()

در اینجا برخی از بهترین و مؤثرترین نکات و تکنیک های سخنرانی در جمع برای کمک به‌صرفه جویی در وقت و انرژی شما و کمک به شما در سخنرانی عمومی بهتر ارائه‌شده است.

سخنرانی در جمع برای بسیاری از ما ترسناک است، اما با آمادگی و طرز فکر صحیح، می‌توانیم به خود کمک کنیم تا بر آن غلبه کنیم و سخنران عمومی بهتری شویم. سخنرانی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اگر شما بتوانید با یک برنامه‌ریزی حرفه‌ای کار خود را در سخنرانی موردنظر شروع کنید، قطعاً به نتایج دلخواه خواهید رسید. درواقع موفقیت 90 درصدی شما در یک سخنرانی به برنامه‌ریزی شما بستگی دارد.

هنگام صحبت کردن، هر واژه‌ای که شما به کار می‌برید باید 100 واژه جایگزینش را بدانید، در غیر این صورت مخاطبان متوجه می‌شوند که شما نسنجیده صحبت می‌کنید، شنونده بلافاصله احساس می‌کند که شما اطلاعات زیادی ندارید، مگر اینکه خودتان را کاملاً آماده کرده باشید.

آمادگی کم در مقابل مخاطبان باهوش و تیزبین، خودبه‌خود اعتبار و اخلاق شمارا زیر سؤال می‌برد. اگر آماده نباشید، یا بدتر از آن، اگر به مخاطبانتان بگویید که “در این مورد تخصص ندارم” پیامتان هر چه قدر هم که خوب باشد بر آن‌ها تأثیر نمی‌گذارد.

این نکات و تکنیک ها به شما کمک می‌کند تا خود را برای سخنرانی در جمع آماده کنید. همچنین به شما کمک می‌کند تا مطمئن شوید پیام شما با موفقیت به مخاطب می‌رسد.

برخی از تکنیک‌ها برای تأثیرگذاری بیشتر سخنرانی در جمع چیست؟

بیایید در مورد برخی از تکنیک‌ها صحبت کنیم که می‌توانید برای بهبود مهارت‌های گفتاری و سخنرانی بهتر استفاده کنید.

“همان‌طور که خردمندان می‌گویند، پیشگیری بهتر از درمان است”

این تکنیک‌ها همچنین با داشتن آمادگی بهتر در برابر آن، به شما کمک می‌کنند با هر نوع ترس از صحبت در مقابل مردم روبرو شوید. اگر اضطراب گفتاری دارید، این امر به شما کمک می‌کند آن را کنترل کنید زیرا از قبل برای آن آمادگی خواهید داشت.

بهترین تکنیک‌ها برای سخنرانی در جمع
بهترین تکنیک‌ها برای سخنرانی در جمع
  • قبل از سخنرانی در جمع، درباره مخاطبان خود تحقیق کنید:

این احتمالاً یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به خاطر بسپارید. قبل از اینکه حتی شروع به انجام هر کاری کنید، ابتدا در مورد مخاطبان خود تحقیق کنید. اگر چیزی را تهیه کنید که موردپسند مخاطب قرار نگیرد، مهم نیست که از چه روش سخنرانی عمومی مؤثر استفاده می‌کنید، مخاطب با شما ارتباط برقرار نمی‌کند.

“به یاد داشته باشید سخنرانی درباره‌ی شما نیست، درباره‌ی آن‌هاست”

اگر مخاطبان خود را بشناسید، می‌توانید سخنرانی تهیه کنید که در بین مخاطبان شما طنین‌انداز شود. با این کار، صحبت شمارا مؤثرتر می‌کند، زیرا می‌دانید مخاطبان شما چه می‌خواهند، مشکلاتشان چیست و به دنبال چه هستند.

دو مزیت خواهد داشت:

  • اول‌ازهمه، اگر شما قادر به ارائه چیزی نیستید، به شما کمک می‌کند محتوای بیشتری به سخنرانی خود اضافه کنید. اگر در مقطعی گیر کنید، این امر به شما جهت می‌دهد که کجا بروید.
  • دوم، به شما کمک می‌کند سخنرانی شما جذاب‌تر شود و مخاطبان شما با شما ارتباط برقرار کنند. آن‌ها با دقت گوش خواهند داد که شما چه پیامی را می‌خواهید بدهید.

به این چند ویژگی توجه کنید تا به بهتر شدن سخنرانی‌هایتان از آن استفاده کنید:

  1. سن و گروه سنی

مخاطبان چند سال دارند و گروه سنی‌شان چیست؟ مخاطبان جوان در مقایسه با مخاطبان مسن برداشت، فرهنگ و پیش‌زمینه‌های متفاوتی دارند. آگاهی از سن آن‌ها بسیار مهم است.

  1. میزان آشنایی مخاطبان با موضوع سخنرانی

مخاطبان چقدر با موضوع سخنرانی آشنا هستند؟ اطلاعات آن‌ها درباره‌ی موضوعی که می‌خواهید صحبت کنید، چقدر است؟ آیا آن‌ها مبتدی هستند، یا درزمینه‌ی موردنظر اطلاعات نسبی دارند؟ این موضوع مشخص می‌کند که سخنرانی شما باید تا چه حد ساده یا پیچیده باشد.

بهترین تکنیک‌ها برای سخنرانی در جمع
بهترین تکنیک‌ها برای سخنرانی در جمع
  1. طرز تفکر آنها چگونه است؟

با پرسیدن سؤال‌های زیر، به طرز تفکر مخاطبانتان پی ببرید:

  • اهداف و آرمان‌های آن‌ها چیست؟
  • با توجه به موضوع سخنرانی، چیزهایی که به آن امیدوار هستند یا از آن هراس دارند چیست؟
  • آن‌ها چه نیازهایی دارند که ممکن است با توصیه‌ها و ایده‌های شما برطرف شوند؟
  • ارزش‌ها و اعتقادات آن‌ها چیست؟
  • دغدغه‌ها، نگرانی‌ها یا مشکلات آن‌ها چیست؟

آشنایی با شرایط عاطفی افرادی که در سخنرانی شما شرکت می‌کنند، در ارتباط برقرار کردن با آن‌ها بسیار مهم است. اگر قبل از سخنرانی این سؤالات را از طراحان بپرسید و وب‌سایت آن‌ها و مطالب منتشرشده‌شان را مطالعه کنید؛ می‌توانید جواب‌هایی را که می‌خواهید پیدا کنید.

  1. کارتان را انجام بدهید، به ویژگیهای مخاطبان بسنده نکنید

وقتی با افرادی که در یک صنعت خاص، انجمن تجاری، یا هر سازمان دیگری صحبت می‌کنید، باید قبل از شروع سخنرانی، تا جایی که می‌توانید درباره‌ی وضعیت حرفه‌ی آن‌ها اطلاعات کسب کنید. آیا بازار چیزی که آن‌ها ارائه می‌دهند خوب است یا بد؟ آیا آن‌ها در حال پیشرفت هستند، صنعتشان بی‌رونق، یا در حال تنزل است؟ در حال حاضر گرایشات تجاری یا سیاسی که آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد، چیست؟ به آن‌ها توجه کنید.

  1. باید بدانید به‌تازگی چه کسی برای آنها سخنرانی کرده است

یکی دیگر از ارکان آمادگی، آگاهی از سایر تجارب مخاطبان با سخنرانان دیگر است. چه کس دیگری و در چه رابطه با چه موضوعی برای آن‌ها سخنرانی کرده است؟
واکنش آن‌ها نسبت به سایر سخنرانان و موضع سخنرانی چه بوده؟
آیا آن‌ها از صحبت‌های سخنران قبلی سرخورده شده‌اند؟
اگر جواب مثبت است، چرا؟
اگر از سخنران قبلی خوششان آمده، دلیل این امر را جویا شوید.
آن سخنران، چه‌حرف‌هایی زده است؟

در جلسات طولانی، آگاهی از اینکه قبل از سخنرانی شما چه کسی و در چه موردی صحبت خواهد کرد، مهم است. به‌علاوه، باید بدانید در سخنرانی قبلی چه کسی برای مخاطبان صحبت کرده و واکنش مخاطبان نسبت به صحبت‌های او چه بوده است؟

  1. در ابتدای سخنرانی هدف را در نظر بگیرید

سؤال عینی را به یاد داشته باشید. اگر بتوانید پس از سخنرانی، با مخاطبان مصاحبه کنید
و از آن‌ها بپرسید: “از سخنرانی من چه چیزی یاد گرفتید؟”
و می‌خواهید درنتیجه‌ی حرف‌های من چه‌کار متفاوتی انجام دهید؟
دوست دارید آنها چه جوابی بدهند؟
هر چه جوابشان به این سؤال دقیق‌تر باشد، طراحی و سازمان‌دهی صحبت‌هایتان راحت‌تر خواهد بود، طوری که می‌توانید در زمان اختصاص داده‌شده به هدفتان برسید.

بهترین تکنیک‌ها برای سخنرانی در جمع
بهترین تکنیک‌ها برای سخنرانی در جمع
  1. مرتب به ساعت نگاه کنید

به‌علاوه، به زمانی که در اختیارتان گذاشته‌اند و ساختاری که از صحبت‌هایتان انتظار می‌رود، کاملاً دقت کنید، گاهی اوقات مخاطبان از شما توقع دارند 75 درصد از زمان صحبت کنید و سپس یک جلسه‌ی پرسش و پاسخ داشته باشید. اما ممکن است در برخی موارد، طراحان جلسه از شما بخواهند تمام‌وقت را صحبت کنید. درهرصورت باید دقیقاً هرزمانی که گفتند، سخنرانی را تمام کنید.

بسیاری از سخنرانی‌ها، کنفرانس‌ها و جلسات به لحاظ زمانی به‌دقت طراحی‌شده‌اند. شما نیز این کار را کنید.

پس‌ازاینکه شناختی تقریبی راجع به مخاطبان خود پیدا کردید چند تکنیک لازم دارید:

  • دیدگاه

ابتدا، افکار، ایده‌ها یا حقیقت را بیان کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید بگویید:«در 10 سال آینده در مقایسه با صدسال گذشته مردم بیشتری می‌خواهند پولدار شوند».

  • دلایل

دلایل عقیده یا ایده‌تان را بیان کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید بگویید:«تعداد میلیونرها و میلیاردرها، که بیشتر آن‌ها در یک نسل خودساخته هستند؛ طی پنج سال گذشته 69 درصد افزایش‌یافته و این رقم به‌سرعت بالا می‌رود.

  • مثال

دیدگاهتان را با مثال توضیح دهید، از آن دفاع کنید و آن را ثابت کنید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید بگویید:«در سال 1900، پنج هزار میلیونر در آمریکا بودند، اما هیچ میلیاردری وجود نداشت. در سال 2000، پنج میلیون میلیونر و بیش از پنج هزار میلیاردر بود. طبق نوشته‌ی مجله‌ی «بیزینس و یک» در سال 2007 در ایالات‌متحده‌ی آمریکا 8 میلیون و 900 هزار میلیونر در سطح جهان بیش از 700 میلیاردر بود که بیشتر آن‌ها از نسل اول بودند.

  • دیدگاه

برای تأکید، دیدگاه اولیه را دو بار تکرار کنید. به‌عنوان‌مثال بگویید:” شما اقلیت خلاق، امروز بیش از فردا و سال‌های آینده فرصت رسیدن به موفقیت مالی را دارید.”

شما می‌توانید با استفاده از این فرمول ساده تمام نکات اصلی سخنرانی‌تان را سازمان‌دهی کنید. این فرمول در ترغیب مخاطبان برای پذیرفتن پیام شما بسیار قوی و مؤثر است.

و در آخر از شما به خاطر همراهی در این قسمت سپاس‌گزارم.

در سری بعد تکنیک‌ها و روش‌های دیگری که به سخنرانی شما کمک می‌کند خواهیم پرداخت…

 

 

 

این مقاله چقدر مفید بود؟ با کلیک روی ستاره ها رتبه بده تا بدونیم چه مدل مقالاتی بنویسیم...

میانگین امتیاز / 5. تعداد آراء: