()

استراتژی کسب و کار ابزاری قدرتمند برای کمک به شما در رسیدن به اهداف تجاری خود، استراتژی ها و تاکتیک هایی است که باید در شرکت خود استفاده کنید. استراتژی تجارت همچنین بسیاری از تصمیمات سازمانی شما مانند استخدام کارمندان جدید را راهنمایی می‌کند. ایجاد یک استراتژی تجاری متناسب با چشم انداز شما برای شرکت شما به زمان و پیشرفت نیاز دارد.

در این مقاله، ما در مورد اینکه استراتژی کسب و کار چیست و چرا مهم است، در مورد مولفه های یک استراتژی تجاری و 10 نمونه از استراتژی های تجاری به شما کمک خواهیم کرد تا ایده های خود را برای شرکت خود ایجاد کنید.

استراتژی تجارت چیست؟

استراتژی کسب و کار خلاصه ای از اقدامات و تصمیماتی است که شرکت قصد دارد برای رسیدن به اهداف و اهداف تجاری خود اتخاذ کند. این استراتژی مشخص می‌کند که کسب و کار برای رسیدن به اهداف خود چه کاری باید انجام دهد، که می‌تواند به هدایت روند تصمیم گیری برای استخدام و تخصیص منابع کمک کند. یک استراتژی تجاری به ادارات مختلف کمک می‌کند تا با هم کار کنند، و اطمینان حاصل کند که تصمیمات دپارتمان از جهت کلی شرکت پشتیبانی می‌کند.

چرا استراتژی تجارت مهم است؟

دلایل مختلفی برای مهم بودن استراتژی کسب و کار برای سازمان ها وجود دارد، از جمله:

برنامه ریزی: یک استراتژی کسب و کار به شما کمک می کند گام های اساسی را که برای رسیدن به اهداف تجاری خود برمی دارید شناسایی کنید.

نقاط قوت و ضعف: روند ایجاد استراتژی کسب و کار به شما امکان می‌دهد نقاط قوت و ضعف شرکت خود را شناسایی و ارزیابی کنید، استراتژی ایجاد کنید که از نقاط قوت شما بهره ببرد و نقاط ضعف شما را برطرف یا از بین ببرد.

کارآیی: یک استراتژی کسب و کار به شما امکان می‌دهد به طور موثری منابعی را برای فعالیت های تجاری خود اختصاص دهید، که به طور خودکار باعث کارآیی شما می‌شود.

کنترل: این به شما امکان می‌دهد تا فعالیت های خود را که برای آن برنامه ریزی کرده اید کنترا کنید. زیرا مسیری را که قدم می‌گذارید درک می‌کنید و به راحتی می‌توانید ارزیابی کنید که آیا فعالیت های شما شما را به اهداف شما نزدیک می‌کند یا خیر.

مزیت رقابتی: با شناسایی یک برنامه مشخص برای دستیابی به اهداف خود، می‌توانید با استفاده از نقاط قوت خود از آنها به عنوان یک مزیت رقابتی استفاده کنید که شرکت شما را منحصر به فرد می‌کند.

مولفه های یک استراتژی تجاری

شش مولفه اصلی استراتژی تجارت وجود دارد. آنها عبارتند از:

  1. چشم انداز و اهداف تجاری

استراتژی تجارت برای کمک به شما در رسیدن به اهداف کسب و کار شما است. با داشتن چشم انداز جهت دهی به تجارت، می‌توانید دستورالعمل های روشنی در مورد استراتژی تجارت برای آنچه باید انجام شود و چه کسی مسئول آن است، ایجاد کنید.

  1. مقادیر اصلی

استراتژی تجارت با توجه به ارزش‌های اصلی سازمان، مدیران سطح بالا و همچنین ادارات را در مورد آنچه باید انجام شود و چه کاری انجام نمی‌شود راهنمایی می‌کند.

  1. تجزیه و تحلیل SWOT

SWOT  مخفف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها است. این تجزیه و تحلیل در هر استراتژی تجاری گنجانده شده است، زیرا به شرکت اجازه می‌دهد تا به نقاط قوت خود اعتماد کند و از آنها به عنوان یک مزیت استفاده کند. همچنین این شرکت را از هرگونه ضعف یا تهدید آگاه می‌کند.

تاکتیک ها

  1. تاکتیک‌ها

بسیاری از استراتژی های تجاری جزئیات عملیاتی را برای چگونگی انجام کار برای به حداکثر رساندن کارایی بیان می‌کنند. افرادی که مسئول تاکتیک‌ها هستند، می‌توانند با صرفه جویی در وقت و تلاش، اقدامات لازم را انجام دهند.

  1. طرح تخصیص منابع

یک استراتژی تجاری شامل مواردی است که منابع مورد نیاز برای تکمیل برنامه، نحوه تخصیص منابع و مسئولیت انجام آن را پیدا خواهید کرد.

  1. اندازه گیری

استراتژی تجارت همچنین شامل راهی برای ردیابی بازده شرکت، ارزیابی عملکرد آن در رابطه با اهدافی است که قبل از راه اندازی استراتژی تعیین شده بود.

10  نمونه استراتژی کسب و کار

  1. فروش بیشتر محصولات بیشتر

برخی از سازمان ها بر فروش بیشتر محصولات به همان مشتری تمرکز دارند. این استراتژی برای شرکت های عرضه کننده دفتر و بانک ها و همچنین خرده فروشان آنلاین به خوبی کار می‌کند. با افزایش میزان محصول فروخته شده به ازای هر مشتری، می‌توانید متوسط ​​اندازه سبد خرید را افزایش دهید. حتی افزایش ناچیزی در اندازه سبد خرید، بدون نیاز به صرف هزینه برای به دست آوردن مشتری های جدید بیشتر، می‌تواند تأثیر قابل توجهی در سودآوری داشته باشد.

  1. ابتکاری ترین محصول یا خدمات

بسیاری از شرکت ها، به ویژه در زمینه فناوری یا فضای خودرو، با ایجاد پیشرفته ترین محصولات خود را متمایز می‌کنند. برای استفاده از این به عنوان استراتژی شغلی خود، باید تعریف کنید که “نوآورانه” برای سازمان شما چه معنایی دارد یا اینکه چگونه نوآور هستید.

  1. رشد فروش از محصولات جدید

برخی از شرکت ها دوست دارند در زمینه تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند تا به طور مداوم حتی با داشتن موفق ترین محصولات شما نوآوری ایجاد کنند.

  1. خدمات مشتری را بهبود ببخشید

اگر مشاغل شما در ارائه خدمات با کیفیت به مشتری مشکل داشته باشد، این می‌تواند یک استراتژی خوب تجاری باشد. برخی از شرکت ها حتی شهرت زیادی به داشتن خدمات استثنایی به مشتری رسانده اند. معمولاً شرکت ها در یک زمینه خاص مشکلی دارند، بنابراین یک استراتژی کسب و کار که متمرکز بر بهبود خدمات به مشتری باشد، معمولاً اهداف خود را بر روی چیزی مانند پشتیبانی آنلاین یا مرکز تماس موثرتر متمرکز می‌کند.

  1. گوشه و کنار یک بازار جوان

برخی از شرکت های بزرگ در حال خرید یا ادغام رقبا برای ایجاد بازار جوان هستند. این یک استراتژی مشترک است که توسط شرکت‌های Fortune 500 برای کسب مزیت در یک بازار جدید یا به سرعت در حال رشد استفاده می‌شود. خرید یک شرکت جدید به شرکت بزرگتر این امکان را می‌دهد تا در بازاری که قبلاً در آن حضور پررنگی نداشته است ضمن حفظ کاربران کالا یا خدمات، به رقابت بپردازد.

  1. تمایز محصول

این یک استراتژی مشترک تجاری است، به ویژه برای مشاغل تجاری. آنها می‌توانند محصولات خود را با برجسته کردن این واقعیت که از تکنولوژی، ویژگی ها، قیمت گذاری یا یک ظاهر برتر برخوردار هستند، متمایز کنند.

  1. استراتژی های قیمت گذاری

وقتی نوبت به قیمت گذاری می‌رسد، مشاغل یا می‌توانند قیمت های خود را پایین نگه دارند تا مشتری بیشتری جذب کنند یا با قیمت گذاری بیش از آنچه که اکثر مشتریان عادی توانایی آن را دارند، به محصولات‌شان ارزش آرزویی بدهند. اگر شرکت ها قصد دارند قیمت های خود را پایین نگه دارند، باید حجم بسیار بالاتری از محصولات را بفروشند، زیرا حاشیه سود معمولاً بسیار کم است. برای شرکت هایی که قیمت محصولات خود را فراتر از توان مشتریان عادی انتخاب می‌کنند، می‌توانند انحصار محصول خود را حفظ کنند و حاشیه سود زیادی را برای هر محصول حفظ کنند.

  1. مزیت فنی

با دستیابی به یک مزیت فناوری، اغلب می‌توانید به فروش بهتر، بهبود بهره‌وری یا حتی تسلط بر بازار دست یابید. این می‌تواند به معنای سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه، به دست آوردن یک شرکت کوچک‌تر برای دستیابی به فناوری آنها و یا حتی به دست آوردن کارکنان با مهارت های منحصر به فرد باشد که به شرکت یک مزیت تکنولوژیکی می‌دهد.

حفظ مشتری

  1. بهبود حفظ مشتری

به طور کلی حفظ مشتری بسیار ساده تر از صرف هزینه برای جذب مشتری جدید است، به همین دلیل اگر فرصت هایی برای بهبود در نگهداری مشتری می‌بینید، این یک استراتژی عالی است. این استراتژی شما را ملزم می‌کند تا تاکتیک ها و پروژه های اصلی را برای حفظ مشتریان خود شناسایی کنید.

  1. پایداری

شما می‌توانید یک استراتژی تجاری کامل با هدف افزایش پایداری کسب و کار خود راه اندازی کنید. به عنوان مثال، هدف می‌تواند کاهش هزینه های انرژی یا کاهش ردپای شرکت با اجرای یک برنامه بازیافت باشد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله سعی شد تا به تحلیل استراتژیک کسب و کار پرداخته شود و مراحل یک تحلیل استراتژیک (strategic analysis) تبیین شود. تحلیل استراتژیک کسب و کار می‌تواند یک نقش سازنده برای انتخاب گزینه های استراتژیک سازمان داشته باشد. در واقع تحلیل استراتژیک یک ابزار قدرتمند برای یافتن مزیت رقابتی است که می‌تواند شرکت ها را در دستیابی به اهداف شان یاری دهد. پس از خواندن این مقاله می‌توانید دیدگاه های خود را با دیگران به اشتراک بگذارید.

این مقاله چقدر مفید بود؟ با کلیک روی ستاره ها رتبه بده تا بدونیم چه مدل مقالاتی بنویسیم...

میانگین امتیاز / 5. تعداد آراء: