()

به زبان آدمیزاد بگوییم سایتی که روی سئو آن کار نکرده‌اند مثل انسانی است که تهِ چاهی تاریک گیر افتاده و هرچقدر فریاد می‌زند کسی صدایش را نمی‌شنود. وبسایتی که در نتایج نخست یا حداقل صفحه اول نتایح جستجو دیده نمی‌شود دقیقاً وضعیت مشابهی با انسان گیر افتاده ته چاه دارد! حتما صدای فریادهای سایت تان را شنیده اید که وارد این مقاله شده اید! اگر می خواهید با شما صادق باشیم به شما می گوییم که  فرقی ندارد! چه سایت شما در صفحه شش گوگل باشد که مثل شبکه چهار کسی نگاهش نمی‌کند و چه رتبه یک باشید و آن بالا بالاها برای خود پادشاهی کنید. فرقی نمی‌کند. فردا ممکن است رتبه شما زمین تا آسمان با امروز فرق کند. هیچ کس آینده سئو را نمی‌داند اما کاملاٌ مشخص است که گوگل هر روز در رتبه‌بندی سختگیرتر و ریزبین‌تر می‌شود؛ بنابراین نیاز داریم که قبل از اینکه گوگل به حسابمان برسد، خودمان خودمان را زیر ذره‌بین قرار دهیم و سئوی خود را زیر نظر داشته باشیم تا بهانه‌ دست گوگل عزیز نداده باشیم.

سئو چیست؟ آموزش مفاهیم سئو ترفندهاو اشتباهات رایج
سئو چیست؟ آموزش مفاهیم سئو ترفندهاو اشتباهات رایج

در این مقاله مطالب زیر را توضیح میدهیم:

  • سئو را به زبان آدمیزاد توضیح میدهیم!
  • شما را با مفاهیم کلیدی سئو آشنا میکنیم!
  • پرکاربردترین ابزارهای رایگان سئو و بهینه سازی سایت را با توضیحات خلاضه معرفی می کنیم!
  • از سه ترفند کشنده سئو صحبت میکنیم!
  • و در نهایت شما را متقاعد میکنیم که چرا سایت‌تان نیاز به سئو دارد!

رقبای شما بیکار ننشته‌اند

اگر عبارت بازاریابی دیجیتال و سئو به گوش شما رسیده است، مطمئن باشید رقبای‌تان نیز از پتانسیل بالای آنها مطلع شده‌اند و حتی ممکن است که کار بر روی بهینه سازی برای موتورهای جستجو را نیز آغاز کرده باشند. بازار سئو و بهینه‌سازی این روزها گرمِ گرم است و تصور نمی‌شود با وجود موتور جستجوی گوگل این بازار به این زودی‌ها از تب و تاب بیافتد. پس اگر قصد دارید مشتریان خود را به صورت اینترنتی هدف بگیرید، چه بهتر که زودتر دست به کار شوید زیرا هر چه رقابت سئو بین شما و رقبایتان بیشتر شود، رتبه گیری در نتایج جستجوی گوگل نیز به مراتب دشوارتر خواهد شد. اما قبل از هرچیز باید بدانید که:

سئو چیست؟

سئو طناب نجات سایت شماست!

دقیق تر بگوییم: سئو مجموعه‌ای از کارها برای بهبود رتبه وبسایت در نتایج جستجوی گوگل است.

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو یک راهکار بازاریابی است که بر روی دیده شدن وب سایت در نتایج طبیعی (غیر پولی) موتورهای جستجوگر تمرکز می کند. سئو در برگیرنده عناصر فنی و خلاقانه است که یک وب سایت برای بهبود رتبه بندی، به دست آوردن ترافیک بیشتر و افزایش آگاهی در مورد برند خود به آنها نیاز خواهد داشت. همانطور که می دانید (شاید هم نه!) سئو در برگیرنده مفاهم بسیاری است. از کلماتی که در سایت خود مورد استفاده قرار می دهید تا نوع لینک هایی که دیگر وب سایت ها به سایت شما می دهند، همگی بر روی سئو تاثیرگذار هستند. در برخی موارد، سئو فقط روشی است که از طریق آن، موتورهای جستجوگر می توانند ساختار سایت شما را درک کنند.

سئو یا بهینه سازی سایت تنها برای ساخت سایت هایی که موتور جستجو پسند باشند، به کار نمی رود. از سئو در اصل، برای بهتر کردن تجربه کاربری بازدید کنندگان یک وب سایت نیز استفاده می شود. در نوین، ما معتقد هستیم که تمامی این جوانب باید به خوبی در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا وب سایت شما بتواند بهترین عملکرد را از لحاظ سئو داشته باشد.

تقریباً همۀ عوامل مهم در سئو، در این راهنما بیان شده است. از یافتن کلمات کلیدی مناسبی که ترافیک بیشتری را به سمت سایت شما روانه می کند تا آموزش های لازم برای لینک بیلدینگ و در نهایت، بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجوگر! همۀ این موارد به زبان ساده، در این راهنما بیان خواهند شد. اگر فکر می کنید هیچ کدام از این موارد را به خوبی درک نمی کنید یا اطلاعاتی در مورد آنها ندارید نگران نباشید، شما تنها نیستید. بسیاری از وبمسترها و صاحبان وبسایت ها، اطلاعات چندانی دربارۀ سئو ندارند و ما قصد داریم در این راهنما به شما کاربران عزیز کمک کنیم.

چرا سایت من به سئو نیاز دارد؟

بیشتر ترافیک وبسایت ها توسط موتورهای جستجوگر بزرگی همچون گوگل، بینگ و یاهو تامین می شود. اگرچه رسانه های اجتماعی و سایر سایت ها می توانند در ایجاد ترافیک برای سایت دخیل باشند اما موتورهای جستجوگر اصلی ترین و اولین روش برای گشت و گذار و پیدا کردن منابع اطلاعاتی برای کاربران اینترنت به شمار می آیند. این یک واقعیت است و فرقی نمی کند که وب سایت شما چه نوع اطلاعات، خدمات، محصولات یا محتوایی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

موتورهای جستجوگر بسیار منحصر بفرد هستند زیرا می توانند ترافیک هدفمند برای سایت شما تامین کنند چرا که کاربران در موتورهای جستجوگر دقیقاً به دنبالِ محصول یا محتوایی هستند که شما ارائه می کنید. موتورهای جستجوگر را می توان همانند یک بزرگراه در نظر گرفت که راه را برای کاربران هموار می سازند. اگر موتورهای جستجوگر نتوانند محتوای سایت شما را پیدا کنند یا محتوای شما را در پایگاه داده خود اضافه نمایند، مطمئن باشید فرصتی باورنکردنی را برای به دست آوردن ترافیک بیشتر (و در نهایت مشتریان بیشتر) از دست داده اید.

کوئری جستجو – کلماتی که کاربران در نوار جستجو تایپ می کنند را کوئری جستجو می نامند. این کوئری ها از اهمیت بالایی برخوردارند. تجربه نشان می دهد که ترافیک حاصل از موتورهای جستجوگر می تواند اندازه موفقیت یک سازمان را تعیین کند. ترافیک هدفمند به یک سایت می تواند درآمد، محبوبیت و دیده شدن یک تجارت را به همراه داشته باشد. سرمایه گذاری بر روی سئو، نرخِ بازگشتِ باورنکردنی ای در مقایسه با سایر روش های بازاریابی و تبلیغات دارد.

آیا سئو یک سرمایه‌گذاری قابل بازگشت است؟

صاحبان کسب و کارهای موفق اغلب علاقه دارند تا بهره‌وری کارکنان خود را افزایش دهند و از روش‌های مختلفی هم برای سنجش میزان آن استفاده می‌کنند. در چنین کسب و کارهایی هر هزینه‌ای به‌احتمال زیاد موجب بازگشت سرمایه می‌شود. خواه در قالب کاهش سایر هزینه‌ها و خواه به‌صورت افزایش درآمد.

سئو نیز از این قاعده مستثنی نیست و صرفِ هزینه برای آن نیازمند راه‌هایی برای سنجش بازگشت سرمایه است.

در ادامه روش‌هایی برای اندازه‌گیری بازگشت سرمایه از طریق سئو ارائه می‌شود:

  • نخستین معیار اندازه‌گیری، میزان ترافیک بازدیدکنندگان وب‌سایت است که همواره دچار افزایش و کاهش می‌شود. افزایش منطقی و بلندمدت ترافیک نشان از موفقیت استراتژی سئو دارد.
  • دومین معیار رتبه‌بندی وب‌سایت ، جایگاه مناسب آن در نتایج جستجو است که سخت‌تر از میزان ترافیک وب‌سایت اندازه‌گیری می‌شود. با این حال سایت‌هایی بسیاری، ابزارهایی را برای سنجش رتبه‌بندی و مشاهده تغییرات ایجادشده در آن را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. حتی گوگل نیز این اطلاعات را با جزئیات دقیق در اختیار وب‌مسترها می‌گذارد.
  • آخرین معیاری که برای صاحبان کسب و کار از مفهوم بیشتری برخوردار است میزان تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل است. مشتریانی که به محصولات و خدمات شما علاقه دارند اما هنوز آنها را خریداری نکرده‌اند. این مشتریان علاقه خود را با کامل کردن فرم‌های نظرسنجی و ثبت‌نام و یا ایجاد ارتباط با مراکز فروش و پرس‌وجو درباره محصولات نشان می‌دهند. برای بررسی این معیار لازم است پرسش‌هایی را مطرح کنید و به آنها با دقت پاسخ دهید. سوالاتی مانند:
  1. میزان نرخ تبدیل چقدر است؟
  2. تعداد تماس‌های تلفنی و ایمیلی چقدر است؟
  3. و از همه مهم‌تر هزینه تمام‌شده برای هر تبدیل چه مقدار است؟

اگر سنجش تبدیل کاربر به مشتری در نظر گرفته نشوند، دو معیار دیگر نیز فاقد اهمیت و کارایی لازم می‌شوند. اگر این نرخ تبدیل به حد قابل‌انتظار نرسد یا هزینه هر تبدیل آن‌قدر گران تمام شود که قابل رقابت با سایر روش‌های بازاریابی نباشد، متأسفانه بازگشت سرمایه موفقیت‌آمیز نبوده است.

آیا این به معنای اجتناب کسب و کارها از سرمایه‌گذاری در سئو است؟ پاسخ منفی است. با این حال، قطعاً این شکست در میزان سرمایه‌گذاری بعدی تاثیر خواهد گذاشت. به یاد داشته باشید که سئو مانند فیس‌بوک، توئیتر و سایر شبکه‌های اجتماعی کاربر محور است و بر اساس نوع نیاز و نگرش آنها بهینه‌سازی می‌شود. با این وصف اگر پس از سرمایه‌گذاری در این زمینه به نتایج رضایت‌بخش نمی‌رسید تنها باید استراتژی خود را تغییر دهید، نه آنکه آن را به کل کنار بگذارید.

چرا موتورهای جستجو بدون سئو وب سایت من را نمی شناسند؟

موتورهای جستجوگر بسیار هوشمند هستند اما باز هم به کمک شما نیاز دارند. موتورهای بزرگ نیز همواره در تلاش هستند تا فناوری خود برای بررسی عمیق تر سایت ها و ارائه نتایج بهتر به کاربران را بهبود ببخشند. با اینحال، در عملکردِ موتورهای جستجوگر نیز محدودیتی وجود دارد. در حالیکه سئوی درست و مناسب می تواند هزاران بازدید کننده وارد سایت کند اما اقدامات نادرست در سئو می تواند عوارض بسیار بدی بر روی نتایج موتور جستجوگر و در نهایت دیده شدن سایت شما داشته باشد.

سئو، علاوه بر اینکه محتوای شما را به موتورهای جستجوگر می شناساند می تواند رتبه بندی سایت شما را نیز افزایش دهد تا محتوای شما در دیدرس بازدیدکنندگان قرار بگیرد. فضای اینترنت، روز به روز رقابتی تر می شود و شرکت هایی که سئوی بهتری داشته باشند می توانند از بازدیدکنندگان و مشتریان به نفع خود استفاده کنند.

آیا می توانم به تنهایی سئوی سایت خود را انجام دهم؟

دنیای سئو کمی پیچیده است اما بیشتر افراد می توانند به سادگی پایه و اساس آن را درک کنند. حتی دانش بسیار اندک در زمینه سئو نیز می تواند تفاوت زیادی ایجاد کند. آموزش های رایگان سئو به طور گسترده در سرتاسر اینترنت وجود دارد (مانند همین مقاله ای که مطالعه می کنید!). شما می توانید با تمرین مداوم نکات سئو و اجرای آنها به هدف خود دست پیدا کنید.

بسته به زمانی که بر روی این کار صرف می کنید، تمایل و اشتیاقی که برای یادگیری دارید و پیچیدگی سایتی که در اختیار دارید، ممکن است تصمیم بگیرید از یک متخصص برای سئو سایت کمک بگیرید. شرکت هایی که بر روی سئو کار می کنند با یکدیگر متفاوت اند برخی از آنها تمرکز خاصی بر روی موضوع دارند اما برخی دیگر از رویکرد عمومی تری بهره مند می برند. در هر صورت استخدام فردی که بتواند سئو وب سایت شما را بررسی کند و از آن پشتیبانی کند، امری پسندیده است.

پس حالا که سئوی سایت را خوب بلدید، بهتر است ابزارهای سئو برای کنترل و مدیریت آن را هم بشناسید تا همه چیز مثل موم در دست شما باشد.  در این جا به پنج مورد از بهترین ابزارهای رایگان سئو وبهینه سازی سایت می پردازیم.

  1. گوگل آنالیتیکس (Google Analytics)

چرا باید از این ابزار سئو  استفاده کنید؟

جواب این سوال بسیار ساده است: زیرا شما باید از هر چیزی که در مورد بازدیدکنندگان سایتتان است به خوبی مطلع باشید. با نصب گوگل آنالیز شما می‌توانید داده‌های موجود را در چند طبقه مختلف مورد بررسی قرار دهید و آن‌ها را پیگیری کنید.

  1. Google Page Insights

در روزهای اولیه سئو، هیچ‌کس، حتی خود گوگل، زیاد به سرعت سایت‌ها اهمیت نمی‌داد؛ اما الان داستان خیلی فرق کرده‌است چون گوگل به طور واضح بیان می‌کند که سرعت بارگذاری سایت در رتبه‌بندی سایت‌ها مورد استفاده قرار می گیرد. شما می‌توانید با استفاده از ابزار Google PageSpeed Insights سرعت بارگذاری صفحات خود را هم در دسکتاپ و هم در نسخه موبایلی چک کنید. پس از آنکه آدرس سایت خود را وارد کردید؛ صفحه نتایج، اطلاعات متعددی را به شما نمایش خواهد داد.

  1. Similar web

علاوه بر اینکه شما سئوی سایت تان را مرتب چک می کنید و عملکرد آن را مورد برسی قرار می دهید، باید حواستان به میدان رقابت و دور برتان هم باشد. ابزار SimilarWeb نه تنها ابزاری رایگان برای انجام چنین کاری است، بلکه استفاده از آن بسیار ساده و آسان است. شما می‌توانید بررسی کنید که ترافیک رقبا چقدر است؟ رتبه صفحاتشان چقدر است؟ این اطلاعات به شما دید خوبی برای برنامه ریزی در آینده می دهد.

  1. SEO SitCheckup

فرض کنید سئوی سایتتان را انجام داده‌اید، اما هنوز آنطور که باید مورد توجه گوگل قرار نگرفته. از کجا باید عیب و ایرادها را پیدا کنید؟ با خودتان می‌گویید کاش برنامه‌ای بود که می‌گفت اشکال کار از کجاست. SEO SiteCheckup همان برنامه‌ای است که در چنین موقعیتی به کمک شما می‌آید.

  1. گوگل سرچ کنسول Google Search Console

این ابزار رایگان خیلی ساده و مرتب آمار و اطلاعات سایت شما را به شما می دهد. همچنین کنسول جستجوی گوگل یکی از بهترین و دقیق‌ترین روش‌ها برای پیگیری لینک‌هایی است که به سایت شما داده شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید این کار برای رتبه‌بندی بهتر در موتورهای جستجو بسیار مفید است. مطمئن شوید که نه تنها تعداد لینک‌ها را پیگیری می‌کنید، بلکه صفحاتی که بیشترین لینک‌ها را به خود اختصاص داده‌اند را نیز بررسی می‌نمایید. با استفاده از این ابزار هرچقدر بیشتر کاوش کنید به اطلاعات بیشتری خواهید رسید. به خاطر داشته باشید که اطلاعات شما خیلی سریع به روز‌رسانی می‌شود، پس سعی کنید هر چند وقت یکبار داشبورد سرچ کنسول خود را بررسی کنید.

سئو چیست؟ آموزش مفاهیم سئو ترفندهاو اشتباهات رایج
سئو چیست؟ آموزش مفاهیم سئو ترفندهاو اشتباهات رایج

حال که اصول مقدماتی سئو را یاد گرفتید وقت آن رسیده که از سه اشتباه کشنده در سئو کردن سایت اجتناب کنید:

 

  1. ساخت، معمولا بهتر از بهبود است

اولین موضوع کلیدی در سئو این است که معمولا ساخت یک صفحه، ویدیو یا هر منبع ارزشمند، بهتر از بهبود صفحات موجود در سایت است. سئو لزوما این‌گونه شروع نمی‌شود که چند صفحه از سایت خود را انتخاب کنیم و شروع به بهبود این آن کنیم. شاید این چند صفحه‌ در سایت، برای سئو کردن مناسب نباشد و نیاز به تحقیقات بیشتر و ساخت صفحات جدید در سایت، نوشتن مقالات جدید، تولید ویدیوهای جدید و ضبط صوت‌های جدید داشته باشید. این موضوع یک نکته کلیدی بسیار مهم است و نشان می‌دهد که بخش عمده سئو مربوط به تولید محتوا است، نه‌فقط بهینه‌سازی محتواهایی که داریم. اشتباه رایج خیلی از افراد این است که همان صفحات موجود در سایت خود را بهبود می‌دهند. شاید این سعی، نتیجه‌بخش نباشد و به این نتیجه برسیم که باید محتواهای جدیدی را از ابتدا تولید کنیم.

  1. همه صفحه‌ها را سئو نکنید

دومین مورد این است که ما هیچ‌وقت به‌عنوان یک متخصص سئو همه صفحات سایت را سئو نمی‌کنیم. این کار هیچ توجیهی از نظر زمان و هزینه ندارد. تمام سایت‌هایی که از سئو ورودی بسیار بالایی دارند، احتمالا در چند صفحه خاص، فوق‌العاده عمل کرده‌اند و خیلی از صفحات را رها کرده‌اند. اشتباه‌ترین کار در سئو این است که تمام صفحات (منظور از صفحه همان مقاله، محصول و… است) را سئو کنیم. فرض کنیم سایت ما شامل 200 صفحه است و شروع به سئو کردن این 200 صفحه کنیم. شاید یک سئوکار هوشمند، از این 200 صفحه در سایت، با تحقیقات کافی، فقط 3 صفحه را انتخاب کند و علاوه‌بر آن، 3 صفحه دیگر را بسازد و با همین 6 صفحه، هزاران بازدیدکننده در روز را به سایتش هدایت کند. بنابراین این برداشت اشتباه در مورد سئو که برای داشتن ترافیک خوب در سایت، نیاز به سئو کردن تمام صفحات داریم کاملا اشتباه است. میزان جستجوها در مورد خیلی از مطالبی که در سایت خود قرار داده‌ایم، آن‌قدر کم است که ارزش سئو کردن ندارند. حتی اگر اول هم شویم شاید یک نفر هم به سایت ما نیاید! بنابراین نباید تمرکز خود را روی تمام صفحات بگذاریم، بلکه باید روی صفحات خاص کار کنیم.

  1. سئوی صفحه کافی نیست!

سومین اشتباه رایج بین مبتدیان این است که سئو هیچ‌وقت از یک صفحه شروع نمی‌شود. فرض کنید یک محصول در مورد وسایل باغبانی داریم و می‌خواهیم این محصول در گوگل اول شود. اشتباه‌ترین کار این است که صفحه را باز کنیم و شروع به سئوی محتوای آن صفحه کنیم. کار درست این است که این موضوع را یک سطح بالاتر ببینیم. از خود بپرسیم: آیا سایت ما از دید گوگل مناسب است؟ آیا کلیات سایت خوب است؟ در قدم آخر آن صفحه را سئو می‌کنیم.

نتیجه گیری

امیدواریم این آموزش توانسته باشد نکات گنگ و مبهمی که در بخش آموزش سئو وجود دارد را برای شما عزیزان برطرف کند. همچنین، در صورتی که سوالی در زمینه سئو یا آموزش لینک سازی برایتان پیش آمده است می توانید آن را با ما در میان بگذارید تا کارشناسان تیمiNextPro ما پس از بررسی، سوالات شما را به صورت دیدگاه یا یک مقاله پاسخ دهند.

این مقاله چقدر مفید بود؟ با کلیک روی ستاره ها رتبه بده تا بدونیم چه مدل مقالاتی بنویسیم...

میانگین امتیاز / 5. تعداد آراء: