()

حتماً تا به امروز نام کمپین تبلیغاتی به گوشتان خورده است! در اصل کمپین‌های تبلیغاتی، همان چیزی هستند که باعث شده‌اند بازاریابی با تبلیغات عجین شود. اینکه صبح زود با صدای ترانه تبلیغاتی شرکت صباح از تلویزیون بیدار می‌شویم، در مسیر رسیدن به محل کار تبلیغات «لیمو شو بدم! هلو شو بدم!» عالیس را هم‌زمان با پخش رادیو ایران، زمزمه می‌کنیم و در زمان استراحتِ ظهر با پست‌های اینستاگرامی و تبلیغاتی فود‌اسپای همراه می‌شویم، این یعنی ما هم عضوی از مخاطبان هدف یک کمپین تبلیغاتی موفق هستیم!

در این مقاله به ساده‌ترین زبان ممکن به شما مسیر ایجاد و موفقیت کمپین تبلیغاتی‌تان را با پاسخ دادن به سؤالات زیر، نشان می‌دهیم:

  • کمپین تبلیغاتی چیست؟
  • هدف از ایجاد کمپین تبلیغاتی چیست؟
  • کمپین‌های تبلیغاتی موفق دنیا از چه تکنیک‌هایی استفاده کردند؟
  • چرا از کمپین تبلیغاتی استفاده می‌کنیم؟
  • چگونه کمپین تبلیغاتی موفقی داشته باشیم؟
  • چگونه کمپین تبلیغاتی باعث موفقیت ما در بازاریابی می‌شود؟

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین به معنی جمع و گروه است؛ اما اگر اعضایی این گروه، به‌جای انسان‌ها، روش‌های مختلف تبلیغاتی هستند، این به یک کمپین تبلیغاتی تبدیل می‌شود! مثلاً اعضای یک کمپین تبلیغاتی موفق، این‌ها هستند:

  • ایمیل مارکتینگ
  • بازاریابی تلفنی
  • تبلیغات محیطی، (چاپ بنر)
  • سئو و تبلیغات در گوگل
  • تبلیغات ویدیویی

همه آن‌ها دورهم جمع شده‌اند و در مورد یک موضوع مهم صحبت می‌کنند: چطور مشتریان را قانع به خرید کنیم! در همین هنگام هرکدام از اعضا وظیفه محول شده خود را برمی‌دارد! پس اگر خیلی خلاصه کمپین تبلیغاتی را تعریف کنیم:

کمپین تبلیغاتی، ساخته‌شده از چندین نوع فعالیت تبلیغاتی مختلف است که به‌صورت هم‌زمان و یکپارچه، باید پیام تبلیغاتی شمارا به مخاطبان هدف برسانند.

هدف کمپین‌های تبلیغاتی چیست؟

کمپین‌های تبلیغاتی هدف‌های متفاوتی را دنبال می‌کنند. شاید یک‌بار هدف کمپین، افزایش فروش یک مجموعه باشد، یک‌بار افزایش فروش یک محصول خاص و یا شاید فقط هدف برندسازی و افزایش آگاهی مخاطبان از نام برندی که تازه‌پا درصحنه رقابت گذاشته است.

وقتی شما در زمان مشاهده تلویزیون، شنیدن رادیو، چک کردن اینستاگرام و تلگرام، وب‌گردی و حتی کار با اپلیکیشن‌های موبایل و… همیشه با تبلیغات شرکتX  روبرو می‌شوید، این موضوع هیچ ربطی به قانون جذب و… ندارد! بلکه این یعنی شما در مقابل یک کمپین تبلیغاتی هستید. کمپینی که از راهکارهایی مثل:

  • تبلیغات موبایلی
  • تبلیغات در سطح وب
  • تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی
  • تبلیغات تلویزیون و رادیو

برای رسیدن به هدف خود استفاده می‌کند؛ بنابراین درنهایت؛ زمانی که شما برای کسب‌وکار خود در اینستاگرام تبلیغ می‌کنید، صرفاً یک تاکتیک بازاریابی را مورداستفاده قرار داده‌اید؛ اما زمانی که تبلیغ کسب‌وکار خودتان را علاوه بر این شبکه اجتماعی، از طریق ایمیل، تلویزیون، بنرهای سطح شهر و… به اجرا بگذارید، یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی کرده‌اید.

۱۰ کمپین تبلیغاتی موفق

صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
  1. نایکی: فقط انجامش بده

آیا می‌دانستید زمانی بوده که محصولات نایکی تنها مختص دوندگان ماراتن بوده است؟ بعد از مدتی، موج تناسب‌اندام در دنیا به راه افتاد و کارشناسان فروش نایکی می‌دانستند که باید از این موقعیت استفاده کنند تا از رقیبشان، ریباک (Reebok)، پیشی بگیرند. در آن زمان فروش کفش ریباک بیش‌تر از نایکی بود. این‌گونه بود که در دهه‌ی 80 میلادی نایکی کمپین تبلیغاتی «فقط انجامش بده!» را خلق کرد.

در سال ۱۹۸۸، فروش نایکی ۸۰۰ میلیون دلار بود ولی در سال ۱۹۹۸ این عدد به ۹.۲ میلیارد دلار رسید. «فقط انجامش بده» کوتاه، دل‌نشین و در بین مردم فراگیر بود. مردم هرکجا که در حال ورزش کردن بودند می‌توانستند آن را حس کنند و البته امروزه هم مردم این حس را می‌توانند لمس کنند. «می‌خواهی ۵ مایل بدوی؟ فقط انجامش بده!»

این شعاری است که می‌تواند به همه‌ی ما مربوط شود. محرکی است که باعث می‌شود خودمان را به چیزی فراتر از محدودیت‌هایمان ترغیب کنیم. پس وقتی می‌خواهید بهترین راه را برای معرفی برندتان پیدا کنید باید از خودتان این سؤال را بپرسید که قرار است چه مشکلی را برای مشتری‌هایتان حل کنید؟ محصول یا خدمات شما چه راه‌حلی ارائه می‌دهد؟ با استفاده از انتقال پیام به مشتری‌ها برای فروش، می‌توانید یک رابطه‌ی احساسی با آن‌ها برقرار کنید که به‌سادگی آسیب پذیر نیست.

صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
  1. فولکس واگن: به کوچک بودن فکر کن!

خیلی از شرکت‌ها و متخصصین بازاریابی فولکس‌واگن (Volkswagen) را با عنوان «به کوچک بودن فکر کن» یاد می‌کنند. در سال ۱۹۶۰ یک گروه تبلیغاتی بزرگ تصمیم گرفت به این سؤال پاسخ بدهد که: چطور می‌توان طرز فکر مردم را در مورد یک ملت تغییر داد؟

برای مثال، آمریکایی‌ها همیشه تمایل داشتند ماشین‌های بزرگ تولید خودشان را خریداری کنند به‌طوری‌که حتی ۱۵ سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم هم اغلب آن‌ها علاقه‌ای به خرید خودروهای کوچک آلمانی نداشتند. حال این سؤال مطرح می‌شود که تبلیغات فولکس‌واگن چطور نظر آن‌ها را عوض کرد؟ آن‌ها دقیقاً به انتظارات مردم توجه کردند.«شما فکر می‌کنید محصولات ما کوچک هستند؟ بله، دقیقاً همین‌طور است.» آن‌ها هیچ‌وقت تلاش نکردند تا آن چیزی را که نبودند نمایش بدهند.

مهم‌ترین درسی که می‌توان از این کمپین تبلیغاتی گرفت این است که سعی نکنید محصول، شرکت یا خدماتتان را در قالب چیزی که نیست معرفی کنید، چون مشتری‌ها به‌درستی تشخیص می‌دهند و قضاوت می‌کنند.

صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
  1. مارلبورو: انسان مارلبورویی

تبلیغ انسان مارلبوروییِ این شرکت که از سال ۱۹۵۵ شروع شد، نشان داد یک برند با خلق و نمایش یک سبک زندگی حول محصولات خود می‌تواند تا چه اندازه قدرت پیدا کند. «آیا می‌خواهید یک فرد آزادباشید؟ می‌خواهید قوی باشید؟ آیا دوست دارید محدودیت‌ها را کنار بگذارید؟» این تعریفی بود که آن‌ها از یک انسان مارلبورویی ارائه دادند.

این تبلیغات موفق بودند چون یک زندگی ایده‌آل را به تصویر می‌کشید که خیلی‌ها آرزو داشتند آن را تجربه کنند. پس فکر کردن به نیازهای زندگی مردم یا آنچه برای داشتن یک زندگی ایده آل به آن احتیاج دارند یکی از راه‌های موفقیت است.

صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
  1. گروه فرآوری شیر کالیفرنیا: شیر داری؟

این گروه با استفاده از شعار «شیر داری؟» توانستند فروش شیر در کالیفرنیا را تنها طی یک سال ۷ درصد افزایش دهند؛ اما این پایان داستان نبود و این شعار از مرزها عبور کرد و تا امروز هم می‌توانید میلیون‌ها شعار را با عنوان «فلان محصول راداری؟» ببینید؛ اما به این نکته توجه کنید که هدف این شعار اصلاً کسانی که شیر مصرف نمی‌کنند نبود و تنها روی مشتری‌های قبلی سرمایه‌گذاری می‌کرد. پس، لازم نیست همیشه به دنبال مشتری‌های جدید برای خدمات یا محصولات خود باشید. گاهی باید مشتری‌های فعلی خود را به استفاده‌ی بیش‌تر از محصولاتتان ترغیب کنید؛ درواقع باید کاری کنید که مشتری‌های شما حامی‌تان باشند و از محصول و خدمات شما لذت ببرند.

صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
  1. داو: زیبایی واقعی

«دنیایی را تصور کنید که در آن زیبایی منبع اعتمادبه‌نفس باشد، نه اضطراب.» این جمله درواقع شعار کمپین تبلیغاتی شرکت داو (Dove) بود که به زیبایی واقعی فکر می‌کرد و البته با استقبال زیادی هم روبه‌رو شد. آن‌ها از یک روش ساده اما مؤثر برای بازاریابی استفاده کردند: تبلیغات شرکت داو حول یک موضوع مهم و حساس می‌گشت. آن‌ها تبلیغی ساختند که در طی آن‌یک آزمایش اجتماعی به نمایش درمی‌آمد؛ از یک چهره‌نگار اداره‌ی تحقیقات پلیس امریکا (FBI) درخواست شد دو طرح از هر یک از زنان داوطلب این تحقیق رسم نماید. یکی از این طرح‌ها بر اساس توصیفات خودِ آن زن ترسیم می‌شد و طرح دیگر بر اساس توصیفات یک غریبه. جالب است بدانید که این دو تصویر کاملاً متفاوت بودند. داو این نتایج را همراه با این آمار قابل‌توجه ارائه داد که تنها ٪۴ از زنان در سراسر دنیا خود را زیبا می‌دانند.

و اما نتایج: این ویدئوها بیش از ۱۱۴ میلیون بار دیده و ۳.۷۴ میلیون بار به اشتراک گذاشته شدند چون به‌خوبی با مخاطبان ارتباط برقرار کردند و مردم هم پیام شرکت داو را شنیدند. این تبلیغ با مخاطبان خود همراه و همدل بود، و آن‌ها هم به دلیل این تبلیغ جذاب و هم به دلیل آمار و ارقامی که داو برای پشتیبانی از پیام خود استفاده کرده بود تحت تأثیر قرار گرفتند.

صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
  1. اپل: از مک استفاده کن

از بین همه‌ی کمپین‌های عالی تبلیغاتی مک (mac)، شعار «از مک استفاده کن» عملکرد خیره‌کننده‌تری داشت. نزاع بین سیستم‌عامل مک و کامپیوترهای ویندوزی تبدیل به موفق‌ترین کمپین تبلیغاتی اپل شد. در سال اول به‌کارگیری این کمپین اپل توانست سهم خود را در بازار ٪۴۲ درصد افزایش دهد. این کمپین تبلیغاتی هر آنچه لازم بود مشتری‌ها در مورد محصولات اپل بدانند، بدون اینکه مشخصات را جار بزند، به آن‌ها ارائه می‌داد.

باید بدانیم که اگر محصول ما کارایی‌های جدید و فوق‌العاده‌ای دارد، نباید آن‌ها را مثل چماق بر سر مشتری‌هایمان بکوبیم. در عوض، باید این مزایا را به‌صورت قابل‌فهمی بیان کنیم و کاری کنیم که آن‌ها بتوانند خودشان را در حال استفاده از محصول مجسم کنند و برای استفاده از آن ترغیب شوند.

صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
  1. کلایرول: استفاده کرده یا نه؟

وقتی شرکت بهداشتی آرایشی کلایرول (Clairol) در سال ۱۹۵۷ برای اولین بار این سؤال را مطرح کرد از هر ۱۵ نفر تنها یک نفر به آن پاسخ مثبت داد، اما تنها ۱۱ سال بعد نیمی از پاسخ‌ها مثبت بود. موفقیت این کمپین تبلیغاتی به حدی بود که در بعضی ایالت‌ها یکی از مواردی که باید در گواهینامه‌ی زن‌ها ذکر می‌شد رنگ مو بود. کلایرول دقیقاً برخلاف مغازه‌دارها عمل کرد: آن‌ها نمی‌خواستند همه‌ی زن‌ها در کوچه و خیابان در مورداستفاده از محصولشان صحبت کنند، بلکه هدفشان این بود که محصولشان آن‌قدر باکیفیت باشد که اگر کسی از آن استفاده کرد دیگران متوجه نشوند؛ و اما درس این کمپین تبلیغاتی: گاهی اوقات فقط کافی است نشان دهیم که چرا و چگونه محصولمان عمل می‌کند، یعنی «به عمل کار برآید به سخن‌دانی نیست!»

صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
  1. دِ بیرز: یک الماس برای همیشه

در سال ۱۹۹۹، مجله‌ی تبلیغات AdAge شعار شرکت دبریز با عنوان «یک الماس برای همیشه» را به‌عنوان بهترین شعار قرن بیستم معرفی کرد. دِبریز صرفاً از آب گل‌آلود ماهی نگرفت و درواقع پایه‌گذار این سنت بود. آن‌ها باعث شدند همه فکر کنند که حلقه‌ی الماس یک کالای لوکس واجب برای ازدواج است. آن‌ها می‌خواستند این فکر در ذهن مردم رسوخ کند که هر کس قرار است ازدواج کند باید یک حلقه‌ی الماس برای نامزدی تهیه کند؛ اما درسی که می‌توانیم از این کمپین تبلیغاتی بگیریم این است که با بازاریابی صحیح می‌توان کاری کرد که یک محصولِ تقریباً ارزان، لازم و تجملی به نظر برسد.

صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
  1. اُلد اِسپایس (Old Spice): مَردی که مَرد شما هم می‌تواند بوی او را بدهد

می‌توان گفت که شعار تبلیغاتی این کمپین ره صدساله را یک‌شبه طی کرد. در اولین قسمت از ویدئوهای این کمپین که توسط ویان (Wieden) و کندی (Kennedy) برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ ارائه شد، بازیگری به نام عیسی مصطفی بازی می‌کرد. این ویدئو حدود ۵۱ میلیون بار دیده شد. چند ماه بعد در ژوئن همان سال شرکت الد اسپایس دومین ویدئوی تبلیغاتی خود را منتشر کرد که در آن از چهره‌ی همان بازیگر قبلی یعنی عیسی مصطفی استفاده‌شده بود. مصطفی به‌سرعت به مرد الد اِسپایس تبدیل شد. این نام مستعار را ویدن و کندی انتخاب کردند و کمپین ویدئوهایی که در آن مصطفی به هوادارانش در فیس‌بوک، توییتر و دیگر شبکه‌های اجتماعی به‌طور اختصاصی پاسخ می‌داد را به راه انداختند.

طی دو روز این شرکت ۱۸۶ ویدئوی شخصی و بامزه منتشر کرد که در آن‌ها مصطفی با هوادارانش صحبت می‌کرد. گفته می‌شود که این ویدئوها ۱۱ میلیون بار دیده شدند و شرکت ۲۹۰۰۰ هوادار فیس‌بوکی و ۵۸۰۰۰ فالوور توئیتری جدید پیدا کرد.

جیسون باگلی (Jason Bagley) می‌گوید:« ما ویدئوهای تبلیغاتی کوتاه و زیبایی برای تک‌تک مشتری‌هایمان می‌فرستادیم و ویژگی بارزمان شخصی بودن این ویدئوها و سرعت بسیار بالایمان در این کار بود.»

ویدن و کندی هم می‌گویند: «ما درواقع برای هر کس یک ویدئوی کوتاه و شخصی می‌فرستادیم و سرعتمان هم بسیار بالابود. چون کسی انتظار پاسخ در برابر جواب سؤال یا نظرش را نداشت در این کار موفق شدیم.»

پس اگر کمپینتان به‌سرعت با مشتری‌ها و هوادارانتان ارتباط برقرار کرد، هر کاری از دستتان برمی‌آید انجام بدهید تا این ارتباط را حفظ کنید؛ اما هم‌زمان باید حواستان جمع باشد پیامی که منتقل می‌کنید در راستای اهداف برندتان باشد.

صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
صفرتا صد کمپین تبلیغاتی موفق
  1. وِندیز (Wendy’s): گوشتش کو؟

شاید به نظر برسد که این کمپین تبلیغاتی با نشان دادن یک همبرگر بزرگ و تعدادی خانم مسن بامزه به موفقیت رسیده اما حقیقت چیز دیگری است.

شرکت وِندیز رقیب‌هایش را هدف گرفت که این روشی جسورانه در بازاریابی است. عبارت ساده‌ی «گوشتش کو؟» برای این استفاده شد که نشان دهد سایر رقبا در ساندویچ‌هایشان از گوشت کمی استفاده می‌کنند. این عبارت به‌سرعت فراگیر شد و برای هر چیزی که جای خالی آن در زندگی مردم حس می‌شد قابل‌استفاده بود.

چون پیش‌بینی کردن اینکه آیا یک شعارِ همه‌گیر می‌تواند به موفقیت خود ادامه بدهد یا نه سخت بود، شرکت وندیز به‌طور هوشمندانه‌ای از استفاده‌ی بیش‌ازحد از آن خودداری کرد. آن‌ها تنها به مدت یک سال از آن استفاده کردند و اجازه دادند تا همه‌چیز روال طبیعی خود را طی کند؛ اما درسی که می‌توان از این کمپین تبلیغاتی گرفت: حواستان به عوامل موفقیت و شکستتان باشد. صرفاً چون چیزی پیداکرده‌اید که موفقیت‌آمیز بوده نباید آن‌قدر از آن استفاده کنید که کارایی خودش را از دست بدهد.

چرا از کمپین‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنیم؟

اما چرا شرکت‌ها از کمپین‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند؟ درحالی‌که می‌توانند با یک هزینه مناسب تبلیغات خود را در مقابل دید چندین هزار نفر در یک پیج کردن اینستاگرام یا یک شبکه تلویزیونی قرار بدهند! به 2 دلیل:

  1. افزایش گستره مخاطبان

اولین دلیلی که باعث می‌شود به‌جای یک راهکار تبلیغاتی به سمت یک کمپین برویم، این است که در این حالت مخاطبان بیشتری ما را مشاهده می‌کنند. شاید قسمتی از مخاطبان ما در شبکه‌های اجتماعی و بخش دیگری از آن‌ها پای شبکه‌های تلویزیونی باشند؛ بنابراین برای اینکه مطمئن شویم هیچ‌کدامشان را از دست نمی‌دهیم، استفاده از چند شبکه تبلیغاتی اینترنتی و غیر اینترنتی در کنار هم راهکار مناسبی است.

  1. برندسازی قدرتمندتر

موضوع بعدی این است که استفاده از یک کمپین تبلیغاتی با کمک چند شبکه مختلف باعث افزایش احتمال به‌کارگیری پیام تبلیغاتی برند می‌شود. مطمئناً زمانی که مخاطبان در طول ماه صرفاً 3 بار تبلیغات یک مجموعه را در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کنند، بازخورد کمتری نسبت به زمانی دارد که با تبلیغاتش بیشتر از 10 بار و در محیط‌های مختلف مثل تلویزیون، رادیو، خیابان و شبکه‌های اجتماعی برخورد کنند.

به‌عنوان یک نمونه: به این فکر کنید که چرا در این مقاله، من از کمپین تبلیغات شهر فرش به‌عنوان‌مثال استفاده کردم؟ هیچ برنامه‌ریزی قبلی برای این موضوع وجود نداشت، اما زمانی که در ذهنم به دنبال یک نمونه مناسب می‌گشتم، برند شهر فرش در ذهن من تداعی شد. چرا؟ چون بارها و در محیط‌های مختلف نام، شعار و تبلیغات آن را مشاهده کرده بودم. حالا اگر شما قصد خرید فرش دریکی از مناطق تهران را داشته باشید، این بار اولین برند فرش‌فروشی که اسم آن به ذهنتان خطور می‌کند، کدام برند است؟

نحوه اجرا کمپین تبلیغاتی به چه شکل است؟

خب تا اینجا متوجه شدیم که کمپین تبلیغاتی چیست، فهمیدیم در یک کمپین می‌توان از شبکه‌های مختلف تبلیغاتی، از مجازی تا محیطی و رسانه‌ای استفاده کرد و درنهایت یک نمونه ملموس آن را هم بررسی کردیم. در ادامه قصد داریم نحوه اجرای یک کمپین و تمامی فعالیت‌هایی که قبل از آن باید در نظر گرفت را باهم مرور کنیم. پس با ما همراه باشید.

مرحله اول: خودتان را بررسی کنید!

باید از این مورد به‌عنوان قدم نخست راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی یاد کنیم. در این مرحله شما باید به بررسی برند خودتان و محصولاتی که قصد اجرای کمپین روی آن‌ها رادارید، مشغول شوید.

احتمالاً شما هم‌بارها تبلیغاتی مربوط به یک برند را در شبکه‌های مجازی دیده‌اید که مخاطبان در بخش نظرات، نسبت به آن دیدگاه‌های نامناسب و زننده‌ای داشته باشند. می‌توان گفت که این اتفاق، نتیجه عدم بررسی محصول و برند قبل از شروع تبلیغات است.

زمانی که هنوز توانایی ارائه پشتیبانی، تضمین و حتی محصول باکیفیت را نداشته باشید، نمی‌توانید وعده‌های تبلیغاتی خودتان که در کمپین از آن صحبت شده را محقق کنید.

مثلاً یادم است که چند سال پیش رستورانی برای تبلیغات افتتاحیه به هزار نفر SMS فرستاده و آن‌ها را به شام سلف‌سرویس دعوت کرده بود. نتیجه؟ هیچی؛ کم آمدن غذا و ایجاد درگیری!

متأسفانه یا خوشبختانه دیگر شرایط مثل 10 سال پیش نیست که کاربران نتوانند نظر منفی خودشان را به گوش بقیه افراد برسانند. یک پست اینستاگرامی و یک کاربر ناراضی کافی است تا همه‌چیز علیه نوبت!

بنابراین در قدم اول، به بررسی نظر مخاطبان، توانایی مجموعه، کیفیت محصول و… مشغول شوید. البته بهتر است در حین این تحقیق و بررسی‌ها، نیم‌نگاهی هم به فعالیت رقبا داشته و از نقاط ضعف و قوت آن‌ها هم باخبر شوید تا بتوانید آن‌ها را به نفع خودتان استفاده کنید.

مرحله دوم: مخاطبان هدف خود را بشناسید

بی‌توجهی به مخاطبان هدف، همان موضوعی است که باعث می‌شود تبلیغات یک شرکت فروشنده مبلمان اداری را در یک پیج کردن اینستاگرام آموزش آشپزی مشاهده کنید! متأسفانه بسیاری از کسب‌وکارها صرفاً به دلیل بی‌توجهی به همین نکته، تبلیغات یا کمپین‌های تبلیغاتی خودشان را با کمترین بازخورد به جلو می‌برند. پس قدم اول، شناخت مخاطبان هدف است.

در این مرحله شما باید مخاطبان هدف خود را به‌صورت دقیق شناسایی کنید. به زبان بازاریابی بگوییم که پرسونای مخاطب را تشخیص دهید، یعنی شما باید متوجه شوید که قرار است در این کمپین تبلیغاتی، چه اشخاصی را مخاطب هدف قرار دهید و چه کسانی باید تبلیغات و پیامتان را مشاهده کنند.

مثلاً برای یک شرکت فروشنده مواد آرایشی، احتمالاً چنین شناختی از مخاطبان، شناخت مناسبی باشد:

خانم‌های 25 ساله تا 55 ساله که در شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و سپس مسنجر واتساپ فعالیت زیادی دارند. در اغلب اوقات شبکه‌های 2 و 3 تلویزیون را مشاهده می‌کنند و زمان استراحت آن‌ها بین 13 تا 16 و همین‌طور 21 تا 23 شب است. در میان علایق آن‌ها موضوعاتی مثل:

  • آرایش و میکاپ
  • آشپزی
  • فیلم‌های عاشقانه

دیده می‌شود.

با انجام این بررسی شما دید بسیار مناسبی به مخاطبان هدف خودتان پیداکرده و متوجه می‌شوید که بهترین شبکه‌های تبلیغاتی مناسب شما کدم‌اند، چه ساعت‌هایی مناسب تبلیغات است و اصلاً علایق مخاطبانتان چه چیزهایی هستند که با توجه به آن‌ها بتوانیم تبلیغات بهتری ارائه کنیم. برای شناخت مخاطبان خود می‌توانید از روش‌هایی مثل پرسشنامه، مصاحبه حضوری و تلفنی و … نیز استفاده کنید.

مرحله سوم: تعیین اهداف کمپین تبلیغاتی

شاید در نگاه اول تصور کنید که همه کمپین‌های تبلیغاتی باهدف افزایش فروش محصول و خدمات راه‌اندازی می‌شوند. خب این تصور حدوداً درست است اما نکته مهم این است که گاها هدف اصلی و مستقیم، فروش نیست. بلکه بعضی از برندها با کمک تبلیغات و کمپین‌های تبلیغاتی قصد دارند به هدف‌هایی مثل:

  • برندسازی،
  • افزایش آگاهی از برند،
  • اول شدن در ذهن مخاطبان،
  • ایجاد یک برند جدید،
  • معرفی محصول جدید و افزایش علاقه مخاطبان به آن،
  • ادغام یک محصول یا نام برند با شرایطی یا احساسی خاص،
  • برندسازی دوباره یا حذف نظرات نامناسب قبلی نسبت به یک محصول و برند،

برسند. به‌این‌ترتیب، باید قبل از راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی به‌خوبی اهداف آن مشخص شود.

منظور از ادغام یک محصول یا نام برند یا احساس مخاطبان چیست؟

شاید یادتان باشد که تا چند دهه پیش، زمانی که صحبت از خرید یک همبرگر می‌شد، اولین نکته جانبی که به ذهن افراد می‌رسید، خرید یک نوشابه کوکاکولا بود! این دقیقاً نمونه بارز ادغام برند با یک محصول یا حس است. در مثال دیگر، به نظر شما چرا زمانی که صحبت از پخش یک مسابقه فوتبال هیجان‌انگیز می‌شود، تعداد زیادی از افرادِ علاقه‌مند به فوتبال سریعاً به سراغ فروشگاه‌های مواد غذایی رفته و کمی تخمه آفتابگردان می‌خرند؟

در اصل این محصول با این شرایط ادغام‌شده و در ذهن مخاطبان جای گرفته. حالا ممکن است یک برند خلاق قصد داشته باشد تماشای فیلم سینمایی یا حتی همان مسابقه فوتبال را با محصول خودش که یک جعبه مارشمالو (پف پفی) است، گره بزند. این یعنی ممکن است هدف یک کمپین تبلیغات نه صرفاً فروش مستقیم بلکه یک هدف بلندمدت‌تر بادید گره زدن محصول و نام برند، با یک شرایط یا حس و… باشد.

مرحله چهارم: تعیین بودجه کمپین

قدم چهارم اهمیت زیادی دارد. در این مرحله باید تعیین کنید که قرار است چقدر برای راه‌اندازی و اجرای کمپین تبلیغاتی موردنظر، بودجه مالی صرف شود! نسبت به همین بودجه است که در ادامه تعیین می‌کنیم کمپین باید تا چه حد گسترده شود و اصلاً چند شبکه در آن حضورداشته باشد.

در این بخش بعضی از برندها مقداری از بودجه را به بازگشت هزینه‌های تبلیغاتی محول می‌کنند؛ مثلاً تعیین می‌کنند که 30 درصد از هزینه تبلیغات تلویزیونی یا کل کمپین را از بازگشت سرمایه‌ای که بعد از انتشار اولین تبلیغات و افزایش فروش صورت گرفت تأمین می‌کنند. البته تعیین چنین نکاتی باید باتجربه قبلی انجام‌شده یا به کمک یک فرد متخصص در این زمینه صورت بگیرد.

مرحله پنجم: انتخاب ابزارهای تبلیغاتی

اگر قدم اول اجرای کمپین که همان شناخت مخاطبان هدف بود را به‌خوبی انجام داده باشید، در این مرحله که انتخاب ابزارها و شبکه‌های تبلیغاتی است، کارتان خیلی راحت می‌شود. در این مرحله باید انتخاب کنید که از میان این‌همه شبکه‌های تبلیغاتیِ محیطی، آنلاین و رسانه‌ای، کدام به درد شما می‌خورد و می‌تواند پیام شمارا بیشتر در مقابل دید مخاطبان هدفتان قرار دهد. در ادامه مقاله به‌صورت دقیق‌تری در مورد ابزارها و رسانه‌های تبلیغاتی صحبت می‌کنم.

مرحله ششم: زمان‌بندی انتشار تبلیغات

یک بخش بسیار مهم از کمپین تبلیغاتی، زمان‌بندی انتشار تبلیغات است. همان‌طور که در بخش بررسی مخاطبان هدف هم اشاره شد، ما باید بدانیم که مخاطبانمان در چه ساعاتی از شبانه‌روز زمان آزاد دارند و چه وقتی را به شبکه‌های تبلیغاتی که ما تعیین کرده‌ایم سر می‌زنند.

مثلاً شاید مخاطبان هدف مابین ساعت 21 تا 23 در شبکه اجتماعی اینستاگرام باشند، پس این زمان مناسبی است که تبلیغات اینستاگرامی‌مان را منتشر کنیم. در مقابل ممکن است بین ساعت 13 تا 15 برای مشاهده تلویزیون زمان گذاشته و در اوایل صبح، در هنگام مراجعه به محل کار یا حتی در منزل، برای شنیدن رادیو وقت صرف کنند. ما باید با شناخت دقیق این زمان‌ها برای انتشار بخش‌های مختلف تبلیغاتمان زمان‌بندی داشته باشیم.

نکته:  در مورد تبلیغات محیطی، نحوه زمان‌بندی با شرایط متفاوتی روبرو است. در این نوع تبلیغات به زمان‌بندی روزانه توجه نمی‌کنیم، بلکه نگاهمان به تقویم است! یعنی بهتر است قبل از نصب یا پخش تبلیغات محیطی مثل بنر، تراکت و… به اعیاد، رویدادهای تاریخی، مذهبی و… قبل و بعد از زمان موردنظر توجه کنید تا بتوانید از این شرایط بهترین استفاده را داشته باشید؛ مثلاً تبلیغات محیطی یک محصول خوراکی قبل از برگزاری جام جهانی فوتبال، احتمالاً ایده مناسبی است، اما تبلیغ همان محصول قبل از برگزاری مراسم‌های مذهبی شاید انتخاب هوشمندانه‌ای نباشد.

مرحله هفتم: شاخص کلیدی عملکرد یا همان  kpi

شاخص کلیدی عملکرد KPI چیست ؟

KPI روشی برای سنجش میزان خوب بودن عملکرد افراد و یا در سطح کلان‌تر میزان خوب بودن عملکرد سازمان و یا یک واحد سازمانی است. KPI مخفف کلمه Key Performance Indicator و به معنای شاخص کلیدی عملکرد می‌باشد. شاخص KPI برای تمامی صنایع ، سازمان‌ها و حتی کارهای شخصی می‌تواند استفاده شود. این شاخص باید در دوره‌های زمانی مشخص ارزیابی شود و با معیارهای عملکرد در زمان گذشته مورد مقایسه قرار بگیرد .

خیلی از مدیران کسب‌وکار تصور می‌کنند که بعد از شروع کمپین تبلیغاتی، همه‌چیزتمام شده و دیگر باید منتظر سرازیر شدن سیل مخاطبان باشند، اما اصلاً این‌طور نیست. در اصل شروع اجرای کمپین، نقطه شروع فعالیت‌های بعدی است. یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که باید بعد از شروع کمپین انجام شود، بررسی بازخورد و موفقیت آن است. شما باید قبل از شروع کمپین یک سری kpi و سنجه برای بررسی میزان موفقیت آن در هر مقطع زمانی داشته باشید. به این صورت متوجه می‌شوید که هر بخش از کمپین چه بازخوردی بر ای‌تان دارد و کدام بخش نیاز به تغییرات و بازبینی خواهد داشت.

مثلاً در یک کمپین تبلیغاتی که برای یک مجموعه فروش خدمات طراحی سایت اجراشده، چنین kpiمایی در نظر گرفته می‌شود:

  • افزایش جستجو نام برند در گوگل،
  • افزایش تماس با کارشناسان فروش شرکت،
  • افزایش مراجعه حضوری به شرکت،
  • افزایش سفارش طراحی سایت،
  • افزایش ورودی صفحات مختلف وب‌سایت،
  • افزایش بازدید از صفحه فرود یا همان لندینگ پیج مشخص‌شده برای کمپین،

حالا بعد از اجرای کمپین، اگر جستجوی نام برند افزایش چندانی نداشت، می‌توان گفت که کمپین در بندسازی آن‌طور که باید موفق نبوده. یا اگر صفحه لندینگ پیج تعیین‌شده به بازدیدی که باید، نرسید؛ می‌توان نتیجه‌گیری کرد که تبلیغات اینترنتی بازخورد مناسبی نداشته و باید شبکه‌ها یا بسترهای تبلیغاتی را تغییر داد.

مرحله هشتم: اجرای کمپین

و درنهایت نوبت به اجرای کمپین تبلیغاتی می‌رسد. در این مرحله شما طبق زمان‌بندی‌های قبلی و از پیش تعیین‌شده شروع به اجرای تبلیغات می‌کنید. دقت کنید که بررسی روند اجرای صحیح کمپین اهمیت زیادی دارد؛ بنابراین تصور نکنید بعد از اجرا، باید صرفاً منتظر باشید که همه‌چیز خوب کار کند. خطاهای انسانی و غیرانسانی در یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند ضرر جبران ناپذیری داشته باشد. پس با بررسی مداوم آن را به حداقل برسانید.

اگر یادتان باشد قرار بود درباره ابزارهای مناسب تبلیغات هم باهم صحبت کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

ابزارها و رسانه‌های تبلیغاتی

خب، تا اینجای مقاله با همه جزئیات یک کمپین تبلیغاتی، از چیستی تا نحوه راه‌اندازی آن آشنا شدید. اگر یادتان باشد، در قدم چهارم بخش نحوه اجرای کمپین، به موضوع انتخاب ابزارهای تبلیغاتی اشاره کردم؛ اینکه کمپین خودتان را با کمک چه ابزارها، بسترها و راهکارهایی اجرا کنید. در ادامه قصد دارم پراستفاده‌ترین ابزارها برای یک کمپین تبلیغاتی را به شما معرفی کنم.

  1. شبکه‌های اجتماعی

اولین ابزار مناسب برای راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی، شبکه‌های اجتماعی هستند. در حال حاضر با توجه به اینکه شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام و مسنجر تلگرام مخاطبان زیادی دارند، بیشتر کمپین‌های تبلیغاتی ایرانی هم در این شبکه‌ها اجرا می‌شود؛ اما دقت کنید که این موضوع، بهانه مناسبی نیست که در مرحله 4، به بررسی شبکه‌های اجتماعی دیگر مشغول نشوید.

ممکن است با توجه به هدفی که کمپین شما دنبال می‌کند، شبکه‌های اجتماعی دیگر بازخورد بهتری برایتان داشته باشند. درهرحال، هر شبکه اجتماعی که در انتها انتخاب شد، باید دقت کنید که مخاطبان هدف شما در آن شبکه و پیج و کانال‌هایی که برای تبلیغ از آن استفاده می‌کنید، وجود داشته باشند.

نکته: تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند به دو صورت انجام شود. روش اول ارائه تبلیغ به اینفلوئنسرها و کانال‌ها، و روش دوم تبلیغ با کمک سیستم‌های تبلیغاتی خود اپلیکیشن مثل تبلیغات اینستاگرام یا تبلیغات فیس‌بوک است. اینکه کدام‌یک برای شما مناسب‌تر باشد، نسبت به اهدافتان تعیین می‌شود. البته ناگفته نماند که تبلیغات اپلیکیشن اینستاگرام در ایران دردسرهای خودش را دارد و فکر نمی‌کنم استفاده از این روش، خیلی به نفعتان باشد.

  1. تبلیغات گوگل

شما با کمک تبلیغات گوگل می‌توانید درازای پرداخت هزینه به این موتور جستجو، روی کلمات کلیدی موردنظرتان به صدر نتایج برسید.

به‌عنوان‌مثال وب‌سایتی که درزمینهٔ خدمات «ثبت شرکت» فعالیت می‌کند، می‌تواند با پرداخت 300 تومان به ازای هر کلیکِ مخاطبان در نتایج گوگل، به صدر نتایج برسد. البته این قیمت نسبت به کلمات مختلف پایین و بالا می‌شود.

  1. SEO تولید محتوای سایت

اینکه اسم سئو یا تولید محتوای سایت را جزو ابزارها بیاوریم، شاید خیلی کار درستی نباشد؛ اما اینکه به‌صورت طبیعی در نتایج گوگل قرار بگیرید، راهکار بسیار مناسبی برای حضور همه‌جانبه در تمام رسانه‌ها است. البته همان‌طور که می‌دانید، سئو یک فعالیت زمان‌بر است و می‌تواند زمان زیادی از شما بگیرد؛ پس از مدت‌ها قبل باید به فکر تولید محتوای ارزشمند و حضور پررنگ در نتایج جستجوی گوگل باشید.

  1. ایمیل مارکتینگ

برای راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی می‌توانید از لیست ایمیل کاربرانی که قبلاً آن را جمع‌آوری کرده یا حتی خریده‌اید، استفاده کرده و سپس متن تبلیغاتی خودتان را برای آن‌ها بفرستید. البته بازاریابی ایمیلی به‌تنهایی یک مبحث گسترده است و نکات بسیاری دارد که قبل از اجرا باید با آن‌ها  آشنا شوید.

  1. تبلیغات بنری

در این روش، بنر تبلیغ خودتان را در وب سراچه‌های پربازدید و البته مرتبط به حیطه فعالیت خودتان قرار داده و درازای زمان، کلیک یا… هزینه آن را پرداخت می‌کنید. با این تبلیغات شما با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ هم در سایت‌های مختلف در معرض دید مخاطبان قرار می‌گیرید و در ذهنشان می‌مانید و هم اینکه به سایتتان ورودی دریافت می‌کنید.

  1. تبلیغات متنی و رپورتاژ

نوشتن و انتشار رپورتاژ بیشتر برای بهبود سئو سایت و در ادامه با نیم‌نگاهی به جذب مخاطب استفاده می‌شود. در این روش، شما مقاله معرفی خود و محصولات و خدماتتان را در یک وب‌سایت معتبر با بازدید بالا (اغلب سایت‌های مجله‌ای و خبری) قرار می‌دهید تا علاوه بر دریافت لینک، مخاطبان این مطلب را مشاهده کنند. دقت کنید، رپرتاژ آگهی اگر اصولی نوشته نشود، فقط باعث هدر رفتن بودجه شما خواهد شد.

  1. تبلیغات ویدیویی

تبلیغات ویدیویی را اغلب در وب‌سایت‌های معروف پخش ویدیو مثل یوتیوب و آپارات مشاهده می‌کنید. به این صورت که تبلیغ شما، ابتدا، انتها یا اواسط ویدئو برای مخاطبان پخش می‌شود.

  1. تبلیغاتی موبایلی

تبلیغات موبایلی همان بنر‌هایی یا متن‌های تبلیغاتی هستند که داخل برنامه‌های موبایل می‌بینیم.

ازجمله اپلیکیشن‌هایی که در حال حاضر می‌توانید تبلیغات خودتان را در آن‌ها قرار دهید عبارت‌اند از:

  • اپلیکیشن‌های سرگرمی محتوایی (مثل آموزش آشپزی)
  • اپلیکیشن‌های بازی آنلاین و آفلاین،
  • اپلیکیشن‌های خدماتی (مثل حسابداری‌های رایگان، vpn و…)
  1. تبلیغات پیامکی

پیامک یک ابزار بسیار ارزان، پربازده و در دسترس برای حضور در یک کمپین تبلیغاتی است. مطمئناً خودتان به‌خوبی با این روش آشنا هستید و می‌دانید که استفاده نادرست از آن چقدر می‌تواند در برندسازی منفی و ایجاد تنفر نسبت به برند تأثیر داشته باشد! بنابراین بااحتیاط زیاد، حساب‌شده و با برنامه‌ریزی به سمت آن بروید. حدس بزنید در این قسمت چه پیشنهادی برای شما داریم؟

  1. تبلیغات رسانه‌ای

تبلیغات در رسانه‌های جمعی مثل رادیو و تلویزیون، پای ثابت اکثر کمپین‌های بزرگ تبلیغاتی است. یادتان باشد تبلیغات در این رسانه‌ها، هزینه‌های بالایی دارد و شاید در همان ابتدای کار بازگشت سرمایه مناسبی برای شما نداشته باشد؛ بنابراین قبل از اینکه به سراغ آن‌ها بروید، باید شرایط را بسنجید، هزینه‌ها و مسائل مالی را حساب کنید و دقت کنید که زمان مناسبی را برای این کار انتخاب کرده باشید.

  1. تبلیغات اسپانسری

یکی از روش‌های بسیار مناسب که کمتر مدیران کسب‌وکار به آن دقت دارند، تبلیغات اسپانسری فیزیکی است. در چنین تبلیغاتی می‌توانید با هزینه‌ای کم اسپانسر برگزاری یک سمینار، یک همایش دانشجویی، مسابقه و غیره شده و مطمئن شوید که تمامی مخاطبان شرکت‌کننده در این همایش که احتمالاً مخاطبان هدف شما هم هستند، با برند و محصولاتتان آشنا می‌شوند. برای مثال اگر پای ثابت همایش‌های دیجیتال مارکتینگ باشید، می‌بینید که چند تا برند همیشه به‌عنوان حامی مالی و معنوی حضور برجسته‌ای در این سبک همایش‌ها دارند.

نکته: تبلیغات اسپانسری اینترنتی هم یک راهکار مناسب دیگر است که در آن یک وبینار، دوره یا حتی یک ویدیو طنز تحت اسپانسری یک شرکت و مجموعه برگزار و منتشر می‌شود. (مثلاً ویدئوهای طنز سوریلند، با اسپانسری اسنپ(

  1. تبلیغات محیطی

هر چقدر هم که قدرت تبلیغاتی رسانه‌ای و مجازی بالا برود، ارزش بنری که سر یک چهارراه در وسط شهر قرار گرفته و در روز بیشتر از 10 هزار بار دیده می‌شود، کم نخواهد شد؛ بنابراین تبلیغات محیطی مثل چاپ بنر، تراکت و… البته اگر کمی با چاشنی خلاقیت همراه باشد، بازخورد بسیار مناسبی دارد.

  1. تبلیغات در رسانه‌های کاغذی

و درنهایت، تبلیغات در رسانه‌های کاغذی آخرین راهکاری است که در این مقاله در مورد کمپین تبلیغاتی به شما معرفی می‌کنم. در این روش شما می‌توانید تبلیغات خودتان را در روزنامه‌ها، مجلات، نشریات و… در مقابل دید مخاطبان قرار دهید. فقط باید دقت کنید که با توجه به کاهش مخاطبان این رسانه‌های کاغذی، رسانه پربازدیدی را انتخاب کنید.

یک نکته کوچک_ اینکه از کدام‌یک از راهکارهای گفته‌شده استفاده می‌کنید، کاملاً بستگی به کسب‌وکار شما و شرایط موجود دارد. شما اصلاً مجبور نیستید که از همۀ این روش‌ها استفاده کنید؛ اما چند کلید برای موفقیت در تمامی این مراحل وجود دارد که در ادامه آن‌ها را باهم می‌خوانیم.

کلیدهای موفقیت در یک کمپین تبلیغاتی

خب، شاید خالی از لطف نباشد که قبل از اتمام مقاله، چند تکنیک و کلید موفقیت کمپین‌های تبلیغاتی را هم برای شما توضیح دهم. بامطالعه این راهکارهایی که در ادامه معرفی می‌کنم، به‌جای یک کمپین تبلیغاتی، یک کمپین تبلیغاتی موفق و خاص راه‌اندازی می‌کنید.

  1. تم یکسان

احتمالاً شما هم وقتی در بزرگراه یک بنر بزرگ را می‌بینید که نیمی از آن بارنگ زرد طراحی‌شده، یاد شرکت ایرانسل می‌افتید! شاید هنوز هم وقتی اسم بخاری بوتان به گوشتان می‌خورد، آهنگ چندثانیه‌ای نوستالژی‌اش در ذهنتان پخش می‌شود و احیاناً هنوز هم‌صدایی که با لهجه کشیده اسم «حمییییید» را صدا می‌کند، شمارا یاد رب تبرک می‌اندازد!

به همین راحتی می‌توانید با به‌کارگیری یک تم یکسان در کمپین تبلیغاتی خودتان، نظر مخاطبان را بیشتر از قبل جلب کرده و اثربخشی آن را افزایش دهید. ازجمله تم‌هایی که می‌تواند تبلیغات شمارا کمی خاص‌تر در ذهن مخاطب ثبت کند، عبارت‌اند از:

  • صدای خاص گوینده،
  • موزیک منحصربه‌فرد،
  • تم ظاهری و گرافیکی،
  • یک پیام یا متنِ طنز ثابت در بقیه تبلیغات،
  • یک کاراکتر ثابت،
  1. تبلیغ نویسی مؤثر

اگر قسمتی از کمپین تبلیغاتی شما نیاز به یک متن یا دکلمه داشته باشد، بهتر است نوشتن آن را به کپی‌رایترها بسپارید. یک کپی‌رایتر حرفه‌ای باید به‌سادگی پیام کمپین شمارا به مخاطبان برساند، نکات مهم را در ذهن آن‌ها برجسته کنید و کاری کند که مخاطبان درباره این پیام، با یکدیگر صحبت کنند.

  1. صداقت را فراموش نکنید

تا همین چندی پیش کافی بود در تبلیغات فروش روغن شترمرغ بنویسید که این محصول دوای هر دردی است تا فروشش چند برابر شود؛ اما وای به حالتان اگر امروز در تبلیغات کیک 500 تومانی خودتان نوشتید که این‌یک محصول خوش‌طعم است و خدایی نکرده مزه آن به ذائقه یکی از خریداران خوش نیاید! آن‌وقت که است که باید منتظر پیام‌های منفی و نامناسب مخاطبان شبکه‌های اجتماعی و برندسازی منفی آن‌ها باشید.

البته قبول دارم که در جمله بالاکمی اغراق داشتم اما درهرحال، امروزه صداقت نداشتن در یک کمپین تبلیغاتی اصلاً انتخاب خوبی نیست و مطمئن باشید که می‌تواند همه‌چیز را علیه شما کند؛ بنابراین صداقت را فراموش نکنید.

  1. تکراری نشوید!

راستی چرا دیگر شرکت رامک تبلیغات خودش را با شعار «رامک دوست بزرگ و کوچک» ادامه نداد؟ باآنکه این تبلیغ نسبتاً خلاقانه به‌خوبی در جامعه پذیرفته‌شده بود!
موضوع اینجاست که طراحان کمپین تبلیغاتی تبرک به‌خوبی می‌دانستند که تکراری شدن یک تبلیغ و جزئیات آن، می‌تواند باعث کاهش بازخوردش شود. پس در مدت‌زمان مناسب از آن استفاده کرده و سپس به سراغ فعالیت‌های خلاقانه دیگر رفتند. پس شما هم به این نکته دقت داشته باشید و یک نکته جذاب را به موضوعی کلیشه‌ای و تکراری در ذهن مخاطب تبدیل نکنید.

در این مسیر با چشم‌بسته قدم نگذارید!

درنهایت و به‌عنوان کلام آخر قصد داریم به این نکته اشاره‌کنیم که باید قبل از اجرای کمپین تبلیغاتی، پیش‌بینی شرایط افزایش ناگهانی مخاطبان را کرده باشید. ممکن است کمپین شما سیل عظیمی از مخاطب را به همراه داشته باشد! ابتدا از زیرساخت و توانایی پاسخ‌گویی خود به این حجم از مخاطب هدف مطمئن باشید!

در این مقاله تا حد امکان به سؤالات شما درباره کمپین تبلیغاتی موفق پاسخ دادیم، اما اگر ابهامی باقی‌مانده، سؤالات یا ابهام خود را در بخش نظرات درج کنید و پاسخ بگیرید!

این مقاله چقدر مفید بود؟ با کلیک روی ستاره ها رتبه بده تا بدونیم چه مدل مقالاتی بنویسیم...

میانگین امتیاز / 5. تعداد آراء: