()

یکی از فاکتور های مهم در سئو ، جذب بازدیدکننده از روش‌های مختلف برای بهتر دیده شدن سایت است. تبلیغات گوگل ادوردز معتبرترین روش برای جذب بازدید کننده است. پیش از آنکه حول باورهای اشتباه در تبلیغات گوگل ادوردز صحبت کنیم، بد نیست بگوییم که اگر تا چند سال پیش، در میان جمعی از بازاریابان درون‌گرا “Inbound Marketers” قرار می‌گرفتید، متوجه می‌شدید که تبلیغات در گوگل ادوردز روش چندان محبوبی برای جذب نیست؛ اما امروزه، این داستان کمی متفاوت شده است! در حال حاضر، بسیاری از شرکت‌های بزرگ و فروشگاه‌های اینترنتی معتبر برای معرفی و فروش محصولات خود از این روش استفاده می‌کنند. افزایش حضور شرکت‌ها و کمپانی‌ها در اینترنت و در نتیجه‌ی افزایش رقابت آنلاین، تبلیغات در گوگل و قرار گرفتن در مقابل چشم مشتریان بالقوه، به موضوع موردبحث بازاریابان تبدیل‌شده است. در این مقاله سعی کرده‌ایم تا باورهای غلطی که در رابطه با تبلیغات گوگلی در بین مردم شایع هست را مطرح کنیم و به آن بپردازیم.

در این مقاله به سؤالات زیر پاسخ می‌دهیم:

  1. چرا برخی بازاریابان اینترنتی از ارائه تبلیغ در سیستم گوگل ادوردز امتناع می‌کنند؟
  2. آیا گوگل قادر به خواندن تصاویر است؟
  3. آیا گوگل ادوردز به محتوای صفحات فرود شما توجه می‌کند؟
  4. آیا از تصویر به‌جای متن در صفحات فرود استفاده کنیم؟
  5. میزان درآمد روزانه گوگل چقدر است؟

گوگل ادوردز یک تکنیک بازاریابی برونگراست

اغلب صاحبان کسب‌و‌کار، هنگام راه‌اندازی یک کمپین تبلیغات گوگل، تصور می‌کنند که در حال تبلیغات به شیوه‌ی سنتی یا برونگرا هستند، اما گوگل ادوردز کمی متفاوت است! گوگل ادوردز به این منظور طراحی شده است تا محتوای کاربران، به راحتی در اختیار مشتریان بالقوه که به دنبال خدمات مذکور هستند، قرار گیرد. در واقع، گوگل ادوردز تنها راه بازاریابی درون‌گراست که به شما اطمینان می‌دهد محتوایتان در هنگام جستجوی کاربر، در دیدرس او قرار خواهد گرفت. در بیشتر مواقع، گوگل ادوردز تجربه کاربری بهتری را برای جستجوگران ایجاد می‌کند. در واقع، این تبلیغات تنها برای افرادی نمایش داده می‌شود که به دنبال خدمات خاص یک کسب‌وکار هستند. تبلیغات ناخواسته، معضلی است که بسیاری از کاربران اینترنتی و حتی افراد حاضر در فضای حقیقی نیز، از آن رنج می‌برند و به‌طورمعمول، در سایر روش‌های بازاریابی سنتی و مدرن مانند ایمیل مارکتینگ، تبلیغات پیامکی و Pop-Up، به‌وفور یافت می‌شود. فرض کنید دوست شما در یک شهر در جنوب کشور، تعمیرات تخصصی تلفن همراه دارد و در وب‌سایت خود پیرامون موضوع تعمیرات تلفن همراه مطالب متنوعی منتشر می‌کند. حال اگر فردی که در شمال ایران زندگی می‌کند درباره مرکز تخصصی تعمیر موبایل در گوگل جستجو کند، مطمئناً قصد ندارد برای تعمیر موبایل خود به جنوب کشور سفر کند. به همین منظور، گوگل ادوردز این قابلیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا در آگهی خود از کلماتی استفاده کنند که در شهرهای جنوب کشور به نمایش گذاشته شود. این کار باعث می‌شود برای مثال تنها افرادی که در اهواز یا شهرهای اطراف آن هستند، تبلیغ شمارا مشاهده کنند. همین موضوع، منجر به هدفمند کردن تبلیغات شما می‌شود و هم از هزینه تبلیغات شما می‌کاهد.

باورهای غلط در تبلیغات گوگل ادوردز که باید فراموش کنید!
باورهای غلط در تبلیغات گوگل ادوردز که باید فراموش کنید!

چون سئو سایت را انجام می‌دهیم به تبلیغات گوگل نیاز نداریم!

این هم یکی دیگر از باورهای اشتباه در تبلیغات گوگل ادوردز است که گاه موجب تعجب ما می‌شود. هنگامی‌که شما به دنبال کسب رتبه‌ی بالا برای یک کلمه کلیدی خاص هستید، این فرآیند به‌طور طبیعی ماه‌ها طول می‌کشد. این در حالی است که تمام نکات ریزودرشت سئو را به‌طور کامل رعایت کرده باشید. در غیر این صورت، کسب رتبه مناسب در نتایج جستجو تقریباً غیرممکن است، به‌خصوص برای کلمات کلیدی پر جستجو که معمولاً رقبای شما سال‌هاست درزمینهٔ آن فعالیت می‌کنند. افزون بر این، صرف مدت‌زمان زیاد برای بسیاری از کسب‌وکارها به معنای از دست رفتن فرصت‌ها و درنتیجه زیان مالی است. بااین‌وجود، شما می‌توانید با استفاده از تبلیغات گوگل ادوردز در لحظه به رتبه یک نتایج جستجو صعود کنید و با استفاده از مخاطبان جذب‌شده از این روش، اعتماد سازی کنید.

علاوه بر این، نتایج جستجو برای انواع کلمات کلیدی با مضامین مختلف کمی با یکدیگر فرق می‌کند. شاید در نگاه اول، بهینه‌سازی سایت برای کلمات کلیدی پررقابت، بهترین و کم‌خرج‌ترین راه به نظر برسد، اما تبلیغات گوگل ادوردز زمانی کاربرد دارد که با کلمات کلیدی هدفمندی مانند خرید اسپیکر جی بی ال، مواجه می‌شویم. اگر کمی کلمات کلیدی‌ای که منجر به خرید می‌شوند را بررسی کنید، متوجه حجم زیاد تبلیغات گوگل در آن جست‌وجوها خواهید شد. به‌این‌ترتیب، برای رقابت با سایر وب‌سایت‌ها راهی به‌جز استفاده از سرویس گوگل ادوردز نخواهید داشت زیرا حتی اگر صفحه شما برای کلمه کلیدی مذکور در رتبه یک نتایج طبیعی جست‌وجو باشد، بازهم باوجود تبلیغات گوگل به لینک 3 یا 4 خواهد رفت. از سوی دیگر، سئو و نکات مربوط به آن چندان قابل‌اعتماد نیستند. بسیاری از جزئیات سئو به‌طور رسمی از طریق شرکت گوگل اعلام نمی‌شود و تنها از طریق آزمون‌وخطا و سنجش نتایج حاصل از آن‌ها به دست می‌آیند. بااین‌وجود، گاه حتی متخصصان خبره نیز در بررسی نتایج حاصل‌شده دچار اشتباه می‌شوند. برای مثال، گاهی تصور می‌شود یک نتیجه خاص ناشی از تغییر یک فاکتور به نام A است. این در حالی است که بعدها عده‌ای ثابت می‌کنند که تغییر فاکتور A می‌تواند موجب دگرگونی ناخواسته در فاکتوری با نام B شود و احتمالاً تغییر این شاخصه نیز در نتایج حاصل‌شده دخالت دارد. دراین‌بین، معمولاً هیچ معیار مناسبی برای سنجش درستی این فرضیات وجود ندارد. افزون بر این، گوگل معمولاً به‌روزرسانی‌های الگوریتم جستجوی خود را به‌طور رسمی اعلام نمی‌کند! بسیاری از متخصصین سئو احتمالاً با آپدیت‌های پاندا و پنگوئن آشنا هستند زیرا پس‌ازاین به‌روزرسانی‌های بی‌سروصدا، بخش قابل‌توجهی از ترافیک خود را از دست دادند و دچار زیان‌های مالی شدیدی شدند. این در حالی است که کنترل تبلیغ گوگل ادوردز کاملاً در دستان شماست و در اثر به‌روزرسانی‌ها جایگاه آگهی‌های شما تغییری نمی‌کند. درمجموع می‌توان گفت که بهترین استراتژی برای رسیدن به موفقیت و سود بیشتر، استفاده هم‌زمان از سئو و تبلیغات گوگل برای جذب مشتری بیشتر است.

رقبا باعث از بین رفتن بودجه تبلیغاتی من می‌شوند!

یکی دیگر از باورهای اشتباه در تبلیغات گوگل ادوردز، ساده انگاشتن سیستم مدیریت آن است. گوگل گزارش‌های بسیار خوبی در مورد عملکرد کمپین‌های تبلیغاتی گوگل ادوردز ارائه می‌دهد و هرگونه فعالیت مشکوک را به‌سرعت به اطلاع شما می‌رساند. حتی اگر یک بازاریاب یا صاحب کسب‌و‌کار متوجه شود که تعداد زیادی کلیک غیرطبیعی از یک منطقه خاص دریافت می‌کند، می‌تواند موضوع را به‌طور مستقیم با تیم گوگل ادوردز در میان بگذارد تا تحقیقات بیشتری در این زمینه صورت گیرد. به‌این‌ترتیب، در صورت یافتن مشکل، هزینه تمام کلیک‌های مشکوک به صاحب تبلیغ، بازگردانده می‌شود. علاوه بر این گوگل از فناوری بسیار پیچیده‌ای برای جلوگیری از تقلب کلیکی “Click Fraud” و کلیک‌های نامعتبر استفاده می‌کند. این فناوری، چیزی فراتر از ردیابی آدرس IP و تعیین موقعیت جغرافیایی است و شامل تجزیه‌وتحلیل عوامل مختلف در رابطه با کلیک می‌شود.

زمانی برای مدیرت حساب کاربری گوگل ادوردز نداریم!

احتمالاً این دلیل را هم از صاحبان کسب‌وکارهایی که اطلاع چندانی از عملکرد و شیوه مدیریت حساب ادوردز ندارند، می‌شنوید. بله کاملاً درک می‌کنیم که مدیریت تبلیغات PPC علاوه بر هزینه، به زمان قابل‌توجهی برای مدیریت نیاز دارد و اگر زمان مناسبی برای ارزیابی، پیگیری و مدیریت آن اختصاص ندهید، نتایج مطلوبی دریافت نخواهید کرد. امروزه، ابزارها و سیستم‌های گوناگونی وجود دارند که به کاهش زمان مدیریت حساب کاربری ادوردز کمک می‌کنند. برای مثال در وب‌سایت WordStream  ابزاری با نام  20minute work week وجود دارد که بااتصال به‌حساب کاربری ادوردز شما، قسمت‌هایی که به بهبود نیاز دارند نظیر کلمات کلیدی که ترافیک نامناسب جذب می‌کنند را شناسایی کرده و به شما اطلاع می‌دهد. همچنین، اگر ازلحاظ مالی با محدودیت مواجه نیستید می‌توانید با عقد قرارداد با شرکت‌های معتبر تبلیغات گوگل، مدیریت حساب کاربری خود را به آن‌ها واگذار کرده و از خدمات مشاوره تخصصی نیز برخوردار شوید. همچنین می‌توانید بامطالعه راهنمای انتخاب، تصمیم بهتری برای عقده قرارداد با شرکت‌های موردنظر خود بگیرید.

در صفحات فرود تبلیغات گوگل، تنها می‌توان از متن استفاده کرد زیرا گوگل توانایی خواندن عکس را ندارد!

برای پاسخ به یکی از عجیب‌ترین باورهای اشتباه در تبلیغات گوگل ادوردز کافی است به این سه سؤال پاسخ دهیم.

  • آیا گوگل قادر به خواندن تصاویر است؟

بله گوگل با استفاده از تکنولوژی OCR و تشخیص کاراکترهای نوری می‌تواند تصاویر را تا حدی قابل‌قبول بخواند. اگرچه این تکنولوژی همچنان دارای نواقص قابل‌توجهی است، اما در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری داشته است.

  • آیا گوگل ادوردز به محتوای صفحات فرود شما توجه می‌کند؟

ممکن است عجیب به نظر رسد، اما گوگل به آنچه بعد از کلیک رخ می‌دهد چندان توجهی نمی‌کند. به‌جز موضوعات مربوط به UX، سیاست‌های ادوردز و مقررات مربوط به آن و البته خطای 404. همان‌طور که می‌دانید نرخ کلیک، یکی از معیارهای بی‌نظیر گوگل برای سنجش امتیاز کیفی گوگل شماست. بااین‌همه، طی آزمایش‌های گوناگون درباره تأثیر صفحات فرود بر روی امتیاز کیفی، مشخص‌شده که حتی اگر این صفحات با یک صفحه خالی هم جایگزین شود، تأثیر بسزایی بر میزان امتیاز کیفی ندارند.

  • آیا از تصویر به‌جای متن در صفحات فرود استفاده کنیم؟

 بازهم خیر. به این دلیل که تصاویر، معمولاً زمان بیشتری برای بارگذاری نیاز دارند. سرعت بارگذاری صفحات فرود، نقش مهمی در افزایش نرخ تبدیل دارد؛ زیرا کمتر کاربری، بیش از 3 تا 4 ثانیه برای مشاهده محتوای وب‌سایت شما زمان صرف می‌کند؛ بنابراین در صفحات فرود خود با دقت و حساسیت از تصاویر استفاده کنید.

باورهای غلط در تبلیغات گوگل ادوردز که باید فراموش کنید!
باورهای غلط در تبلیغات گوگل ادوردز که باید فراموش کنید!

مردم بر روی تبلیغات گوگل کلیک نمی‌کنند!

این نخستین دلیل و از بزرگ‌ترین باورهای اشتباه در تبلیغات گوگل ادوردز است. به یاد داشته باشید که گوگل یک شرکت تجاری معروف است و تقریباً، هرکسی می‌تواند باکمی جست‌وجو به سوابق مالی آن دست یابد. پس اگر سؤالی درباره میزان درآمد گوگل از تبلیغات ادوردز داشته باشیم به‌راحتی به آن دست پیدا می‌کنیم. همان‌طور که می‌دانید هزینه تبلیغات گوگل بر اساس معیاری به نام PPC «پرداخت به ازای کلیک» محاسبه می‌شود. با این وصف، به نظر شما میزان درآمد روزانه گوگل چقدر است؟ 5 میلیون دلار؟ 15 میلیون دلار؟ آیا باور می‌کنید گوگل روزانه از سیستم تبلیغات گوگل خود، بیش از 100 میلیون دلار درآمد دارد؟ اگر میانگین هزینه برای هر کلیک را در حدود 1 تا 2 دلار در نظر بگیریم، به حداقل 50 میلیون کلیک در روز می‌رسیم. پس مردم واقعاً بر روی تبلیغات گوگل کلیک می‌کنند. گوگل نیز به‌طور دائم با بررسی و سنجش نحوۀ نمایش تبلیغات خود، سعی دارد کاربران را ترغیب کند که بر روی تبلیغات ادوردز بیشتر کلیک کنند.

گوگل ادوردز خیلی گران است!

یکی دیگر از باورهای اشتباه در تبلیغات گوگل ادوردز، شایعات مرتبط با هزینه‌ی آن است. بسیاری معتقدند که تبلیغات در گوگل ادوردز، به‌نوعی ریختن پول به سطل زباله است! متأسفانه زمانی که حساب کاربری بیشتر مشتریان گوگل ادوردز را نگاه می‌کنیم متوجه می‌شویم که آن‌ها، تبلیغات خود را در حالت پیش‌فرض و ابتدایی انجام می‌دهند و مدیریت حساب خود را به افرادی نامناسب و بی‌تجربه می‌سپارند. درنتیجه، هزینه‌ی سرسام‌آور تبلیغات آن‌ها چندان عجیب و دور از انتظار نیست. مطمئناً تبلیغ در گوگل ادوردز، هزینه دارد و بسیاری از بازاریابان زمانی که شروع به ارائه تبلیغ در ادوردز می‌کنند ممکن است تمام سرمایه خود را به آن اختصاص ندهند زیرا اعتماد کافی به آن ندارند، اما مهم است به یاد داشته باشید تمام شیوه‌های تبلیغات و بازاریابی، شامل هزینه می‌شوند. در این میان آنچه اهمیت دارد، بازگشت سرمایه پس از ایجاد یک کمپین تبلیغاتی است. با این وصف، پیش از رها کردن گوگل ادوردز به‌عنوان یک شیوه پرهزینه، بهتر است دلایل افزایش هزینه آن را پیدا کنید. هزینه تبلیغات گوگل ادوردز بر اساس تعداد کلیک محاسبه می‌شود و اگر این تعداد کلیک باسیاست‌های کسب‌وکار همسو نباشد، موجب بازگشت سرمایه نمی‌شود. برای مثال، بسیاری از کسب‌وکارها با در نظر گرفتن بودجه روزانۀ محدود برای تبلیغات ادوردز خود، تنها در ساعات اندکی از روز در مقابل چشم کاربران قرار می‌گیرند و درنتیجه، بخشی از مشتریان بالقوه خود را از دست می‌دهند. در این شرایط، تنها راهی که به ذهنشان می‌رسد، بالا بردن بودجه روزانه برای افزایش مدت‌زمان نمایش آگهی است. حال‌آنکه می‌توان با همان بودجۀ محدود، ساعاتی از روز که مشتریان بالقوه بیشتر به جستجو می‌پردازند را به‌عنوان زمان نمایش تبلیغات خود انتخاب کرد. محدود نمودن موقعیت جغرافیایی آگهی‌های تبلیغاتی، دیگر شیوه‌ای است که می‌تواند از کلیک‌های بی‌حاصل و هدر رفتن سرمایه شما جلوگیری کند. همچنین، سرویس ادوردز به شما اجازه می‌دهد تا با تنظیمات Device Targeting نمایش آگهی‌های خود را تنها به یکی از دستگاه‌های موبایل و تبلت یا لپ‌تاپ و کامپیوتر دسکتاپ محدود کنید. برای مثال زمانی که آگهی خرید و دانلود یک اپلیکیشن را منتشر می‌کنید، دلیلی ندارد که تبلیغات خود را به کاربران غیر موبایلی نشان دهید. درنتیجه با فیلتر کردن این بخش از کاربران، می‌توانید از کلیک بی‌حاصل جلوگیری کنید.

در یک حساب کاربری از یک کلمه کلیدی بیش از یک‌بار نمی‌توان استفاده کرد!

دقیقاً اطلاع نداریم این باور اشتباه در تبلیغات گوگل ادوردز از کجا آمده و چگونه شایع شده است، اما برای پی بردن به این اشتباه کافی است چند ثانیه دربارۀ آن فکر کنید. چنین باور نادرستی، مانند این است که بگوییم خرید بیش از یک بلیت بخت‌آزمایی موجب کاهش شانس شما برای برنده شدن می‌شود! بله به همین اندازه خنده‌دار، عجیب و دور از منطق است. داشتن یک کلمه کلیدی بیش از یک‌بار در حساب کاربری ادوردز، فرصت بیشتری به گوگل برای نمایش تبلیغات شما می‌دهد. آیا این موجب آسیب به کسب‌وکار شما می‌شود؟

افزایش هزینه تبلیغات گوگل، موجب رشد میانگین CPL می‌شود

یک ادعای منطقی که همواره صحیح نیست! اگرچه در نگاه اول، افزایش هزینه تبلیغات موجب بالا رفتن CPL “Cost Per Lead” می‌شود، اما می‌توانید کلمات کلیدی‌ای انتخاب کنید که از هزینه‌ای کمتر از میانگین CPL شما برخوردارند. برای مثال، اگر در کسب‌وکار خود برای هر سرنخ فروش، به‌طور میانگین 10 هزار تومان هزینه می‌کنید می‌توانید یک کلمه کلیدی مناسب و ارزان با بهای 5 هزار تومان برای هر Lead انتخاب کنید. درنتیجه، باکمی افزایش بودجه برای نمایش بیشتر آن «در صورت نیاز به تبلیغ بیشتر»، هم از ترافیک بالاتری برخوردار می‌شوید و هم تا میانگین CPL خود همچنان فاصله‌دارید. درست است که این ترافیک با هزینه بیشتری همراه بوده، اما اغلب اوقات بیش از افزایش هزینه تبلیغات بر CPL اثر می‌گذارد و موجب کاهش نرخ میانگین آن می‌شود.

ترافیک تبلیغات ادوردز از نرخ تبدیل کمی برخوردار است

این موضوع تا حدودی درست به نظر می‌رسد زیرا کسب‌وکارهای بسیاری از تبلیغات گوگل استفاده کرده‌اند، اما نتایجی که انتظار داشتند را به دست نیاوردند. بسیاری از فروشگاه‌های اینترنتی باهدف فروش بیشتر، اقدام به تبلیغ در گوگل ادوردز می‌کنند. برای آن‌ها تنها نمایش یا کلیک کاربران بر روی لینک سایت کفایت نمی‌کند، بلکه باید بخش قابل‌توجهی از آن‌ها از مخاطب به خریدار تبدیل شوند تا نرخ بازگشت سرمایه افزایش یابد. بر اساس تجربه دلایل بسیاری را می‌توان برای این مشکل یافت، اما به خاطر داشته باشید که مدیریت صحیح حساب کاربری، تأثیر زیادی در بهبود نرخ تبدیل دارد و می‌تواند جستجوهای شمارا به یک ماشین تولید مشتری تبدیل کند. گاهی اوقات، با نگاهی به‌حساب کاربری برخی آگهی‌دهندگان با چیزی شبیه به فاجعه مواجه می‌شویم! زیرا برخی از تازه‌کاران تبلیغات گوگل ادوردز، کلمات کلیدی‌ای را هدف قرار می‌دهند که یا بیش‌ازحد وسیع هستند (و ارتباط موضوعی با محتوای وب‌سایت ندارند) یا از امتیاز کیفی پایینی برخوردارند. آن‌ها اغلب از کلمات کلیدی منفی برای مسدود کردن جستجوهای نامناسب استفاده نمی‌کنند و تبلیغات آن‌ها با کلیک‌های نامربوط هدر می‌رود. درنتیجه، کاهش نرخ تبدیل و افت نرخ بازگشت سرمایه در چنین شرایطی، چندان عجیب نیست!

نتیجه‌گیری

بسیاری از باورهای اشتباه در تبلیغات گوگل ادوردز به دلیل ناآگاهی افراد یا تجارب ناموفق و شکست‌هایی که ناشی از مدیریت نادرست تبلیغات بوده است، به وجود آمده که باکمی مطالعه و یادگیری برطرف می‌شود. تبلیغات گوگل ادوردز ازجمله شیوه‌های بازاریابی است که امروزه موردتوجه بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی قرارگرفته است. این شیوه از تبلیغات به‌قدری مؤثر است که حتی توسط فروشگاه‌های اینترنتی معتبر داخلی که از ترافیک طبیعی بالایی برخوردارند نیز جهت افزایش نرخ تبدیل خود، از این روش استفاده می‌کنند. در پایان اگر شما نیز دچار این باورهای اشتباه بودید می‌توانید نظرات خود را پس از مطالعه این مقاله با ما به اشتراک بگذارید

این مقاله چقدر مفید بود؟ با کلیک روی ستاره ها رتبه بده تا بدونیم چه مدل مقالاتی بنویسیم...

میانگین امتیاز / 5. تعداد آراء: