()

 قبل از هرچیزی بیایید افیلیت مارکتینگ را با چاشنی خیال‌پردازی، تصویرسازی کنیم.  شما هم تا به امروز از این فکر و خیال‌ها داشتید که وقتی در خانه دراز کشیده‌ایده یا لب ساحل دارید از نوشیدنی‌تان لذت می‌برید، سرمایه‌تان برای شما کار کند و اضافه‌تر هم شود؟  این همان مفهومی‌ است که آقای تیم فِریس با اسم «درآمد غیرفعال» معرفی می‌کند.

حالا به اصل مطلب برگردیم، یعنی افیلیت مارکتینگ. برای خیلی از کارآفرین‌هایی که دنبال ایجاد یک کسب‌وکارند و بازاریاب‌هایی که می‌خواهند ترافیک وب‌سایتشان را به درآمد تبدیل کنند، افیلیت مارکتینگ اصطلاحاً «فتح خوان اول» است؛ یعنی دروازه‌ای برای شروع درآمدزایی. افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش را خیلی‌ها با فروش محصولاتی نظیر دمنوش‌های رژیمی، نوشیدنی‌های گانودرما و محصولات مشابه دیگر می‌شناسند. با وجود اینکه فروش این محصولات بعضی مواقع جلوه‌ای نه‌چندان حرفه‌ای به افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش داده، اما پایداری و پیشرفت این کسب‌وکارها نیز نشان از موفقیت این مدل بازاریابی در فضای تبلیغات دارد.

خوشبختانه در حال حاضر افیلیت مارکتینگ به یکی از روش‌های موجه دیجیتال مارکتینگ در فضای تبلیغات بین‌المللی تبدیل شده و فروشندگان و ناشران بزرگی در جهان از این روش برای افزایش فروش تمامی محصولات و خدمات خود استفاده می‌کنند.  اکنون شما هم تنبلی را کنا بگذارید و اگر دوست دارید به یک روش نوین کسب‌وکار خود‌را گسترش دهید با تیم iNextPro تا پایان این مقاله همراه شوید!

هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید
هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید

افیلیت مارکتینگ چیست؟

فرض کنید که شما یک وب‌سایت پربازدید دارید و هر روز کلی کاربر برای خواندن مطالب جدید (یا به هر دلیل دیگری) به وب‌سایت شما سر می‌زنند. شما هم در لا‌به‌لای مطالب یا در گوشه و کنار وب‌سایتتان، محصولات یا خدمات مجموعه دیگری را تبلیغ (پروموت) می‌کنید. حالا اگر یک کاربر از طریق تبلیغات موجود در وب‌سایت شما از آن مجموعه خرید کند، شما در حقیقت افیلیت مارکتینگ انجام داده‌اید و به ازای هر خرید، مبلغی بابت کمیسیون (پورسانت) دریافت خواهید کرد.

دو تا نکته را مد نظرتان داشته باشید: اول اینکه شما کمیسیون را تنها زمانی دریافت خواهید کرد که کاربر از طریق وب‌سایت شما خرید انجام دهد و دو اینکه در این معامله، وب‌سایت شما یک معرف یا Affiliate به حساب می‌آید.

در واقع، افیلیت مارکتینگ مدلی از تبلیغات است که در آن شرکت‌ها  به ناشران برای فروش و یا ایجاد فرصت‌های فروش (لید) پول پرداخت می‌کنند.  ناشرانی که در این نوع تبلیغات شرکت می‌کنند، همکاران فروش نام دارند و کمیسیون مشخصی برای به سرانجام رساندن یک اقدام از جانب مشتری دریافت می‌کنند.

هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید
هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید

جایگاه افیلیت مارکتینگ در جهان بازاریابی

چرا باید این موضوع برای شما مهم باشد؟ چون می‌خواهیم خودتان هم ببینید که این روزها خیلی از بازاریاب‌ها و کارآفرینان در سراسر دنیا دارند با روش افیلیت مارکتینگ درآمدهای بزرگی به دست می‌آورند. افیلیت مارکتینگ هرچند یک روش نسبتا نوین بازاریابی است، اما به دوران پیش از اینترنت بازمی‌گردد. این جهان بازاریابی دیجیتال، داشبوردهای تحلیل و کوکی‌ها بوده که این صنعت را به صنعتی میلیارد دلاری تبدیل نموده است. در فضای بازاریابی دیجیتال، شرکتی که برنامه همکاری در فروش را پیاده می‌کند، می‌تواند به رهگیری لینک‌هایی بپردازد که فروش را ایجاد کرده‌اند و از طریق تحلیل‌های داخلی متوجه شود که چه میزان از این لینک‌ها به فروش تبدیل شده‌اند. در حال حاضر استفاده از اینترنت به عنوان بستر همکاری در فروش افزایش یافته است. برای مثال آمازون پلتفرم همکاری در فروش ویژه خود را دارد، جایی که بلاگرها و وب‌سایت‌ها تشویق می‌شوند لینک‌های صفحات آمازون برای محصولات مربوط به خود را قرار دهند و به‌ازای هر فروش کمیسیون خود را دریافت کنند.

 وب‌سایت استاتیستا (Statista) یک مرجع جهانی برای آمارها و گزارش‌های دنیای تجارت است و در بیش از 10 کشور دنیا فعالیت می‌کنید. طبق گزارش این مرجع، میزان کسب درآمد از بازاریابی افیلیت در سال 2017 در آمریکا بیش از پنج میلیارد دلار بود و تا سال 2022 قرار است به بالای هشت میلیارد دلار برسد.

برای مثال در فروش کتاب، شما می‌توانید با دانش برنامه‌نویسی، بستر مناسبی برای ایجاد لینک‌های مجزا برای فروشنده‌های مختلف را فراهم کنید و بعد آن‌ها را قانع کنید که از لینک‌های اختصاصی خود برای فروش کتاب شما استفاده کنند و در دریافت کمیسیون نیز به شما اعتماد کنند. برای انجام این کار بهتر است مراحل بعدی را نیز دنبال کنید.

هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید
هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید

چه کسانی افیلیت یا بازرگان هستند؟

افیلیت: قبل از همه چیز این را بگویم که به افیلیت (معرف)، منتشرکننده یا (Publisher) هم می‌گوییم. فرقی ندارد که افیلیت یک فرد یا یک سازمان رسمی باشد. کاری که این افراد یا سازمان‌ها می‌کنند این است که محصولات یا خدمات مجموعه دیگری را با تولید محتوای جذاب برای کاربرانشان تبلیغ می‌کنند.

لازم است بدانید:  اگر قرار است افیلیت مارکتینگ را شروع کنید، حتماً سعی کنید محتوایی که روی وب‌سایتان است با خدمات یا محصولات وب‌سایت صاحب خدمات در یک حوزه باشد. یعنی اگر وب‎سایت شما در مورد ابزار کوهنوردی است و می‌خواهید لوازم شنا تبلیغ کنید، احتمال زیاد نتیجه چندانی نخواهید گرفت.

وقتی محصولاتی که تبلیغ می‌کنید با محتوای خودتان همراستا باشد، کاربران اعتماد بیشتری به شما می‌کنند چون این تصور برایشان پیش می‌آید که شما در این زمینه شخص قابل اعتماد و باتجربه‌ای هستید.

بازرگان(سازنده اثر): قاعدتاًً محصول یا خدماتی که توسط افیلیت تبلیغ می‌شود باید یک خالق و سازنده داشته باشد. در واژه‌نامه تخصصی افیلیت مارکتینگ، از کلمه «بازرگان» به انگلیسی Merchant یا همان سازنده برای اشاره به این شخص یا مجموعه استفاده می‌کنیم. بازرگان‌ها به افراد یا مجموعه‌هایی که برای برندشان خریدار پیدا می‌کنند، یک درصد مشخصی سود می‌دهند. افیلیت معامله کاملاً برد- برد است، هم محصول سازنده اثر فروش می‌رود و هم تبلیغ کننده بدون تولید و هرینه سود خودش را خواهد گرفت.

هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید
هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید

چگونه از افیلیت مارکتینگ کسب درآمد کنیم؟

و حالا شما که در این داستان نقش یک افیلیت را دارید تنها زمانی به سودتان می‌رسید که کاربرتان (کاربری که از وب‌سایت شما هدایت شده) تعاملی با فروشنده داشته باشد. این تعامل می‌تواند یک کلیک ساده، ثبت اطلاعات در یک فرم یا خرید یک محصول باشد. اگر بخواهم کمی تخصصی‌تر بگویم، افیلیت مارکتینگ معمولا «مبتنی بر عملکرد» یا همان Performance-based است؛ یعنی شما به عنوان افیلیت زمانی به درآمد می‌رسید که کاربرتان وارد تعامل با وب‌سایت فروشنده شود.

کسب درآمد از ایفیلیت مارکتینگ به سه روش زیر اتفاق می‌افتد:

  • پرداخت به ازای سرنخ (PPL): بین کاربر عادی و مشتری، دوره‌ای به اسم سرنخ (lead) وجود دارد. سرنخ کسی است که مثل کاربر عادی غریبه و بی‌تفاوت نیست و کمی با کسب و کار شما آشنایی دارد، اما مشتری هم نیست که بخواهد خرید کند؛ شما فقط کمی اطلاعات از این سرنخ دارید (مثلا آدرس ایمیل یا شماره تماس) و دارید سعی می‌کنید که او را به یک مشتری تبدیل کنید. حالا دیگر می‌دانید که سرنخ چیست. یکی از راه‌های کسب درآمد در افیلیت مارکتینگ هم ایجاد سرنخ برای سازنده است. مثلا کاری می‌کنید که کاربران اطلاعاتشان را در یک فرم وارد کنند، دوره آزمایشی (trial) یک محصول را تست کنند و…
  • پرداخت به ازای خرید (PPS) : این مورد هم که دیگر واضح است. افیلیت به ازای هر خریدی که برای سازنده ایجاد می‌کند سود می‌گیرد. این مدل رایج‌ترین نوعِ افیلیت مارکتینگ است چون تقریباً همه ریسک را افیلیت متقبل می‌شود.
  • پرداخت به ازای کلیک (PPC) : در این مدل، افیلیت به ازای هر کلیکی که برای سازنده به دست می‌آورد، درآمدزایی می‌کند و دیگر مهم نیست که این کلیک‌ها منجر به فروش یا ایجاد سرنخ شده یا نه (در مورد سرنخ بیشتر توضیح خواهم داد.) البته بهتر است همین الان بگویم که درآمدزایی با افیلیت مارکتینگ با این مدل دیگر خیلی رایج نیست چون تقریباً همه ریسک را پای سازنده محصول می‌اندازد.
هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید
هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید

 7 گام برای شروع افیلیت مارکتینگ

اگر برای اولین بار می‌خواهید این کار را شروع کنید و یا می‌خواهید خودتان را در این مسیر تقویت کنید، جای درستی آمده‌اید چون الان می‌خواهیم قدم به قدم باهم پیش برویم و ببینم که چطور می‌توانید افیلیت مارکتینگ را شروع کنید.

  1. یک پلتفرم انتخاب کنید.
  2. مخاطبانتان را به دست بیاورید.
  3. با یک مجموعه همکاری‌تان را شروع کنید.
  4. محصولی که می‌خواهید پروموت کنید را انتخاب کنید.
  5. محتوایی تولید کنید که بتواند محصولتان را بفروشد.
  6. مسیرتان را بهینه‌سازی و پیگیری کنید.
  7. و این هم از درآمد شما!

معمولاً دیگران(شما که مقاله ما را مطالعه می‌کنید نه!) اینطور فکر می‌کنند که اگر یک محصول را پیدا کرده و برای کاربران پروموت کنند، دیگر افیلیت مارکتینگ انجام داده‌اند و باید درآمدی داشته باشند. اما در واقعیت باید دقت و پیگیری بیشتری داشته باشید تا به مرحله درآمدزایی برسید.  برای پیاده‌سازی یک برنامه‌ی همکاری در فروش، شرکت فروشنده (تبلیغ‌دهنده) باید به تعیین شرایطی بپردازد که برنامه‌ی همکاری در فروش بر اساس آن شکل می‌گیرد. این موضوع تجربه و ساختارهای پیاده‌سازی مهمی را طلب می‌کند و تامین این موارد برای ایجاد برنامه‌ی افیلیت مارکتینگ موفق اهمیت دارد. در ادامه می‌خواهیم این مسیر را قدم به قدم به قدم طی کنیم.

انتخاب پلتفرم

برای تبدیل شدن به یک افیلیت باید اثرگذار باشید. بهترین راه این است که یک وب‌سایت، بلاگ یا صفحه ایجاد کرده و در مورد موضوعی خاص فعالیت کنید تا به مرور زمان، کاربران شما را به عنوان فردی تأثیرگذار در این زمینه بشناسند. فرقی ندارد که می‌خواهید در مورد بازار و اقتصاد بنویسید یا غذای گربه و یا حتی سلامت فیزیکی؛ چیزی که مهم است این است که روی یک حوزه متمرکز بمانید تا روی مخاطبتان تأثیر بگذارید.

هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید
هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید

به دست‌آوردن مخاطب

بزرگ‌ترین سرمایه هر بلاگ یا وب‌سایت، مخاطب‌هایی‌هستند که تعدادشان زیاد است و با محتوای بلاگ درگیر می‌شوند. مخاطب‌هایی که مطالب شما را خوانده و با آن‌ها درگیر شوند و حتی به اشتراک بگذارند در حقیقت تضمین کسب درآمد از افیلیت مارکتینگ است. برای اینکه چنین مخاطبانی به دست بیاورید اول باید هدف‌گذاری یا Targeting انجام بدهید. مخاطب هدفتان را می‌توانید با بررسی رقبا، نظارت کردن ترافیک وب‌سایت خودتان و تحقیق دست اول، مثلاً تماس با کسانی که در سایت شما ثبت‌نام کرده‌اند، پیدا کنید.

وقتی مخاطبتان را شناختید دیگر می‌توانید حدس بزنید که چه نوع محتوایی می‌تواند برای این گروه از مخاطبان جذاب باشد. حالا این نوع از محتوا را با هرروشی به دستشان برسانید. یعنی دلیلی به مخاطبتان بدهید تا محتوای شما را بخواند تا آن‌ها هم دلیلی برای خرید محصولات پیشنهادی شما داشته باشند.

شروع با همکاری

حالا وقت آن است که با یک مجموعه وارد گفت‌وگو شوید تا بدانید که اصلاً چنین برنامه‌ای دارند یا نه! برای اینکه همکاری آسان و پرسودی داشته باشید، حتماً با ما شروع کنید. ما در iNextPro مجموعه‌های بسیاری از آموزشی ناب داریم که می‌‎تواند کسب‌وکار شما و بقیه مشتریان را متحول کند. این دوره‌ها با زبان ساده، جذاب و به همراه مثال و نمونه آماده شده‌اند تا دیگر جایی برای ابهام و تردید نماند.

پروموت کردن محصول

انتخاب محصول صحیح، همکاری با مجموعه مناسب، ایجاد و حفظ روابط و همچنین انتشار مطالب مناسب و مفید همگی از لازمه‌های افیلیت مارکتینگ هستند.

پیش‌تر گفتیم که اگر کسی در حوزه‌ خاصی متمرکز باشد، برای خود اعتماد بیشتری جلب می‌کند. حالا با توجه به حوزه‌ای که فعالیت می‌کنید می‌توانید محصولی مرتبط را برای تبلیغ انتخاب کنید. مثلاً اگر یک تولیدکننده محتوا هستید، می‌توانید روی دوره تولید محتوای نوین همکاری در فروش داشته باشید.

این دو نکته را آویزه گوشتان کنید:

هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید
هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید
  1. لطفاً فقط محصولاتی را پیشنهاد بدهید که آشنایی کامل با آن‌ها دارید. اگر نمی‌دانید که محصول چطور جنسی است و یا اصلاً برای مشتری می‌تواند مفید باشد یا نه، آن را پروموت نکنید. چون از نگاه مخاطب، شما معرف و ضامن این محصول هستید و این یعنی مستقیما اعتبار خودتان را گرو گذاشته‌اید!
  2. هیچ‌وقت مستقیماً به مخاطبان نگویید که یک محصول را بخرند. همیشه محصولات را بر اساس تجربه‌ای که داشته‌اید و کارهایی که کرده‌اید پیشنهاد بدهید. شما توضیحات لازم را بدهبد و مطمئن باشید «خوشش بیاد، خودش میاد!»

سه مولفه برای اینکه بفهمیم محصولی مناسبی برای پروموت، انتخاب کرده اید:

مخاطب:  آیا این محصول برای مخاطبان من جذابیت دارد؟

ارزش محصول:  آیا همین محصول را به بهترین دوست‌تان هم پیشنهاد می‌کنید؟

سوددهی:  آیا پیشنهاد کردن این محصول می‌تواند رقابت خوبی ایجاد کرده و کاربران را به مشتری تبدیل کند؟

تولید محتوای مناسب

حتما تا الان متوجه شده‌اید، برای این که بهترین نتیجه را از افیلیت مارکتینگ بگیرید باید محتوایی خلاقانه و مفید تولید کنید که بتواند محصولات شما را به بهترین شکل به مخاطبان نشان دهد. مثلاً می‌توانید مقاله‌هایی در وبلاگتان بنویسید، نمودارهای مقایسه درست کرده و مزایا و معایب محصولات مشابه را به تصویر بکشید؛ با بقیه کاربران و هواداران و حتی مشتریان تعامل داشته باشید تا نظرات متفاوتی در مورد یک محصول خاص به دست آورده و در اختیار کاربران قرار بدهید. هر نوع محتوایی که تولید می‌کنید، حتماً به این دقت داشته باشید که مطالبتان به‌روز، دسته اول و مفید بوده و به محصول مورد نظرتان اشاره کند. باز هم تاکید می‌کنم! محصولاتی که خودتان شخصاً استفاده نکرده‌اید را هیچ وقت به کاربران پیشنهاد ندهید!

هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید
هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید

بهینه سازی مسیر

متوجه شده‌اید این روز‌ها وقتی وارد وب‌سایتی می‌شوید، همان اول کوکی‌های وب‌سایت به شما نمایش داده می‌شود؟ معمولاً گزینه‌ای به اسم Accept Cookies یا مواردی مشابه وجود دارد که باید رویش کلیک کنید.

وقتی کاربر وب‌سایت شما روی لینکی که به او داده‌اید کلیک می‌کند، یکی از این کوکی‌ها روی مرورگرش فعال می‌شود تا تعاملاتی که با وب‌سایت سازنده داره قابل ردیابی باشد. وقتی تعامل کاربر با وب‌سایت سازنده نهایی می‌شود (مثلا کاربر آدرس ایمیلش را می‌دهد یا خرید می‌کند)، سازنده می‌تواند به راحتی این تعامل را پیگیری کرده و آن را به شما نسبت بدهد (چون به هر حال کاربر از طریق لینک شما آمده است). پرداخت نهایی هم با ردیابی همه این تعاملات و تراکنش‌ها انجام می‌شود. شما هم به عنوان افیلیت باید همیشه پیگیر این موارد باشید تا بدانید که چه چیزهایی باعث فروش بیشتر شما شده و چه مواردی را می‌توانید بهینه‌سازی کنید. همکاران فروش، بازدیدکننده‌ها را از طریق لینک‌ها یا بنرها به صفحه‌ی مورد نظر خود هدایت می‌کنند و مخاطبان را به انجام عمل مشخصی متقاعد می‌سازند. اگر این افراد به انجام عمل تعیین‌شده، نظیر خرید محصول یا خدمت بپردازند، شرکت تبلیغ‌دهنده کمیسیون توافق شده را به همکار فروش می‌پردازد، مبلغی که می‌تواند پنج تا ده درصد قیمت فروش نهایی باشد. اینکه بدانید دقیقا چه نوع محتوایی بیشترین جذابیت را برای کاربران شما داشته می‌تواند نقشه راه خوبی برای فعالیت‌های بعدی‌تان در زمینه افیلیت مارکتینگ باشد.

به دست آوردن درآمد

 حالا در بهترین و لذت‌بخش‌ترین مرحله از کار هستید که مشتری و کاربران زیادی برای سازنده ایجاد کرده‌اید و می‌خواهید به ازای کارتان، پرداخت داشته باشید. این پرداخت‌ها معمولاً به صورت ماهیانه یا هفتگی انجام می‌شود، ولی فرمول و قانون خاصی ندارد بستگی به توافق شما دارد.

مزایا و معایب افیلیت مارکتینگ

افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش نوعی همکاری بر مبنای سود دوطرفه بین برندها و ناشران است که در سال‌های اخیر بسیار رایج شده است. در این روش ناشر محصولات یا خدمات برند را در فضای محتوایی خود تبلیغ می‌کند و به ازای کسب نتایج مورد نظر برند، مبلغی را دریافت می‌کند. این نتایج می‌توانند چیزهایی از قبیل فروش محصول، نصب یا ثبت نام کاربران در اپلیکیشن و غیره باشند. هر زمان که کاربری تبلیغ برند را در وبسایت یا فضای ناشر ببیند و اقدامی روی آن انجام دهد، پلتفرم افیلیت مارکتینگ این اتفاق را رهگیری و به برند گزارش می‌کند تا کمیسیون ناشر برای او لحاظ شود. این کمیسیون می‌تواند مبلغی درصدی یا ثابت به ازای هر کلیک، خرید، نصب یا ثبت نام در اپلیکیشن و غیره باشد. اگرچه افیلیت مارکتینگ مزایای بسیاری برای برندها و ناشران دارد، اما در کنار این مزایا می‌تواند معایبی هم داشته باشد پس برای کامل کردن اطلاعاتتان در مورد افیل مارکتینگ با ما تا آخر این مقاله همراهی کنید.

هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید
هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید

مزایای افیلیت مارکتینگ

  1. از مهم‌ترین مزایای افیلیت مارکتینگ برای برندها این است که با هر بودجه‌ای به فضای تبلیغاتی دسترسی پیدا ‌کنند و بتوانند از این طریق فروش خود را افزایش دهند.
  2. برندها از طریق افیلیت مارکتینگ می‌توانند مشتریان بیشتری به دست بیاورند، بدون این که مبلغ خیلی زیادی برای یافتن و تبدیل آن‌ها به مشتری پرداخت کنند.
  3. پلتفرم‌های افیلیت مارکتینگ آمارهای دقیقی را از فضاهای تبلیغاتی افیلیت‌ها یا ناشران جمع‌آوری می‌کنند و آن را بدون هزینه‌ی اضافی در اختیار برند می‌گذارند. برندها می‌توانند از این اطلاعات برای تحلیل رفتار مشتریان خود بهره ببرند.
  4. مشارکت در برنامه‌های افیلیت مارکتینگ راهکار آسانی برای ناشران است که از فضای موجود خود در وب کسب درآمد کنند. به این ترتیب، ناشران نیازی به صرف وقت و هزینه برای پیدا کردن مشتری تبلیغات ندارند و از طرف دیگر به خاطر وجود واسطه‌ای به نام کارگزار یا پلتفرم افیلیت مارکتینگ نگران دریافت وجه خود نخواهند بود.
  5. اجرای تبلیغات به شیوه‌ی افیلیت مارکتینگ هزینه‌ی چندانی برای ناشر ندارد و معمولاً ثبت نام در پلتفرم‌های افیلیت مارکتینگ رایگان است.
  6. همکاران فروش در این روش کارمند و رئیس خودشان هستند، در واقع از این طریق می‌توانند فضای خود در وب را به درآمدزایی برسانند، از بستن قراردادهای دست‌وپاگیر طولانی مدت با یک برند خودداری کنند و با صرف ساعت‌های محدودی در کار درآمد خوب ۲۴ ساعته به دست آورند.
  7. همکاران فروش یا افیلیت‌ها لازم نیست نگران پشتیبانی از مشتریان، حسابداری و دردسرهای دیگر فروش اینترنتی باشند، چون در افیلیت مارکتینگ این مسئولیت‌ها به عهده‌‎ی برند یا کارگزار افیلیت است؛ تنها کاری که همکار فروش لازم است انجام دهد، تبلیغ و فروش محصول یا خدمات است.
  8. همکار فروش می‌تواند به درآمد حاصل از افیلیت مارکتینگ به چشم درآمد جانبی نگاه کند و در کنار آن روش‌های درآمدزایی دیگری نیز داشته باشد. تنها با داشتن یک لپ‌تاپ و ارتباط اینترنت و مقداری دانش فنی IT هر کسی می‌تواند در هر کجا که هست ناشر افیلیت شود و از این طریق درآمد به دست بیاورد.
  9. از مهم‌ترین مزایای افیلیت مارکتینگ برای مشتریان نیز این است که نیازی ندارند برای خرید به فروشگاه‌های فیزیکی برند یا مراکز خرده‌فروشی بروند و می‌توانند از این طریق از فروش اینترنتی محصول یا ارائه‌ی خدمات به صورت آنلاین مطلع شوند و از آن بهره ببرند

مواردی که ذکر شد تنها بعضی از مزایای افیلیت مارکتینگ برای همه‌ی طرف‌های درگیر در این فرایند بود. حال وقت رسیدگی به معایب افیلیت مارکتینگ است!

هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید
هرآنچه باید از افیلیت مارکتینگ (همکاری در فروش) بدانید

معایب افیلیت مارکتینگ

  1. در افیلیت مارکتینگ این احتمال وجود دارد که برند ناچار شود هزینه‌های زیادی برای راه‌اندازی و پشتیبانی سیستم بپردازد و از طرف ناشران نیز کمیسیون‌های بالایی درخواست شود.
  2. همکاران فروش ممکن است برای بالا بردن کمیسیون فروش خود از تقلب یا روش‌های غیراخلاقی برای تبلیغات محصول و سرویس استفاده کنند. این روش‌ها شامل چیزهایی نظیر اطلاعات اغراق‌آمیز و نادرست درباره‌ی محصول، تخفیف، خدمات پس از فروش و غیره باشد. در چنین حالتی معمولاً مشتری از برند خرید می‌کند اما سپس شکایت کرده و درخواست مرجوع کردنش را دارد.
  3. در حالتی که هدف برند نصب گرفتن برای اپلیکیشن خود است، احتمال دارد که افیلیت‌ها نصب یا کاربران غیرواقعی ایجاد کنند. داشتن اطلاع از روش‌های تقلب در تبلیغات دیجیتال و چگونگی پیش‌گیری از آن‌ها می‌تواند از این نوع تقلب جلوگیری کند.
  4. برندهای متقلب ممکن است بدون اطلاع دادن به ناشر افیلیت برنامه‌ی همکاری در فروش را خاتمه بدهند و کمیسیون ناشر را نیز نپردازند.
  5. برندها ممکن است برای جذب ناشران زیاد برای افیلیت مارکتینگ در ابتدا قول کمیسیون‌های بسیار بالا بدهند، اما مدتی بعد این کمیسیون‌ها را کاهش بدهند.
  6. سارقان لینک ممکن است لینک‌های افیلیت را بدزدند و به جای ناشر افیلیت کمیسیون دریافت کنند.
  7. ناشران افیلیت ممکن است از روش‌های متقلبانه برای جذب مشتری استفاده کنند، یا به طور غیرقانونی از نام و اعتبار برند بهره ببرند.

با وجود همه‌ی این معایب افیلیت مارکتینگ همچنان یکی از پرطرفدارترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ در جهان است، زیرا اغلب این مشکلات راه حل دارند. وجود یک کارگزار یا سیستم افیلیت مارکتینگ مطمئن، می‌تواند این معایب را رفع کند و واسطه‌ای بی‌طرف و قابل اعتماد برای طرفین درگیر باشد. انتخاب این واسطه بسیار مهم است و لازم است که متخصصان بازاریابی درباره‌ی امکانات و شرایط همکاری آن‌ها تحقیق مبسوط انجام دهند.

از ایفیلیت مارکتینگ چقدر می‌توان درآمد کسب کرد؟

این امر هم مانند دیگر کار‌های بیزنسی بستگی به تلاش و نوع تفکر فرد دارد؛ بگذارید با یک مثال ماجرا را ادامه دهیم! شخص اول هر روز 500 هزار تومان از طریق افیلیت مارکتینگ درآمد دارد اما از طرف دیگر، 480 هزار تومان برای به دست آوردن مشتری برای سازنده خرج می‌کند (چون از راه‌های پولی و تبلیغاتی برای پروموت کردن استفاده می‌کند). شخص دوم بدون داشتن هزینه اضافه و تبلیغات و فقط از طریق تولید محتوای موثر، هر روز میانگین 50 هزار تومان از طریق افیلیت مارکتینگ به دست می‌آورد.

پس به یاد داشته باشید که مسئله مهم در افیلیت مارکتینگ، به دست آوردن سود خالص است، نه درآمد کل. حالا اینکه سود خالص شما در انتهای ماه چقدر است بستگی به این دارد که در چه زمینه‌ای فعالیت می‌کنید، با چه پلتفرم‌هایی مشغول پروموشن هستید و اصلاً چقدر مشتری و هوادار دارید.

نتیجه گیری

در دنیای بازاریابی آنلاین هر روز هرکسی نظریه‌ای ارائه می‌دهند؛ یک روز می‌شنوید که می‌گویند دیگر بازاریابی با ایمیل دمده شده، روز بعد همین نظر درباره پیامک پیشنهاد می‌دهند و… . یک روز هم همین حرف در مورد افیلیت مارکتینگ زده شد. اما اصلا اینطور نیست!

در دنیای دیجیتال (و حتی خارج از آن) همه چیز در حال پیشرفت و تکامل است و هیچ چیز ثابت نمانده و نخواهد ماند. روشی که امروز جواب می‌داد ممکن است فردا پاسخگو نباشد و صد البته افیلیت مارکتینگ هم از این قاعده مستثنی نیست. اگر سوال، پیشنهاد و انتقادی از این موضوع باقی مانده با ما در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید تا ما در اسرع وقت پاسخگوی شما باشیم.

این مقاله چقدر مفید بود؟ با کلیک روی ستاره ها رتبه بده تا بدونیم چه مدل مقالاتی بنویسیم...

میانگین امتیاز / 5. تعداد آراء: