعنوان بانوی برتر صنعت، عنوان واحد نمونه از جهاد کشاورزی خراسان، عنوان واحد نمونه از اداره نظارت خراسان و چندین لوح و گواهینامه دیگر ازجمله موفقیتهای اوست.
-
زهره صداقت سلطانآبادی
زهره صداقت سلطانآبادی مدیرعامل مجموعهای است که در آن شاغلین همه زنان سرپرست خانوار یا زنان بد سرپرست هستند. او که در حوزه منسوجات فعالیت میکند، فوقدیپلم مدیریت کسبوکار دارد و واحد تولیدیاش را در سال 1385 تأسیس کرده است. نام شرکت اش تولیدی صداقت است و او صادقانه یاور زنانی است که مشکلات عدیدهای داشتند و حالا بانوان نسبتاً موفقی هستند و در کنار مدیرعامل خود برای رشد هر چه بیشتر واحدشان تلاش میکنند. سلطانآبادی عضو مجامع امور صنفی بانوان خیاط است و تاکنون جوایز مهمی را از استانداری خراسان گرفته است.
-
سهیلا سلحشور کردستانی
سهیلا سلحشور کردستانی دارای مدرک فوق دکترای تخصصی بیولوژی است و از فعالان شناختهشده و موفق گروهکالاییتجهیزاتپزشکیوداروییاست.
دکتر کردستانی مدیرعامل شرکت کیتوتک است که در سال 1380 تأسیس کرده و حالا از موفقترین شرکتهای این حوزه و دارای معروفیت جهانی است. سلحشور کردستانی 22 مورد اختراع ثبتشده دارد و بیش از 50 مقاله را در ژورنالها و نشریات داخلی و خارجی منتشر کرده و همچنین دو کتاب هم در حوزه کاریاش دارد.
-
رخشان بنی اعتماد
رخشان بنی اعتماد یک هنرمند تراز اول و بسیار محبوب است که همیشه در حوزه سینمای اجتماعی کارکرده و یک فیلمساز بسیار تأثیرگذار است. در فیلمهای درخشان این بانوی هنرمند و خلاق، مسائل و مشکلات بانوان بسیار واقعبینان و درست مطرح میشوند و امسال هم فیلم قصهها از ایشان بعد از مدتها اکران شد و هم در گیشه.
به این بانوی بزرگ سینما در گروه کالایی صنایع فرهنگی خلاق جایزه بانوی برتر دادهاند. بنی اعتماد کارش را از حوالی سال 1360 آغاز کرد و در مقام کارگردان، نویسنده، برنامهریز، مشاور کارگردان، دستیار کارگردان، منشی صحنه، مشاور فیلمنامه، بازیگر، تهیهکننده و سرمایهگذار فعالیت کرده و از بانوان شاخص ایرانی است.
-
فریال مستوفی
درباره فریال مستوفی در اینجا کلیات مشخصات، موفقیتها و مسئولیتهای ایشان ازنظرتان میگذرد:
تحصیلات: فوقلیسانس آمار و اقتصاد
گروه کالایی: معدن و صنایع معدنی
نام شرکت: شرکتهای هلدینگ (KDD Group)
تاریخ تأسیس شرکت: 1372
سمت: مدیرعامل
عضو:
هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (دوره هفتم)
هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (دوره هفتم)
هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (دوره هشتم)
هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (دوره هشتم)
نایبرئیس کمیسیون سرمایهگذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (دوره هفتم)
رئیس کمیسیون سرمایهگذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران (دوره هشتم)
رئیس کمیته سرمایهگذاری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران (دوره هشتم)
هیات مدیره اتاق بازرگانی ایران و چین
رئیس کمیسیون سرمایهگذاری اتاق بازرگانی ایران و چین
5 نفر از موفقترین زنان کارآفرین دنیا
-
هدا کتان
شرکتHuda Beauty
سن: 36 سال
ارزش خالص دارایی: 610 میلیون دلار
هُدا کتان پس از ترک شغل مسئول امور مالی خود در دبی، امپراطوری محصولات آرایشی خود را راهاندازی کرد. این غول صنعت آرایش که بهعنوان آرایشگر مستقل سعی داشت مژههای مصنوعی باکیفیتی برای کارش پیدا کند، مژههای مصنوعی خودش را تولید کرد. پس از استفاده کیم کارداشیان از این مژهها، همه مژههای هدا بیوتی در روز اول فروخته شد و هدا را به شخصی تبدیل کرد که همه در تلاش برای الهام گرفتن از او بودند. از آن زمان، امپراطوری زیبایی او با راهاندازی خط تولید محصولات مراقبت از پوست ویشفول، پوستی طبیعی و درخشان را به مشتریان هدیه میدهد.
-
آریانا هافینگتون
شرکت Thrive Global
سن: 70 سال
ارزش خالص دارایی: 100 میلیون دلار
آریانا هافینگتون از بنیانگذاران و سردبیر سابق وبسایت خبری موفق هافینگتونپُست است. هافینگتون پس از ایجاد یک رسانه خبری دیجیتالی، بر تولید مجموعهای از کتابها، ازجمله کتاب اخیرش “انقلاب خواب” تمرکز کرد. او همچنین سایت سلامتی ترایوگلوبال را مدیریت میکند و یک دوره ششهفتهای برای بهبود وضعیت سلامت عمومی برگزار میکند.
-
آنجی هیکس
شرکت ANGI Homeservices
سن: 47 سال
ارزش خالص دارایی: 190 میلیون دلار
یافتن یک ارائهدهنده خدمات در مواقع اضطراری کار سختی است. در چنین مواقعی با هرکسی که به شما معرفیشده تماس میگیرید و امیدوارید بهترین نتیجه را بگیرید! در همین مرحله بود که آنجی هیکس شکاف بزرگ بازار را مشاهده کرد و خدمتی را ارائه کرد که قبلاً هیچکس ارائه نداده بود. خدمت “فهرست آنجی” به شما کمک میکند تا با یک کلیک، خدمات خانگی مناسب خود را پیدا کنید!
-
جنیفر هایمِن
شرکتRent the Runway
سن: 39 سال
ارزش خالص دارایی: 300 میلیون دلار
یافتن یک بازار کوچک و اختصاصی دشوار است؛ اما جنیفر هایمن با مقرونبهصرفه کردن خرید لباسهای کت واکها برای همه اقشار جامعه، این کار را انجام داد. شما با استفاده از این طرح عضویت عالی میتوانید یک لباس خاص از یک طراح را اجاره کنید، آن را در مراسمی بپوشید و سپس آن را پس بدهید. همه این کارها فقط با یک کلیک انجام میشود.
-
ریحانا
شرکت Fenty Beauty, Fenty Skin and Savage x Fenty
سن: 32 سال
ارزش خالص دارایی: 600 میلیون دلار
شاید رابین فنتی، متخصص زیبایی و معروف به ریحانا کارش را روی صحنه موسیقی آغاز کرده باشد، اما خیلی زود به بت کارآفرینی تبدیل شد. او پس از ارائه محصولات آرایشی خود به نامی مشهور در صنعت زیبایی تبدیلشده است. او همچنین صاحب فنتیسَوِج و خانه مد فنتی است که با برند فروش کالاهای لوکس چندملیتی لوییویتونموئتهِنِسی (LVMH) همکاری میکند و تنها هنرمندی است که برندهای معتبر دیگری مانند ژیوانشی و دیور را هم میفروشد. برند فِنتی متعلق به او که اخیراً گسترشیافته است، شامل یک مجموعه مراقبت از پوست مناسب برای انواع پوست است.
نتیجهگیری
و بهعنوان نکته آخر، میخواهم اشارهکنم که ایجاد یک کسبوکار موفق و یا تبدیلشدن به یک زن کارآفرین موفق یک سرمایهگذاری یکشبه نیست؛ فرایندی است که نیازمند تلاش و مجاهدت است. اگر بتوانید به پیشرفت ادامه دهید و مشکلات کسبوکار را حل کنید، به جام طلایی دست خواهید یافت.
کارآفرین شدن آسان نیست؛ اما بسیاری از زنان کارآفرین الهامبخش ثابت کردند که با اشتیاق، تلاش و فداکاری زیاد، شما هم میتوانید امپراطوری خود را بسازید.